olja som tillskott

Sv: olja som tillskott

Nu vet ju inte jag när du gick den linjen, vilket år som professorn sa det. Det har kommit betydligt nyare rön som säger något helt annat, det du beskriver om hinnan kommer av linfröoljan som är berikad med stora mängder omegafetter närmare bestämt långt över 70 %. För en eksemhäst så är det precis det man vill åt, men påverkar inte upptaget av foder trots att man använder andra typer av olja exempelvis raps.

tänk oxå på att korn krosset tappar innehållet väldigt fort. två veckor efter krossningen kan du lika gärna fodra med vetemjöl... du bör använda kornet innom 5 dagar för att det skall vara bra, det finns flera fullfoder annars som är betydligt bättre än korn.. mvh icca

Håller fler med om detta? Krossar inte kornet själv utan har köpt kornkross. Skulle det vara värdelöst? Eller är vetemjöl superduper bra? (varför vetemjöl, hajar inte riktigt :angel:)

Är det krossade kornet gammalt, dvs äldre än 5 dagar så har den förlorat den tilltänkta effekten.

Okej, man kan väl anta att det är mer än fem dagar redan på hyllan i affären. Finns det ingen energi kvar då? Varför blir det så? Varför säljs det överhuvudtaget :confused:

Om du är ute efter energi så är väl krosskorn inte det första man tänker på, det måste vara någon annan orsak till ditt val.
Maximal effekt får man om spannmålet är nykrossat för dagen.

Valde korn mest för att knäppa Dorri blir outhärdlig av havre (enligt förra ägaren, jag har inte provat) och jag tänkte det som ett tillskott för muskler o hull, vilket jag tror man behöver energi för att få. Överskottsenergi förvandlas ju till fett hos människor iallafall... Tyvärr fanns det ingen bra att prata med på lant*****n när jag var där. Har hört att havre kan göra hästar överpigga o det känns som att han redan är det. Därför korn o inte havre.

Om du vill ge råd om foderval så har jag öppna öron. De här bilderna är tagna för en månad sen ungefär, du ser på första att Dorri inte har något problem med hullet:angel: Har ingen nytagen bild på Kristall men hans revben har börjat komma fram mer o mer. Han rids fem sex dagar i veckan. Vill inte att han ska bli tunnare utan få lite hull o tillskott för musklerna.

kodvidvattnet.jpg

kristallgrasmattan.jpg

Det låter ju mer som en total näringsbrist i intaget, om du i det läget enbart tillför ren energi får du med största sannolikhet en bukig häst.
Lucern har ett relativt högt energiinehåll och bra proteiner, varför inte testa med det istället. Det kan du tillskottsfodra med som kraftfoder och inget som bör gå åt huvudet.

Nu vet ju inte jag när du gick den linjen, vilket år som professorn sa det. Det har kommit betydligt nyare rön som säger något helt annat, det du beskriver om hinnan kommer av linfröoljan som är berikad med stora mängder omegafetter närmare bestämt långt över 70 %. För en eksemhäst så är det precis det man vill åt, men påverkar inte upptaget av foder trots att man använder andra typer av olja exempelvis raps.

hmm jo det vart ju ett par år sen.. typ 10 :crazy: man lär så länge man lever! men jag är ändå försiktig med olja.. hade en häst innan jag va på skara som fick olja. han tappa vikt i stället.. kan iofs ha berott på nåt annat men jag fick för mig att det hade med det o göra när jag hörde det..

Tack Boj! Ska göra träckprov också, det kan ju faktiskt vara mask:angel: Ja jag vet att de flesta avmaskar flera gånger om året men enligt Jordbruksverket är det inte bra för alla smådjur i hagen att göra det ofta så därför ska jag göra träckprov först o kolla om det är det. Så slipper ni undra....;)

Vi ger våra hästar Rapsolja tillsammans med allt annat (krossad havre, betfor m.m) De sägs att de ska vara bra hjälp till manen och svansen att dom inte får lika mkt mjäll. ;)

På mitt gamla jobb i Norge andvände vi en skvätt majsolja i fodret till ridskolehästarna,
dels för att få lite mer hull, för att det smörjer tarmarna och för att det gjorde fodret smakligare.
(De fick torr hestesport (typ kraft), havre, vitaminer och salt.) Hästarna tyckte om det och det hjälpte dem att hålla hull.

1. Ser att jag är den enda som tagit upp MAJSolja, är det bra eller dåligt? Majs är ju mer "fett". (Dålig förklaring...)
2. Att olja smörjer tarmarna myt eller sanning?

Majs olja är den dyrare varianten, raps med samma innehåll och effekt är billigare. Den enda olja som skulle kunna funka smörjande på tarmar är paraffinolja, den ger man hästen bl a vid kolik 1 liter eller så. Den blir kvar i mage och tarm ca 3 dagar efter, för att sen sakta men säkert försvinna.

Du är ju snabbare än blixten :D

Okej, bra att veta att det inte är ngn skillnad, så raps är alltså lika "fett" som majs?

Bra att få död på den myten iaf, paraffinolja vet man ju är smörjande men jag trodde att även annan olja var lite smörjande.

Den enda olja som bevisligen kan stanna kvar i någon form, är linfröoljan. Orsaken är att den innehåller så stora mängder omega fetter över 70 % mot majsoljans 12 % (tror jag), den kan med tiden byta ut kroppens egen fettvävnad i mage och tarm genom det skapas faktiskt ett skydd som är starkare än kroppens eget.

Det stämmer att kornkrosset tappar näringen någon vecka efter, helst ska det ju vara "färsk-krossat" ;). Likadant blir det med krossad havre, man ska bara krossa lite i taget.. Anledningen till att sånt "skit" säljs är att folk går på det, likadant med billig katt- hundmat som innehåller massa vatten och spannmål.
Olja (vilken som helst) är också bra att förebygga kolik med. Spec runt jul när många låter sina hästar stå kommer det mkt kolikfall till klinikerna, oljan smörjer ju tarmarna så det inte blir förstoppning.

Salka9:
Den enda olja som skulle kunna funka smörjande på tarmar är paraffinolja, den ger man hästen bl a vid kolik 1 liter eller så. Den blir kvar i mage och tarm ca 3 dagar efter, för att sen sakta men säkert försvinna.

Är verkligen annan olja smörjande då? Eller menade du parrafin?
Jag har ingen aning själv men skulle ex linfröolja eller rapsolja
vara bra för tarmarna så skulle jag nog slänga i en skvätt i fodret...

Parafinolja ger tarmen en glattare vävnad i några dagar, men försvinner sen när man inte ger den. Jag vet just inte hur nyttigt det är att tanka hästen med parafinolja dagligen, känner inte till det.

Om du orkar läsa en avhandling om linfröolja så får du den här, den oljan ger inte en glattare vävnad i tarmen men däremot en starkare väggfettvävnad med tiden.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

Denna studie gjordes på eksemhästar och hästar med fång, eftersom bägge utbrotten startar i mage pga störningar.

En starkare fettvävnad ger ju en smörjande effekt på sitt sätt.

Havre tappar så fort ja. Kornkross, icke enligt de foderrådgivare jag pratat med. Håller sig betydligt längre.

Har för mig att enligt Helena Handberg ger linfröolja en god miljö i tarmen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 487
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka