Glimm

Trådstartare
Har fått ett bra hösilage i år men med jättehög kvot (9), passar unghästen perfekt men med de äldre hästarna måste jag få ner kvoten,
men om jag drar ner grovfodergivan blir det för lågt MJ. Undrar om det bara är olja som inte innehåller protein eller finns det något annat fodermedel med bara energi i?
Kan tyvärr inte ge halm för den ena hästen är dammallergiker, annars hade det gått bra och komplettera med det.
Vad är det för olja man ska ge i så fall?

Sv: Olja

9 är inte speciellt högt, jag skulle fodra på och se glad ut.:)

Låter du dina hästar äta gräs? Där ligger kvoten mycket högre än så...;)

Har otroligt lättfödda islänningar som har lätt för att bli feta, just nu har de klar övervikt efter betet, och behöver gå ner i vikt.
Förra året gick de på en kvot på 6 och var ändå mulliga. Vad händer med ett rejält överskott av protein från grovfodret?

Ja det kan jag tro för du behövde ge dem mer MJ än de behövde för att få i dem proteinbehovet.

En hög kvot är idealisk för bensinsnåla hästar.
Näringsöverskottet från proteinet är inräknat i MJvärdet. Spär du på med mer MJ i form av olja så blir de ju bara tjockare! HH

Nu hänger jag inte med riktigt, i fjor gick de på 44MJ och 260g smb.p.
och var feta, i år med en fodergiva på 7 kg/ dag hamnar de på 35 MJ och 405 g smb.p.
En normalfödd riden islänning bör ligga på 50MJ och 300g smb.p
Energin blir ju jättelåg.

Jo, men det överskott av protein genererar en omvandling till energi (Mj). Så med stor sannolikhet kommer behovet ändå att täckas trots ett lågt intag av Mj. Det är idealiskt för hästar av typen du beskriver.

Nu hänger jag inte med riktigt, i fjor gick de på 44MJ och 260g smb.p.
och var feta, .

Ja just det! Du behövde ge dem för mkt MJ för att få i dem det protein de behövde. Då blev de feta.

i år med en fodergiva på 7 kg/ dag hamnar de på 35 MJ och 405 g smb.p.
.

Nu har du ett hö med högre kvot. Då behöver du inte ge dem så många MJ för att tillfredsställa proteinbehovet. Kanske kan du t o m öka stråfodergivan utan att de blir feta.

HH

Låter ju jättebra, var rädd att proteinintaget blev för högt men om det nu omvandlas till energi behöver jag ju inte stirra mig blind på MJ:en.
Får öka högivan till unghästen ordentligt bara.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 468
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka