Sv: Oliksidig ponny!
Lite svårt att förklara... Tar ett ex.
Jag kommer i höger varv, på kortsidan går hon ställd mest utåt och råkar jag då komma när med ytterskänkel så far hon iväg i nån slags slarvig skänkelvikning...
När jag försöker få in henne på spåret igen så går hon ställd innåt tills hon kommer till spåret igen då ställer hon sig utåt igen. Ska jag öka så händer det att hon far in mot mitten igen. Precis som om hon bara lyssnar för vänster skänkel... Jättejobbigt.
oavsett vilket varv så känns det som att hon belastar innerbogen mest, vilket kanske inte är så konstigt. Men i vänster varv kan hon iaf galloppera ordentligt på långsidorna och då känns hon stadig, inte så "lutande" som vissa andra gånger.
Fast det är så jag menar med böjd till vänster, att hästen trycker in högerbogen i förhållande till baken. Då har vi precis samma problem att tampas med!
Kan tillägga att "min" kuse har varit sned i höfterna (inte sned uppåt/nedåt utan lite förskjuten framåt/bakåt) blev dock bättre redan efter första behandlingen och nu återstår "bara" lite låsningar som inte gått bort helt.
Jag sitter och leker med det här hela tiden när jag rider. Har också svårt att rida rakt fram för det vill gärna bli sneddande åt höger = in på en volt med bogen först. Massor med halvhalter och att be om avslappning i höger sida av halsen är "grovjobbet", är hästen inet avslappnad och lite efter given i högersidan av halsen så tar den inte skänkeln. Sen lite trängande tygeltag utåt.
MEN det jag har märkt är att hästen flyttar mig i sadeln (rider iofs bomlöst) pga att den går ojämnt, och lyckas jag flytta tillbaka mig rätt går den rakt. Höger skänkel tenderar att åka bak och då vrids mina höfter, om jag tänker lite skidåkarstuket och för fram högerskänkeln och bak vänsterskänkeln något och försöker vrida höfterna efter det spår jag vill att hästen ska gå på så blir det bättre.
Kan ju tillägga att jag fortfarande är i experimenteringsstadiet, vet många olika saker som fungerar, men försöker fortfarande hitta det som är lättast för mig och hästen = mest effektivt. Den här biten testade jag först IDAG och det gav stora resultat
har bara lyckats med det i skritt dock, i traven måste jag sätta en mycket tydligare ram med sitsen och inte låta hästen flytta mig, för gör den det är det jättesvårt att få tillbaka "ramen" ELLER peta med högerskänkeln nä jag känner att halsen/nacken är eftergiven och inte spjärnar emot. Men jag undviker helst att konstant behöva peta med innerskänkeln, den blir spänd av det.
En bra sak att tänka på är också att överdriva lite med dina axlars placering, att axlarna ska tala om för hästen hur du vill ha bogarna. Om man vrider ut axlarna, ber om eftergift/avslappning, gör en tydlig halvhalt och lägger till lite tryck med inre låret/sittbenet (i höger varv) så kan man flytta ut bogarna och lätta lite på trycket på inre frambenet. Det löser sällan problemet på rakt spår eftersom man då inte vill ha hästen böjd, men det hjälper en att få kontroll på högerbogen på volt. Sen kan man använda ungefär samma princip på rakt spår, halvhalt och avslappning i höger sida och koll på högerbogen redan innan man rider ut på rakt spår. Sen visar man tydligt med sitsen och ev. någon halvhalt med lite trängande utåt vart man vill att hästen ska gå. Även om det till en början inte blir RAKT kan det vara bra att hästen får vänja sig vid att avlasta högerbogen och ett bra verktyg när du kommer upp i högre gångarter.
Sluta i höger varv (med bogarna "på plats" dvs inte inåt med högerbogen och nacken ställd lite till höger) brukar vara väldigt styrketränande för en sådan häst, är ofta de musklerna den avlastar. Och öppna i vänster varv.
Det man lätt luras att tro är att vänstervarvet är bättre. Min erfarenhet är att det blir sämre
hästen blir "lång" och trycker fortfarande lite med bogen till höger och högst troligt går den lite innanför med bakdelen. Man behöver träna på att korta upp vänstersidan och länga yttersidan, och gärna öva på att flytta in hästens framdel.
Jag tycker mer det märks på rakt spår eftersom hon inte går "rakt"...
Är det slitande om jag rider rakt fram då? Eller uppfattade jag fel?
Nja, alltså det är slitande oavsett. Det är bara lätt att luras att hästen är "rak" när man t ex rider ut rakt fram, men det är dom sällan
jag tycker oftast det är lättast att rätta till på böjt spår utan att hästen kommer undan genom att kompensera med en annan kroppsdel, men det är nog individuellt.
Ojjsan... och hur många behandlingar brukar det krävas då? Vad är det för sorts behandlingar?
Vilken sorts beror ju på vem du anlitar, Osteopat/Kiropraktor/Equiterapueft/Equiatriker osv. med syfte att lätta på muskelspänningar och därefter få bort låsningar = bättre rörlighet i ryggkotorna (och hals/nacke) och ev. sneda höfter. Hur många behandlingar är väldigt individuellt och beroende på hur "kräsen" man är. I regel räcker inte en, men det kan ändå göra märkbar skillnad. Risken är att man inte får bort "allt" utan att det lätt kommer tillbaka. På hästar som gått fel väldigt länge kan det ta många behandlingar att rätta till, på andra kan det räcka med 1-3. Sen kommer det ta ett tag att få hästen jämn i muskulaturen när den är van att gå på ett visst sätt, man får ha lite tålamod och inte pressa för mycket !
Så då kan jag alltså longera tex. för att länga yttersidan och korta innersidan? Om hon är "oliksidig" ska jag longera mer i det "dåliga" varvet då för att jämna ut?
Skolor har vi väl inte direkt börjat med... Lite byten och nån skänkelvikning då och då... Men som sagt så är hon ju mer "trögfattad, om man kan säga så" i högersidan....
Longering skulle inte passa mig iaf, eftersom det är svårt att korrigera om hästen går ojämnt. Arbete för hand om man är van vid det, eller tömkörning, annars duger ridning bara man har lite självdisciplin samtidigt som man får vara lite ödmjuk och inse att hästen kanske inte "kan" gå riktigt jämnt utefter de förutsättningar den får. Sned sadel? Ryttare som sitter lite ojämnt eller inte är lika rörlig i båda sidor av höfterna? Blockeringar/korta muskler? Osv.
Mitt råd är att experimentera lite vad som fungerar med just DIN häst, men försök att inte låsa dig vid en metod, vare sig den fungerar eller inte!
Måste tillägga att jag inte tycker det är konstigt att ha problem att gå rakt, det är en ganska stor grej att jobba me inom rakriktning, bara att många har det mer "gratis" och andra lyckas dölja ojämnheterna väl..