Sv: Olja?

Oj vad konstigt att krafft säger att den sorten de säljer är bäst..?!

Ger 1dl rapsolja 3gåner om dagen för att få upp hullet lite.

har du hört talas om att ta något med en nypa salt? Samt att alla vill så klart enbart sälja sitt eget "foder"...

att mer än en dl rapsolja skulle vara skadligt för hästar är bullshit, hoppas du lppnar ögonen och vidgar dina vyer så inte en massa skräp kommer ut så där utan att ha en SÄKER källa att hänvisa till.

vart får du tag på raspoljan? jag köper i 5 liters dunkt från villis för dryga 50 lappen, finns de möjligtvis billigare alternativ? störra dunkar?

Okej, innehåller det mindre energi än matolja?
Funderar på att börja ge olja, och hört att linfröolja är bra för förebyggandet av eksem?

Jag vet inte om det innehåller lika mkt energi som de andra oljorna men jag skulle nästan tro det. Egentligen är det nog ointressant för man kan nog inte ge så mkt av den att det blir ngt ordentligt energitillskott.

Okej, jag tänkte nästan det. Så det spelar ingen större roll om jag ger ½ dl matolja eller ½ dl linfröolja? :) matolja är ju billigare ^^

Okej, jag tänkte nästan det. Så det spelar ingen större roll om jag ger ½ dl matolja eller ½ dl linfröolja? :) matolja är ju billigare ^^

Om du ska ge det mot exem ska det vara linfröolja men för energin tror inte jag det spelar ngn roll. Rapsolja innehåller också en del av de nyttiga fettsyror som finns i linfröolja. Jag ger rapsolja till våra två stora hästar, ngn dl var. Det är dessutom den olja som jag kan köpa billigast där jag bor. Energiinnehållet måste ju stå på flaskorna.

Oj vad konstigt att krafft säger att den sorten de säljer är bäst..?!

Ger 1dl rapsolja 3gåner om dagen för att få upp hullet lite.

Jo fast hon berättade ju varför just sojaoljan som dom säljer är den bästa. Det var inte hennes egen åsikt utan baserat på ett försök de hade gjort med majsolja, rapsolja och sojaolja occh om det var någon mer kom jag inte ihåg..

För mig räcker det att veta att sojaolja framställs på bekostnad av vår miljö, för att låta bli att köpa den!

Sen kan man ju förstå att Krafft inte skulle tjäna något på att sälja majs eller rapsolja då den är så billig och lätt att köpa på vanliga matbutiker. :D

Jo fast hon berättade ju varför just sojaoljan som dom säljer är den bästa. Det var inte hennes egen åsikt utan baserat på ett försök de hade gjort med majsolja, rapsolja och sojaolja occh om det var någon mer kom jag inte ihåg..

En studie som knappast kan anses ha ngn vetenskaplig relevans.
Den är inte vetenskapligt publicerad o ingen vill kännas vid den eller plocka fram den.
PL

jag ger min häst olja för att få upp hullet, få fin päls, magen och olja hjälper även till att bygga muskler.

jag ger min 1-2 dl rapsolja om dagen

Jag började ge mitt sto linfröolja för fyra år sedan, och i kombination med PROB-produkterna blev hon av med sin enorma klåda.
Jag ger fortfarande linfröolja, alla tre hästarna får vardera 1/2 dl per dag.

Immer

Funderar på att börja ge min darling olja eftersom hon behöver lite extra för att bygga på sig, men kraftfoder lätt går rakt upp i huvudet på henne och det blir havresnurr av alltihopa...
Hur mkt ska man ge ett varmblodstravarsto, modell större (cirkus 170 cm) som är omusklad?
Nån skriver max 2 dl/dag samtidigt som andra ger 3-5 dl/dag, förvirrad jag blir! :cunfused:

På t.ex. fullblod som har svårt att hålla hullet brukar 1-2 dl olja per dag fungera väldigt bra. Just nu ger jag ca 0.5 dl olja till mitt fullblod, eftersom hon inte rids, men när jag sätter igång henne så kommer jag också att öka mängden olja för att hon inte ska falla ur direkt. Det gör också pälsen glansigare, både för att oljan i sig har den effekten och för att hästen mår bättre när hullet är mer hälsosamt.

Till ponnyerna ger jag ca 2-3 matskedar olja per dag när de är dräktiga/digivande.

Jag ger min häst 2 dl olja om dagen för energin och pälsens skull, främst för energin. Olja är lättåtkomlig energi och jag har en äldre häst, funkar utmärkt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 011
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
618
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 605
Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka