Olja till häst

Nisse

Trådstartare
Är det någon här som ger olja till sin häst?
Hur mycket ger ni?
Vilken olja är bäst? (raps-, majs- solros-, eller annan olja?
Några för/nackdelar?

Funderar på att ge min häst olja då jag bara hört positiva saker och han har krånglig mage och svårt att tillgodogöra sig allt foder. Help me almighty buke :bow:

Senast ändrad:
Sv: Olja till häst

jag brukar ge raps eller majsolja.
Oftast blir det raps dock då hennes mage funkar bättre med det :)
Däremot märker jag snabbare resultat om jag vill ha upp lystern i pälsen med majsolja än med rapsolja.

Hur mycket ger ni?
Några för/nackdelar?

Funderar på att ge min häst olja då jag bara hört positiva saker och han har krånglig mage och svårt att tillgodogöra sig allt foder. Help me almighty buke :bow:

Ger min lilla linfröolja :) Den olja jag har hört fungerar bäst och är mest använd :) Ca ½ dl varje dag :)

Jag köper vanlig majsolja och ger 0,5 - 1 dl fördelat 2 ggr/dag.

Tack tack för alla svar :bow:

Efter vad jag har förstått så är olja ganska snällt mot magen så då kanske man kan prova lite olika oljor olika perioder, T.ex majsolja ett par veckor, linfröolja ett par veckor, vetegroddolja... osv...
Eller har jag fel? :confused:

Det kvittar vilken olja du använder, om den så heter bara matolja, raps, solros osv..Det är ju bara fettet man vill åt.

Det finns olika fettsyror i de olika oljorna. Rapsolja innehåller mer av de nyttiga omegafettsyrorna.

Jag har gett rapsolja av just denna anledning. 1 dl fördelat på 2ggr, kvällen och natten. Det slog mig faktiskt bara precis nu att min donna som var deprimerad (om man nu kan kalla en häst det) förra vintern då hennes kompis flyttat blev bättre då jag började ge det. Jag ville prova att ge det då hon var väldigt hängig, och det kanske var det som hjälpte. Kan det vara så?:)

Jag vet, men det spelar nog mindre roll, då man faktiskt vill åt fett. Annars anser jag man inte ens behöver ge olja. En del verkar ju ge olja bara för man kan har jag märkt.

Min häst får 2 dl olja. Köper billig rapsolja, men finns den inte inne så blir det majs- eller ngn annan olja. Har ej märkt skillnad av de olika ojorna.

tack för svar :)

Någon som har märkt skillnader innan ni började med oljan och efter, ur hälsosynpunkt?

Som jag skrev, hon blev piggare och gladare. Nu ska hon få olja igen för tydligen ska det hjälpa henne att behålla fostret efter betäckningen.

Gav 5 dl olja uppdelat på 2 + 3 dl i vintras. Rapsolja pga priset och att det går att köpa i dunk på Willys. Har gett majs förr men inte sett ngn skillnad.

Vänj in försiktigt dock.

Vad vill du få ut av att ge olja egentligen ?
Min häst har så svårt att tillgodogöra sig fodret.
Han får inte för lite foder heller, 1kg betfor, 1½kg havre och ikg krafft groov uppdelat tre ggr/dag. Han får 4-5 kg hö uppdelat eftermiddag/kväll + fri tillgång till Ensilage mellan 7 och 15.
Han lägger liksom inte på sig...:(
Han tränas ganska hårt och trivs med det och de jag pratat med tycker inte att han får lite foder, så jag vet liksom inte vad mer jag kan göra. Kanske olja är ett alternativ då?
Jag vill bolla åsikter med andra och höra vad andra tycker innan jag provar :)

Jag ger vetegroddsolja, började med det igår då min ponny har börjat sätta päls. De blir fina i pälsen av den:laugh:

Vad har du gör värden på höet och ensilaget? Är det skitvärden spelar mängden mindre roll då det mest blir bukfylla. Det finns ju även kraftfoder med högre energiinnehåll.

Hur mycket ger ni?
Några för/nackdelar?

Jag ger min "dam" majsolja, en liten skvätt i varje kraft-fodring. hon hade det i foderstaten när jag köpte henne, har inte märkt några nackdelar av det alls.
hon gillar när kraften är lite "kladdig", blandar jag i lite av vattnet från betforn + oljan är lyckan gjord.. :D

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 679
Senast: LovingLife
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 599
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka