Ajda

Trådstartare
Vilken olja är bäst att ge till hästen (tex matolja olivolja osv)?

Och varför är den bäst...tycker ni.
 
Sv: Olja

hej!
Min häst får rapsolja. Vet inte varför jag ger henne det istället för nå annat, det bara blev så för att en jag känner gav sin häst det.
 
Sv: Olja

spelar ingen roll vilken olja det är bara den är av livsmedelskvalitee. Men tydligen ska solrosoljan smaka bättre....
 
Sv: Olja

hej!
Min häst får rapsolja. Vet inte varför jag ger henne det och inte något annat, det bara blev så för att en jag känner gav sin häst det.
 
Sv: Olja

Olja är bra för många saker, bla. för torra hovar/stråle.

Jag ger olja för att det gör hårremmen blank o fin ;)
Ingen annan orsak..
 
Sv: Olja

jag ger mina hästar olja för pälsens skull jag med.
Förut körd ejag med vanlig matolja, men nu ska jag testa majsolja. vet inte varför jag köpte den egentligen... hehe
 
Sv: Olja

Jag ger Majs olja och är nöjd med det.
Vet andra som ger Raps olja och Matolja och Solrosolja och alla de är nöjda med sina val.
 
Sv: Olja

Jag använder majsolja till min häst och har alltid gjort det till alla mina hästar som haft behov av det...

Jag skulle aldrig rekomendera att ge rapsolja eller matolja (matolja brukar innehålla raps).
Dels för att raps inte är något man normalt använder till hästar som foder och så har det kommit fram på senare tid att rapsolja kan ge hormonstörningar(SLU förnekar inte detta men dom sa inte heller att det var helt klart att det var så).
Detta går även att läsa i kraffts bok utfodringens A B C.
 
Sv: Olja

Jag ger olja främst för att få upp energin i foderstaterna. Har ett hösilage med en smrp/MJ-kvot på 10 (fjolårs) så det krävs lite ren energi för att balansera.
 
Sv: Olja

Jag ger min häst majsolja, har hört att den ska vara bäst att ge hästen.

Jag ger olja för att han ska få mer energi och fett, blank päls och bra hovar.
 
Sv: Olja

Hade tänkt att börja ge majsolja till min häst, men hon får b-vitamin oxå..kan man ge hästar b-vitamin och majsolja samtidigt.

Vill ge henne olja på vintern då hon tokar ut så i pälsen..
 
Sv: Olja

Menar du glykosinolater o deras goiterogena effekt?
I så fall kan jag tala om att dessa är vattenlösliga o att vår rapsolja skall komma från dubbellåga sorter (låga i eurekasyra o glykosinolater).
Om ngt annat så vilka hormoner o källa tack.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Olja

Jag ger både och under höst och vår, har inte märkt eller hört något som kan vara farligt med det.
 
Sv: Olja

peter_lundin skrev:
Menar du glykosinolater o deras goiterogena effekt?
I så fall kan jag tala om att dessa är vattenlösliga o att vår rapsolja skall komma från dubbellåga sorter (låga i eurekasyra o glykosinolater).
Om ngt annat så vilka hormoner o källa tack.
PL

Jag läste detta i Kraffts bok utfodringens A B C och så fort jag fick tag i en dator så mailade jag SLU och frågade om detta verkligen kunde stämma...
Frågade inget mera ingående angående hormonerna eller så vilket jag i och för sig borde ha gjort.
Till svar fick jag att det fanns indikationer på att det kunde vara så men att det måste göras fler tester/undersökningar innan man kan veta helt säkert.
 
Sv: Olja

Man ska inte tro på allt som en megastor foderproducent säger...
 
Sv: Olja

Sweet skrev:
Man ska inte tro på allt som en megastor foderproducent säger...

Visst håller jag med dig om att man inte ska tro allt fodertillverkarna säger...
Men det SLU säger då?
Vågar du ta riskerna när det finns indikationer på att det inte är bra?
Jag skulle inte göra det.

Jag har aldrig gett min häst rapsolja, men jag vet flera som gör det...
Dessutom så finns det en (SLU)studie som huvudsakligen handlade om höfettshavre men dom hadde också med majsolja...
Det visade sig att de hästar som fick majsolja fick bla mindre reaktion för plötsligt uppdykande föremål och studier som är gjorda på möss visr att med ett tillskott på just majsolja gjorde dom mera lättlärda.
Om det funkar på råttor...
Varför inte på hästar också?

Tillbaka till det här med rapsolja....
Detta har jag hittat på livsmedelverkets sida (tror jag det var) för en tid sedan.

**1981 drabbades tusentals människor i Spanien av the toxic oil syndrome efter att ha ätit matolja. Fortfarande diskuteras om det var den enkelomättade erukasyran från rapsolja som förgiftat.**

Detta händer med jämna mellanrum i olika länder (har även hännt i sverige)...
 
Sv: Olja

Om det nu var oljan vilket inte är riktigt klart så var det fråga om industriolja som sålts som matolja. Rapsolja av livsmedelskvalitet innehåller mkt låga halter av eurekasyra vilket du säkert kunnat hitta på livsmedelsverkets hemsida.
Har du betalt av Krafft för att propagera mot rapsolja?.
Bara härommånaden hörde jag på en foderföreläsare (Anna Jansson) från SLU som sa att man inte kunde säga att ngn olja var sämre eller bättre än ngn annan.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Olja

Rapsolja får min, för det har jag fått lära mig att man ska ge!
 
Sv: Olja

I studien som du refererar till där hästarna blev lugnare och råttorna lärde sig fortare hade råttorna öht inte fått majsolja utan fiskleverolja och hästarna givits majsolja + lecitin. Lecitin är en viktig beståndsdel i cellmembraner i hjärna och nerver och innehåller mkt n-3 (omega3) fetter liksom rapsolja. Om den lugnande effekten orsakades av något av majsolja och lecitin så sätter jag 100 SEK på att det var lecitinet.

Vill man ge olja för energins skull är majsolja helt OK. Vill man samtidigt få de nyttiga n-3 fetterna, bra för immunförsvar och hjärnfunktion kan höja tröskeln för allergiutlösning och bättra hud och päls så bör man välja raps-, lin- eller fiskleverolja. Varav raps är billigast. Majs innehåller :heart % n-3fetter, linolja för konsumtion 60-70 %, raps ca 10 % och fodertran minst 20 % beror på fabrikatet.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 424
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp