Olja till häst

Sv: Olja till häst

jag brukar ge dem en skvätt rapsolja i maten, för att smörja tarmarna. ca ½-1 dl/dag. Sen gör linfröolja underverk med pälsen, räcker med en matsked/dag

Jag ger linfrö för att det är så mycke bra Omega 3 fetter :) Köper antingen i vanlig "människoflaska" eller i dunk :)

jag brukar ge dem en skvätt rapsolja i maten, för att smörja tarmarna. ca ½-1 dl/dag. Sen gör linfröolja underverk med pälsen, räcker med en matsked/dag

Rapsolja/annan vegetabilisk olja smöjer inte tarmarna. Det är bara paraffinolja som gör det, den går 'rakt igenom', medan rapsolja etc tas upp som annat foder.

Vanlig missuppfattning dock, finns eller fanns iaf förr hos veterinärer med, att man kan smörja tarmar med vanlig olja.

Om det fungerade, tänk vad 'välsmorda' tarmar vi människor skulle ha ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 679
Senast: LovingLife
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 599
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka