Oliksidig ponny!

dotzie

Trådstartare
Hej! Nu kom jag alldelles hem nyss från stallet efter en mindre lyckad ridtur, vilket de flesta ridturerna varit numera.
Jag rider en ponny som fyllde 5 i Maj och sedan i våras har hon börjat vela väldigt under ridning.
Vår paddock är relativt liten (ca 30x35) så det blir mycket svänga...
Nu till problemet:
Vänster varv fungerar jättebra, eller ja, så bra som jag förväntar mig men höger varv är rent ut sagt förfärligt... :cry:
Hon är hyperkänslig för vänsterskänkel (i detta fall ytterskänkeln) och flyttar sig i sidled så fort jag ligger när med den, men när jag ska "parera" med högerskänkel så fattar hon ingenting. När jag då försöker "styra" med yttertygel och samtidigt ger stöd på innertygel (för att hon ska fortsätta att vara "rak") så går rumpan fortfarande innanför spåret och mina knän åker in i staketstolparna.
Hon är hela tiden ställd åt vänster oavsett vilket varv jag rider i såvida jag inte hela tiden rakställer henne. Det är svårt att beskriva detta då det känns väldigt konstigt när jag rider...
Till en början höll det bara på såhär i gallopparbetet och då tänkte jag att det säkert går över om hon bara får tränat lite mer men sedan så blev det även traven hon höll på såhär...
Kan det vara det att hon är svagare i höger/vänstersidan?
Kan också tillägga att detta problemet nästan bara förekommer på kort- och långsidan som inte är bredvid hagen...

Någon som har en aning om vad detta kan bero på och hur jag ska göra för att rätta till detta problemet? Det känns hemskt när man avslutar varje ridtur och bara känner ett missnöje över att det inte gått som man velat. :( Det enda som fungerar bra är att skritta fram och av...:crazy:

Sv: Oliksidig ponny!

alt 1
eftersom att hon inte är så gammal och problemet bara blir värre så skulle jag kolla upp henne..

alt 2
skritta iväg till en annan ridbana och se hur hon beter sig där..

alt 3
och när du tränar, ställ inte vänster utan träna bara rakställt och rakriktande och börja böja svagt svagt åt höger så hon går i form men svagt åt höger.. därifrån kan du fortsätta sen..

alt 4
hur är hon om du tömkör eller longerar? du ska alltid börja longera henne i det lätta varvet, dvs vänster så hon blir mjuk innan du byter varv..

Nu i vinter så kommer vi hyra ridhus ganska mycket, ska kolla hur det fungerar då. :P
Kolla upp henne hur då? Med veterinär eller någon annan kunnig person?
När vi longerar henne hoppar hon mest omkring eftersom hennes hästkompisar går i hagen bredvid paddocken, men jag ska verkligen börja träna nu, särskillt från marken. Eftersom vi även ska börja tömköra shettisen kan det ju vara ett sätt att aktivera dem båda.

Gärna fler tips eller erfarenheter!

Jag skulle i första hand få hästen ordentligt kollad, t ex av Equiterapueft för när hästen blir såpass oliksidig är det inte sällan pga sneda höfter eller låsningar. För att du och hästen ska ha en ärlig chans att rätta till det bör man först kunna utesluta såna saker (är ju inte tillrättat på en dag heller.. :crazy: )

Om jag förstått dig rätt så trycker hästen in högerbogen i höger varv och vill gå böjd som en banan åt vänster?
Isåfall blir det mycket lirkande i högertygeln för att försöka få "loss" hals och nacke, och mycket halvhalter på innertygeln följt av innerskänkel - hästen har lättare att ta sitsförändringar och skänkelhjälper om du förberett den med en halvhalt. Känn också att du "trycker ut" hästen lite med sitsen efter halvhalten.

Öva på böjt spår, men med lite krav i taget. Dvs har hästen gått "bra" några steg så låt den gå lite som den vill en stund. Det är inte bra att pressa in hästar i en mall alltför mycket om de inte vill gå inom den ramen, då blir det lätt så att de kompenserar genom att gå dåligt på sätt som man svårare märker :p eller tokspänner sig/börjar protestera. Jag skulle öva mycket men lite i taget på att få till en bra böjning där hästen kortar upp sin innersida, spårar ganska bra med fram- och bakdel, slappnar av i hals och nacke och får en harmonisk böjning och ställning i förhållande till resten av kroppen.
Ibland får man ta en sak i taget innan man kan pussla ihop det hela - spänner hästen i nacken kanske man får jobba en liten stund för att få "loss" den, spänner hästen hela halsen åt sidan kanske man får böja halsen överdrivet ett par gånger så den får stretcha i sidled, trycker hästen in framdelen kanske man får tänka sluta ett par steg och flytta ut framdelen i förhållande till bakdelen, sen tvärtom lite öppna-tänk och be hästen flytta in framdelen utan att belasta högerbogen mer för det (som den gör om den går felböjd).

Ridmässigt tycker jag man brukar ha stor nytta av tydiga halvhalter innan du ska "korrigera" och överdriv med sitsen hur du vill ha hästen (om det behövs) men som sagt, kolla gärna upp det fysiska eftersom det kommer bli svårt och frustrerande att rätta till om hästens kropp säger ifrån.
Jobbar själv med ett liknande problem, att hästen gärna vill snedda när man ska rida till höger istället för att gå på en rund volt. Har arbetat ungefär som jag skrivit här, men eftersom det just nu mest känns som en "ovana" så fungerar det också att påminna med tydlig högerskänkel när man ska gå över till höger varv. Att bara påminna med skänkeln tycker jag egentligen inte är någon bra idé innan hästen börjar kännas ganska jämn för då blir det som sagt lätt att man får andra felsymtom istället :p

Tack så mycket för ett bra svar!
Men hon går snarare som en banan åt höger, eller ja det beror helt på i vilken situation vi befinner oss i. På rakan går hon gärna med "böjen" mot staketet så att mina knän slås i stolparna och i hörnmomenten så går hon med böjen innåt...
Har tänkt rida mycket i skog och mark nu till hösten när alla turister förvinner då hon får jobba lika mycket med båda sidorna över stock och sten. Är det bra tror ni?
Vad kostar en equiterapeft (eller hur det nu stavas) i Västagötalands-området?
Vill verkligen få bukt med detta "problemet" då jag är urless på att gå in i stallet och bara känna att jag inte vill behöva hålla på såhär längre....

Tack så mycket för ett bra svar!
Men hon går snarare som en banan åt höger, eller ja det beror helt på i vilken situation vi befinner oss i. På rakan går hon gärna med "böjen" mot staketet så att mina knän slås i stolparna och i hörnmomenten så går hon med böjen innåt...

Då hänger jag inte riktigt med... Ställningen i nacken brukar vara samma som böjningen i höften, och jag uppfattade det som att den ställer vänster? Går den som i en s-kurva eller är det olika i de olika varven men "bakdelen densamma"? Vilken bog/vilket bakben uppfattar du som att den belastar mest?

Har tänkt rida mycket i skog och mark nu till hösten när alla turister förvinner då hon får jobba lika mycket med båda sidorna över stock och sten. Är det bra tror ni?

Skog och mark är alltid bra för även om hästen går "fel" brukar det inte belasta på samma sätt som på ridbana med monotont arbete och underlag.
Jag tror inte ditt problem kommer försvinna genom att rida ut, men i väntan på ev. behandling eller efter behandling om den behöver "rehabiliteringstid" så är det kanon att rida i skogen.
Är de oliksidiga så MÄRKS det mer på böjt spår, men de är oliksidiga på rakt spår också och det kan vara lika slitande om man rider mycket rakt fram.

Vad kostar en equiterapeft (eller hur det nu stavas) i Västagötalands-området?
Vill verkligen få bukt med detta "problemet" då jag är urless på att gå in i stallet och bara känna att jag inte vill behöva hålla på såhär längre....

Ingen koll på vad de kostar i olika regioner, men 400-1500:-/behandling? :crazy: 6-700:- är det jag sett häromkring men det är inte samma område :p

Men tänk på som sagt - jobba med att hästen ska länga yttre sidan på en volt och korta inre sidan (på så vis stretchar du yttre sidan av ryggen och det är lättare att få ryggraden jämn istället för små böjar hit och dit) och försök få hästen tynga lika mycket på båda framben och båda bakben. Ofta går de gärna i lite sluta-tendenser i ena varvet och öppna-tendenser i andra varvet. Har ni kommit så långt som till skolor rekommenderar jag svaga skolor (med lång yttersida på hästen) för att försöka få lite bättre kontroll över hästens kroppsdelar och för att försöka få hästen lite mer jämnmusklad.

Då hänger jag inte riktigt med... Ställningen i nacken brukar vara samma som böjningen i höften, och jag uppfattade det som att den ställer vänster? Går den som i en s-kurva eller är det olika i de olika varven men "bakdelen densamma"? Vilken bog/vilket bakben uppfattar du som att den belastar mest?

Lite svårt att förklara... Tar ett ex.
Jag kommer i höger varv, på kortsidan går hon ställd mest utåt och råkar jag då komma när med ytterskänkel så far hon iväg i nån slags slarvig skänkelvikning...
När jag försöker få in henne på spåret igen så går hon ställd innåt tills hon kommer till spåret igen då ställer hon sig utåt igen. Ska jag öka så händer det att hon far in mot mitten igen. Precis som om hon bara lyssnar för vänster skänkel... Jättejobbigt. :(
oavsett vilket varv så känns det som att hon belastar innerbogen mest, vilket kanske inte är så konstigt. Men i vänster varv kan hon iaf galloppera ordentligt på långsidorna och då känns hon stadig, inte så "lutande" som vissa andra gånger.

Skog och mark är alltid bra för även om hästen går "fel" brukar det inte belasta på samma sätt som på ridbana med monotont arbete och underlag.
Jag tror inte ditt problem kommer försvinna genom att rida ut, men i väntan på ev. behandling eller efter behandling om den behöver "rehabiliteringstid" så är det kanon att rida i skogen.
Är de oliksidiga så MÄRKS det mer på böjt spår, men de är oliksidiga på rakt spår också och det kan vara lika slitande om man rider mycket rakt fram.

Jag tycker mer det märks på rakt spår eftersom hon inte går "rakt"...
Är det slitande om jag rider rakt fram då? Eller uppfattade jag fel? :confused:

Ingen koll på vad de kostar i olika regioner, men 400-1500:-/behandling? :crazy: 6-700:- är det jag sett häromkring men det är inte samma område :p

Ojjsan... och hur många behandlingar brukar det krävas då? Vad är det för sorts behandlingar?

Men tänk på som sagt - jobba med att hästen ska länga yttre sidan på en volt och korta inre sidan (på så vis stretchar du yttre sidan av ryggen och det är lättare att få ryggraden jämn istället för små böjar hit och dit) och försök få hästen tynga lika mycket på båda framben och båda bakben. Ofta går de gärna i lite sluta-tendenser i ena varvet och öppna-tendenser i andra varvet. Har ni kommit så långt som till skolor rekommenderar jag svaga skolor (med lång yttersida på hästen) för att försöka få lite bättre kontroll över hästens kroppsdelar och för att försöka få hästen lite mer jämnmusklad.

Så då kan jag alltså longera tex. för att länga yttersidan och korta innersidan? Om hon är "oliksidig" ska jag longera mer i det "dåliga" varvet då för att jämna ut?
Skolor har vi väl inte direkt börjat med... Lite byten och nån skänkelvikning då och då... Men som sagt så är hon ju mer "trögfattad, om man kan säga så" i högersidan....

Tack så mycket för all hjälp! :bow:

Lite svårt att förklara... Tar ett ex.
Jag kommer i höger varv, på kortsidan går hon ställd mest utåt och råkar jag då komma när med ytterskänkel så far hon iväg i nån slags slarvig skänkelvikning...
När jag försöker få in henne på spåret igen så går hon ställd innåt tills hon kommer till spåret igen då ställer hon sig utåt igen. Ska jag öka så händer det att hon far in mot mitten igen. Precis som om hon bara lyssnar för vänster skänkel... Jättejobbigt. :(
oavsett vilket varv så känns det som att hon belastar innerbogen mest, vilket kanske inte är så konstigt. Men i vänster varv kan hon iaf galloppera ordentligt på långsidorna och då känns hon stadig, inte så "lutande" som vissa andra gånger.

Fast det är så jag menar med böjd till vänster, att hästen trycker in högerbogen i förhållande till baken. Då har vi precis samma problem att tampas med! :p Kan tillägga att "min" kuse har varit sned i höfterna (inte sned uppåt/nedåt utan lite förskjuten framåt/bakåt) blev dock bättre redan efter första behandlingen och nu återstår "bara" lite låsningar som inte gått bort helt.
Jag sitter och leker med det här hela tiden när jag rider. Har också svårt att rida rakt fram för det vill gärna bli sneddande åt höger = in på en volt med bogen först. Massor med halvhalter och att be om avslappning i höger sida av halsen är "grovjobbet", är hästen inet avslappnad och lite efter given i högersidan av halsen så tar den inte skänkeln. Sen lite trängande tygeltag utåt.
MEN det jag har märkt är att hästen flyttar mig i sadeln (rider iofs bomlöst) pga att den går ojämnt, och lyckas jag flytta tillbaka mig rätt går den rakt. Höger skänkel tenderar att åka bak och då vrids mina höfter, om jag tänker lite skidåkarstuket och för fram högerskänkeln och bak vänsterskänkeln något och försöker vrida höfterna efter det spår jag vill att hästen ska gå på så blir det bättre.
Kan ju tillägga att jag fortfarande är i experimenteringsstadiet, vet många olika saker som fungerar, men försöker fortfarande hitta det som är lättast för mig och hästen = mest effektivt. Den här biten testade jag först IDAG och det gav stora resultat :p har bara lyckats med det i skritt dock, i traven måste jag sätta en mycket tydligare ram med sitsen och inte låta hästen flytta mig, för gör den det är det jättesvårt att få tillbaka "ramen" ELLER peta med högerskänkeln nä jag känner att halsen/nacken är eftergiven och inte spjärnar emot. Men jag undviker helst att konstant behöva peta med innerskänkeln, den blir spänd av det.
En bra sak att tänka på är också att överdriva lite med dina axlars placering, att axlarna ska tala om för hästen hur du vill ha bogarna. Om man vrider ut axlarna, ber om eftergift/avslappning, gör en tydlig halvhalt och lägger till lite tryck med inre låret/sittbenet (i höger varv) så kan man flytta ut bogarna och lätta lite på trycket på inre frambenet. Det löser sällan problemet på rakt spår eftersom man då inte vill ha hästen böjd, men det hjälper en att få kontroll på högerbogen på volt. Sen kan man använda ungefär samma princip på rakt spår, halvhalt och avslappning i höger sida och koll på högerbogen redan innan man rider ut på rakt spår. Sen visar man tydligt med sitsen och ev. någon halvhalt med lite trängande utåt vart man vill att hästen ska gå. Även om det till en början inte blir RAKT kan det vara bra att hästen får vänja sig vid att avlasta högerbogen och ett bra verktyg när du kommer upp i högre gångarter.
Sluta i höger varv (med bogarna "på plats" dvs inte inåt med högerbogen och nacken ställd lite till höger) brukar vara väldigt styrketränande för en sådan häst, är ofta de musklerna den avlastar. Och öppna i vänster varv.
Det man lätt luras att tro är att vänstervarvet är bättre. Min erfarenhet är att det blir sämre :p hästen blir "lång" och trycker fortfarande lite med bogen till höger och högst troligt går den lite innanför med bakdelen. Man behöver träna på att korta upp vänstersidan och länga yttersidan, och gärna öva på att flytta in hästens framdel.

Jag tycker mer det märks på rakt spår eftersom hon inte går "rakt"...
Är det slitande om jag rider rakt fram då? Eller uppfattade jag fel? :confused:

Nja, alltså det är slitande oavsett. Det är bara lätt att luras att hästen är "rak" när man t ex rider ut rakt fram, men det är dom sällan :p jag tycker oftast det är lättast att rätta till på böjt spår utan att hästen kommer undan genom att kompensera med en annan kroppsdel, men det är nog individuellt.

Ojjsan... och hur många behandlingar brukar det krävas då? Vad är det för sorts behandlingar?

Vilken sorts beror ju på vem du anlitar, Osteopat/Kiropraktor/Equiterapueft/Equiatriker osv. med syfte att lätta på muskelspänningar och därefter få bort låsningar = bättre rörlighet i ryggkotorna (och hals/nacke) och ev. sneda höfter. Hur många behandlingar är väldigt individuellt och beroende på hur "kräsen" man är. I regel räcker inte en, men det kan ändå göra märkbar skillnad. Risken är att man inte får bort "allt" utan att det lätt kommer tillbaka. På hästar som gått fel väldigt länge kan det ta många behandlingar att rätta till, på andra kan det räcka med 1-3. Sen kommer det ta ett tag att få hästen jämn i muskulaturen när den är van att gå på ett visst sätt, man får ha lite tålamod och inte pressa för mycket ! ;)

Så då kan jag alltså longera tex. för att länga yttersidan och korta innersidan? Om hon är "oliksidig" ska jag longera mer i det "dåliga" varvet då för att jämna ut?
Skolor har vi väl inte direkt börjat med... Lite byten och nån skänkelvikning då och då... Men som sagt så är hon ju mer "trögfattad, om man kan säga så" i högersidan....

Longering skulle inte passa mig iaf, eftersom det är svårt att korrigera om hästen går ojämnt. Arbete för hand om man är van vid det, eller tömkörning, annars duger ridning bara man har lite självdisciplin samtidigt som man får vara lite ödmjuk och inse att hästen kanske inte "kan" gå riktigt jämnt utefter de förutsättningar den får. Sned sadel? Ryttare som sitter lite ojämnt eller inte är lika rörlig i båda sidor av höfterna? Blockeringar/korta muskler? Osv.

Mitt råd är att experimentera lite vad som fungerar med just DIN häst, men försök att inte låsa dig vid en metod, vare sig den fungerar eller inte! :p
Måste tillägga att jag inte tycker det är konstigt att ha problem att gå rakt, det är en ganska stor grej att jobba me inom rakriktning, bara att många har det mer "gratis" och andra lyckas dölja ojämnheterna väl.. :angel:

Senast ändrad:

Tack så jättemycket för all din hjälp!! :bow::bow::bow:
Så jag ska tänka mycket på hur jag själv sitter och inverkar på hästen, och att stretcha hennes yttersida mycket?
Vissa dagar går hon mycket bättre, kanske det beror på min egen sits?
Har också en ganska gammal sadel, En Lewa Comet som jag tyckt passat jättebra tidigare, men kanske ska se lver den lite nogrannare.
Kanske är det dags att byta, bara jag får tjatat lite på mamma...:angel:
Ser verkligen fram emot lite förändringar nu. :P

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: Cattis_E
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 884
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar