olja som tillskott

skogsridmulle

Trådstartare
Få upp hullet med olja?

Har precis börjat ge kornkross tillsammans med betforen för att hjälpa hullet på traven o jag vet att det tar tid med resultat men vill ändå hjälpa till lite till. Vet att många har olja som tillskott o funderade över det idag. Kan man lägga i en kapsyl rapsolja eller olivolja? Tacksam för svar:bow::bow::bow:

Har läst att vissa ger olja som tillskott o har börjat fundera över det. Är det ngn som ger vanlig raps/olivolja? Tacksam för svar.:bow:

Sv: Få upp hullet med olja?

1 dl olja = 3 MJ ren energi så med en kapsyl händer nog inte så hemskt mycket.

Jag ger min 2,5 dl olja i maten om dagen.

Sök på olja i det här forumet så finns det trådar som handlar om vilka oljor som är lämpliga.

Tack!
Jo jag provade att söka men skrev fel verifieringstext hela tiden:eek:
Ska prova igen, tack för svaret!

Sv: olja som tillskott

Det beror väl på varför man vill/ska/bör ge olja. Olja är ren energi (Mj), har man ett underskott av det är olja ett bra fodermedel att ta till eftersom den tillför just endast ren energi. Rapsolja är väl den vanligaste oljan samt den med prisvärda att använda, överskott av energi omsätts till hull (rent fläsk) på kroppen.

Anledningen är att jag vill få upp hullet, har börjat ge kornkross för ett par veckor sedan men få upp hullet/fläsket. Han går ju med Dorri som inte har ngt problem med hullet och som dessutom är mest ranghög, så att lägga in massa grovfoder känns inte helt rätt. Har provat att ställa Kristall själv med grovfoder men han blir stressad av att vara själv o springer runt o gnäggar istället för att äta:crazy: Tänkte därför att olja kunde vara ett bra komplement i hans giv. :idea:

Jag ger rapsolja eller solros olja.. Anledning? Det inns alltid billigt på LIDL och ÖB :angel:

Maxdos till fullvuxen häst säger man är ca 5dl/dag vilket 2 av mina står på. (svårfödda fullblod)

Vad är maxgiv på rapsolja/solrosolja på islänning per dag/giv?
Ngn som vet? Tacksam för svar:bow:

Det finns ingen sådan max giva om man ska tolka HH rätt, däremot bör man vänja hästen successivt in i större och större mängder. Däremot kan det ju bli lite kostsamt om man fodrar med stora mängder per dag, men har hästen ett sådant behov så har den det.

Jag var på foderseminare och där sa de att 1 msk räckte gott och väl åt en häst/dag.

De svårfödda hästar jag haft under åren brukar få betfor, havre, korn, olja och soja.
Allla har rundat på sig med hjälp av detta.
Olika hästar har fått olika mycket i blandningen.
Tänk på att hästen inte har någon gallblåsa så om man vill ge lite mer olja (flera dl) så dela upp den på 2 givor.
Max givor:
1 dl olja/100kg kroppsvikt
1 hg soja/100kg kroppsvikt

Tänk på att ge extra e-vitamin om du ger olja.
Raps eller majsolja går bra och är billigt.

Har du dåliga värden på ditt grovfoder så kan/bör du även ge luzern.

Senast ändrad:

Man kan ge flera dl rapsolja/dag.
Min gammelhäst har fått mellan 2-3dl/dag.
Och det blir han runt och fin av.
Rapsolja innehåller också de nyttiga ohmega-3 och -6 fettsyrorna.

Glöm bara inte att energin måste balanceras upp av protein.

Ja nu ger jag en matsked ungefär tillsammans med betfor o kornkross(o en morot:d). Ska nog ge lite mer olja, 1/2 dl tänkte jag, ett par veckor o se om det ger ngt. Annars får jag öka lite till.
Tack för alla svar!:bow:

Jag var på foderseminare och där sa de att 1 msk räckte gott och väl åt en häst/dag.

Ska man använda olja som hullbindare, dvs öka intaget av Mj och sänka kvoten i foderstaten så föreslår just 1 msk ingenstans.

jag läste mycket om foder när jag gick i skolan..( är utbildad hästskötare) ett tag sen men men.. jag har fått lära mig att olja kan få motsatt efekt, det lägger sig som en hinna i tarmen o motverkar upptaget av näringsämnen. va en professor på skara som visade mig det.. jag hade gett linfrö gröt istället mycket bättre fett i det.. tänk oxå på att korn krosset tappar innehållet väldigt fort. två veckor efter krossningen kan du lika gärna fodra med vetemjöl... du bör använda kornet innom 5 dagar för att det skall vara bra, det finns flera fullfoder annars som är betydligt bättre än korn.. mvh icca

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 487
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka