Olika vid tömkörning och körning

N

Nora

Jag förstår inte hur det hänger ihop. Clicken har ända tills i våras någon gång haft det svårare i högervarv, bet fast i högertömmen och sköt in högerbogen.
NU när jag kör är han tvärtom, han biter fast i vänstertömmen stenhårt (fast jag börjar som komma på hur jag ska få loss han...) och vill inte gärna böja sig till vänster utan skjuter bogen åt vänster istället.
Men när jag tömkör är han precis som han varit tidigare. Han är dålig på att ta yttertömmen i högervarv, inte förrän man jobbat ordentligt med ställning och ytterstöd i skritt går det bra.

Men hur kan det vara så här?? :confused: Hade vart okej för hjärnan min om han bytte lite fram och tillbaka både när jag kör och tömkörde, men nu är det ju det ena när jag kör och det andra när jag tömkör...Hur kan det hänga ihop? Vilken sida är i så fall hans starka?
:confused:

Sv: Olika vid tömkörning och körning

lite funderingar:

Med vagnen är det tyngre, då visar han kanske upp vilket bakben som är svagast?
De två sista tävlingarna har faktiskt traven varit ojämn..Han tar ju i med nåt lite extra.

Med Donna så måste jag sitta på olika sidor av vagnen är vi kör, då rätar hon ut bäckenet lite efter ett tag och tar i med det vänstra som oftast är lite svagare. (På de flesta hästar. )

Hoppas att det löser sig, nu när ni avancerar så!

/jenny

Hmm... det var ju lite knepigt att han bytt sida att hänga på.
Hur drar han om du bara kör rakt fram på en väg utan att försöka ställa honom alls? Eller i en uppförsbacke? Drar han snett i vagnen?

Verkar han pigg och fräsch i övrigt?
Men han är ju också ponny, de små liven brukar ha en fantastisk förmåga att listigt försöka slippa undan eller underlätta för sig på ett el. annat vis när saker och ting börjar bli lite för jobbigt.

jag upplever att när man har att göra med ponnyer så får man ofta övertyga dom bra mycket mer än en stor häst att man vill göra en viss sak med dem,(när det handlar om jobb dvs. Handlar det om nåt otäckt och skrämmande brukar ponnyer vara modigare än stora hästar, ponnyn genomskådar det "farliga" fortare) men det är ju naturligtvis väldigt individuellt.

Ja det har du rätt i... Fast denligt en av domarna handlade det om framåtbjudningen. Men det är klart, han kan ju ha lite trögare att få med ena bakbenet. Men det är det som blir så jobbigt då, eftersom jag inte kan rida tömkör jag ju för att träna sånt som funkar sådär i vagn. Men när han blir helt tvärtom blir det ju konstigt då...Men om man tittar på den teorin har han ju då svårare att få med sig vänster bak... Får kanske jobba lite mer uppmjukande övningar, massagera och stretcha kanske...

Jadu...jag tycker nog han är rätt rak när vi kör rakt fram. Går han ställd åt något speciellt håll varierar det nog och det är inte svårt att få han rak. Annars känns han fräsch. Lite sommarseg sådär men inget överdrivet, i början av passet (känner ni igen fenomenet att all energi visst kom tillbaka när vi vände hemmåt??). Ja jag undrar om det är tjurighet. Men vad ska jag göra för övningar för att träna upp det (vad det nu är?!?) som är fel eller komma åt han om han bara försöker lura mig?

Donna har ju svårt att bära sig med vä bak. Och de övningar vi fick av Eva var att öka ur högersvängarna i hörnen. Och av andra har jag fått tips om att jobba ganska mycket i höger varv, för att det benet ska aktivers mer. Det måste ju längas om hästen ska hinna med :)
Har en fundering: Det kom inte upp i samband med att ni började samla traven i msv?

Något mer extremt förslag jag fått är att sätta på viktboots eller dylikt. Har inte tänkt mer på det, eftersom man ju bör kolla upp hästen extremt noga innan man börjar mixtra med sånt! Och de är ju inga ungdomar vi har direkt.

Det löser sig/timbuktu hihi

Ja...möjligheten finns ju...
Menar du när vi började träna samlingen?? Det började vi med förra året så det har nog inget samband.
Men jag tömkörde honom igår på rakt tränsbett (har tidigare använt delat vid tömkörning och rakt, ibland stång, vid körning. kanske har nåt med det att göra??) och jobbade mycket i skritt och då kändes han mycket bättre. Han visade lite av båda sidorna men inget överdrivet så efter lite uppvärmning funkade allt superbra!! Behövde aldrig använda nån inspänning eller ledande töm eller så... Nu får jag ju börja köra han själv varje dag så det kan vi nog träna bort det! Säkert lite stelhet också. Försöker jobba jämt i båda varven även om han känns svårare i ena, för nästa dag är det ju den andra sidan!
Men ändå rätt konstigt problem tycker jag...

Jag skulle ändå undra om det inte är någon skada på gång el dyl. Speciellt som det är bara framför vagn, där han måste jobba hårdare... Men hoppas inte!

Jo...fast när jag tömkörde sist på rakt bett kände jag av lite av fastbitandet i vänstertömmen. Så hur han tar bettet kan ju vara så enkelt som att jag haft olika bett... Sen är det bogen som spökar lite och är olika. Men då tror jag mer på jennys teori om att ena bakbenet inte orkar lika mycket. När jag tänker efter så tror jag svårigheterna i vänster varv till största del sitter i hur han tar bettet. För när jag får loss han från det böjer han sig lättare i kroppen också. Ja...jag sitter bara och funderar hit och dit vad det kan bero på...haha. Fast frågan återstår ju...vilken är han starka/svaga sida??

Jag skulle nog ta ut en massör och känna igenom hästen. Sedan skulle jag nog kolla tänderna med. Min ponny på 4år gjorde sådär. Hon var i behov av att få tänderna raspade. Då hade hon stått i 2månader sedan så bara det blev kaos av allt vad tömkörning hette. Efter raspningen så var hon som vanligt igen.

Tänderna kollas regelbundet. Hur menar du att hon också var? Förstår inte riktigt vad han skulle ha för "skada".

Nora skrev:
Tänderna kollas regelbundet. Hur menar du att hon också var? Förstår inte riktigt vad han skulle ha för "skada".

Jo, hon gick kanon i båda varven och jobba som bara den. Sedan så ställde vi av henne och efter det så var hon hopplös. Hängde i bettet stel vägrade svänga allmänt jobbig. Efter raspningen så gick det hur bra som helst.
Jag tror nog inte att din häst har någon direkt skada men han kan vara stel och lite mör i muselaturen och då kanske han behöver en genomkörare. Det var så jag tänkte. Våran häst som går i skogen mår toppen om han får massage 1ggr/mån.

Okej! Jo det som jag tror det akn bero på är ju stelhet. Fast han är ju inte alls omöjlig!! Det är ju mer i uppvärmningen han beter sig så. Men grejjen är ju att han byter "bra varv". Han kollas i munnen regelbundet och har aldrig varit speciellt förtjust i att ha bett i munnen över huvud taget. Men han har blivit oj så mycket bättre nu!! Tror jag hittat "det rätta" för honom nu också, även "det helt fela". Är nogrann med uppvärmning och avskrittning, mycket uppmjukande arbete. Har masserat han lite själv men inte gjort av nåt proffs. kan ju också se det från den positiva sidan! I körning går han super i högervarv och i tömkörning jättebra i vänstervarv!!

Nora skrev:
Okej! Jo det som jag tror det akn bero på är ju stelhet. Fast han är ju inte alls omöjlig!! Det är ju mer i uppvärmningen han beter sig så. Men grejjen är ju att han byter "bra varv". Han kollas i munnen regelbundet och har aldrig varit speciellt förtjust i att ha bett i munnen över huvud taget. Men han har blivit oj så mycket bättre nu!! Tror jag hittat "det rätta" för honom nu också, även "det helt fela". Är nogrann med uppvärmning och avskrittning, mycket uppmjukande arbete. Har masserat han lite själv men inte gjort av nåt proffs. kan ju också se det från den positiva sidan! I körning går han super i högervarv och i tömkörning jättebra i vänstervarv!!

Hmmmmm undra om det kan vara så enkelt att du har en "blandras" :idea: :rofl: :bump:

Dom kan bete sig som du beskriver vid dubbelsidig frambenshälta. Har varit med om det flera gånger. Hältan syns först vid böjprov då de är lika halta båda fram.
Säger inte att det är så i ditt fall men möjligheten att hästen inte är ok är ganska stor. Jag skulle börja med en vet undersökning och därefter en equiTP. Det är inte bra att träna en häst som inte är ok, och man får mycket dåligt samvete själv när man sen förstår att något är fel.
En tävlingshäst behöver mycket omvårdnad och gämna kontroller av veterinär och equiTP. Jag kollar mina 1-3 dagar efter varje tävling, då får man dirrekt veta om någon muskel, sena mm inte är ok. Behandling sätts då snabbt in och hästen får då ingen långdragen skada.
/M

Ojoj...nu blir jag orolig... Ska se om det går att ordna nån koll på han!

Det är alltid bäst att kolla upp dom om man är osäker, då man känner sig som en djurplågare om man tränar på och allt förvärras.
Jag ville inte skrämma dig och det är inte alls säkert att något är fel. Men jag har nu haft två hästar som bettet sig liknande vid körning och ridning och dom var inte ok.
Bättre att kolla och få det bekräfftat att allt är bra då kan man träna på och ta loss hästen med gott samvete.
/M

Du har inte märkt av nån hälta då utan att dom beter sig olika vid olika träning? Som för oss vid tömkörning och körning. För det har ju bara under de dagar jag haft han själv nu blivit bättre...

Hmm det låter ju lite konstigt att går så olika. Jag skulle ha tagit ut en Equiterapeut eller liknande för att kolla så allt är okej. :)

Nej, jag märkte ingen hälta. Såg det först vid böjprov!
Hade igår ut EquiTR för att kolla igenom Macho dagen efter maratonet. Alla behandlingar verkar ha hjälpt, denna gång var han mycket bättre i kroppen än tidigare. Han får acepunktur, laser och stå med magnettäcke. (skulle vara kul att se Clicken under det täcket, skulle vara som ett litet hus för honom). Till vardags så stretchar jag honom efter varje pass och masserar framkotor och rygg med värmande "linement". Det har på två månader gett jättebra resultat, hans tidigare så höga form har gjort honom spänd i ländryggen, vilket lätt resulterar till felbelastning om man inte kan släppa på den spänningen. Nu är han avslappnad på en gång.
Har sedan jag började använda mig av equiTR inte haft en enda hälta. Nu behandlas hästarna bara vid behov, dessutom så är det mycket billigare än att ta ut veterinär. En behandling på 2h 45 min kostar 750kr. Känns nästan gratis i hästvärlden! ;)
/M

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 669
Senast: Karminnie
·
D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 995
Senast: Luna10
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 616
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka