Olika Vitaminer?

L

lemonadsaft

Hallå..
Skulle vilja veta lite mer om B-vitamin, K-vitamin samt Biotin, och vad man ska ge en häst som har dålig glans i päls? (hon är ny så jag vet inte om dom ens gett henne vitaminer)
Ska man börja med vitlök i små mängder?
Linnea

Sv: Olika Vitaminer?

Vitamin K, nödvändig för blodets koagulering. Bildas i tarmsystemet. Fettlöslig.

B-vitamin Problem vid tarmstörningar, aptitlöshet samt vid pälssättning/fällning kan avhjälpas av extra utfodring med B-vitamin. Upptagning av B-vitaminer underlättas av C-vitamin. Hästen tillverkar själv sitt behov av B-vitamin. Vattenlöslig.

Vitamin B 1, tiamin är vattenlösligt. Tiamin fungerar som ett coenzym för omvandling av blodsocker till energi. Brist på tiamin yttrar sig följande, dålig aptit, trötthet, irritation, viktförlust samt dålig koordinations förmåga. Tiamin finns i alla spannmålsprodukter, bryggerijäst, ärt och baljväxter.

Vitamin B 2, riboflavin är vattenlösligt. Riboflavin deltar i förbränningen av kolhydrater. Brist yttrar sig oftast som ökad infektionskänslighet i slemhinnor och överkänslighet för ljus. Riboflavin finns i bryggerijäst, baljväxter och bladväxter.

Vitamin B 6, pyridoxin är vattenlösligt. Pyridoxin medverkar i mer än 50 olika enzymaktioner och har stor betydelse vid proteinsyntesen, vid bildning och omsättning av aminosyror. Vitamin B 6 spelar indirekt en viktig roll för hjärnans och nervernas funktioner. Brist ger depressioner, överkänslighet och krampanfall. Finns i bryggerijäst, flingor.

Vitamin B 12, cyanokobalamin är vattenlösligt och spelar en viktig roll vid bildningen av röda blodkroppar. Vid brist uppstår låga blodvärden, deformerade blodceller men också skador på nervsystemet kan förekomma. Finns i bryggerijäst samt i alger.

Biotin, B-vitamin som innehåller svavel, finns i spannmål, bryggerijäst och ärtor. Nödvändig för normal ämnesomsättning av fet och protein. Samverkar med B2, B, niacin och vitamin A för bibehållandet av frisk hud, hår och hovar. Brist på Biotin är osannolik. Dock har det visat sig att ökad utfodring av Biotin hos häst, har effekt på hov tillväxt och hornkvalitet. Brist på Biotin kan ge trötthet, dålig aptit och hudproblem.

Källförteckning:

Equine Nutrition & Feeding, David Frape
Allt om hästen, LT
VitaminBibeln, Earl Mindell

Jag skulle nog börja med att ställa hästen på en uträknad, balanserad foderstat och vänta ett tag. Får hästen inte sina övriga behov tillgodosedda spelar det ingen roll hur mycket vitaminer och andra tillskott du ger, pälsen blir förmodligen inte bättre.

En bra grundfoderstat gör underverk med pälsen, och spar din ekonomi... ;)

Vitlök är bra mot mygg å andra insekter och hjälper även hästen att hålla sig frisk från förkylningar. Detta finns i pulverform och som granulat. Nog lättare och billigare att ge hästen än att hålla på med vanlig vitlök.

Vill man få extra glans till pälsen så är foderjäst ett bra allternativ, ger min 40 gram just nu så får vi se hur mycket glans hon får utav det eller om jag måste ge mer. Står inga rekomendationer på burken för hur mycket man ska ge bara för att få lite glans i pälsen utan står bara hur mycket man bör ge om hästen har B-vitamin brist eller tarmstörningar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama