Olika värkproblem

Sv: Olika värkproblem

Jag vet att dosen som används för de i IVF är typ motsvarande
1/4-dels tablett per dag. OCH att det inte används om det inte behövs då det då har precis motsatt effekt dvs missfall/ägget fäster inte.
 
Sv: Olika värkproblem

hur var det nu... om jag inte har glömt bort det helt... var ett tag sen... acetylsalisylsyran "förtunnar blodet" och ges ibland av läkare vid provrörsbefruktningar nar man misstänker att embryot inte fäster i slemhinnan som den ska... alltså inget man ska experimentera med på egen hand

och av samma anledning så ökar risken för missfall om man nu inte har såna problem att man blir rekommenderad att ta det

Läste på en sajt att det är de anti-inflammatoriska egenskaperna hos acetylsalisylsyran som sabbar mest vid ägglossningen, inte de blodförtunnande (däremot kan det inverka senare i graviditeten).
 
Sv: Olika värkproblem

Jag vet att dosen som används för de i IVF är typ motsvarande
1/4-dels tablett per dag. OCH att det inte används om det inte behövs då det då har precis motsatt effekt dvs missfall/ägget fäster inte.

Tack för infon!
 
Sv: Olika värkproblem

Jag undrade i vilken grad det ökar missfallsrisken och vid vilken mängd treo/bamyl etc, just för att det fanns en motsägande studie. Det är väl inte att ignorera vad du skriver? :crazy:

Du begär alltså, för att ta mig på allvar, att jag ska sätta mig och rota fram olika studier med exakta doser, konfidensintervall och sannolikheter?

För min del, i mitt jobb, räcker det med att jag litar på källan och vet att det går att leta fram om jag vill. Skulle jag källgranska allt och kolla exakta doseringar i olika studier skulle jag inte ha tid att jobba.

Och skulle jag sitta och göra det varje gång nån ställer en fråga på ett internetforum, för att någon ska acceptera det jag säger (citerat ur en källa som duger åt mig), skulle jag inte ens hinna vara ledig.

Cilla
på väg ut i snöfallet med en tjock vit ponny
 
Sv: Olika värkproblem

Du begär alltså, för att ta mig på allvar, att jag ska sätta mig och rota fram olika studier med exakta doser, konfidensintervall och sannolikheter?

Jag för min del tycker att det är ganska viktigt - skriver om studier hela dagarna och har kommit fram till att man får ganska förvrängd uppfattning om risker när det gäller exempelvis mat och hälsa om man inte känner till sannolikheterna och omständigheterna. Men jag begärde inte några siffror av dig, eller någon annan specifik användare.

Nu tycker jag att du verkar vara på ganska risigt humör, me.
 
Sv: Olika värkproblem

du är inte förkyld? jag har fått bihåleinflammation, lättare att få när man är gravid och förkyld när slemhinnorna i näsan är extra svullna och täppta. Då får man en sjujäkla huvudvärk.
 
Sv: Olika värkproblem

Varför inte göra en utredning så att du verkligen vet vad som ligger bakom din barnlöshet i stället för att lusläsa medicinska rapporter? Det är idiotiskt med alla dessa tips för barnlösa om allt från att stå på huvudet efter sex till att käka bamyl. Folk som har svårt att bli gravida griper efter halmstrån och det är inte bra att spä på "husmorsknepen". Det gör mer skada än nytta både mentalt och fysiskt, särskilt när man inte vet vad "felet" är.
 
Sv: Olika värkproblem

Varför inte göra en utredning så att du verkligen vet vad som ligger bakom din barnlöshet i stället för att lusläsa medicinska rapporter? Det är idiotiskt med alla dessa tips för barnlösa om allt från att stå på huvudet efter sex till att käka bamyl. Folk som har svårt att bli gravida griper efter halmstrån och det är inte bra att spä på "husmorsknepen". Det gör mer skada än nytta både mentalt och fysiskt, särskilt när man inte vet vad "felet" är.

Jag lider inte av barnlöshet, så varför undrar du det? :crazy:

Och nej, jag tänker aldrig sluta fråga efter fakta och uppgifter bara för att någon annan kan gripa efter halmstrån. Det strider mot mina tryckfrihetsideal.
 
Sv: Olika värkproblem

Jag lider inte av barnlöshet, så varför undrar du det? :crazy:
Jag undrar ingenting men mitt intryck av dina inlägg här är att du i vilket fall försöker bli gravid. Om inte, är det förvånande att du lägger ner tid på barnforumet.

Och nej, jag tänker aldrig sluta fråga efter fakta och uppgifter bara för att någon annan kan gripa efter halmstrån. Det strider mot mina tryckfrihetsideal.
På vilket sätt har detta med tryckfriheten att göra? Precis som du skrev så är världen inte svartvit. Det kan vara bra att nyansera diskussionerna om vin och ostar etc för gravida. Men att antyda att det kan vara gynsamt för folk som vill bli gravida att käka starka värktabletter är ganska korkat och inget man bör testa utan diagnos och rätt dosering (som man inte bör läsa sig till på ett internetforum... :crazy:). För hur bra är det att ha käkat treo i flera månader om det visar sig att problemet är att killen är steril?
 
Sv: Olika värkproblem

Det är rätt vanligt att migrän tar "semester" under en gravidtet.
Gör den inte det så får man fråga sig hur viktigt det är att skaffa barn och vad man kan tänka sig att offra för detta. Det är något som en hel del människor med kronisk värkproblematik ofta står inför om dom skall skaffa barn så du är inget undantag.
Det är förresten inte bara dom med värkproblematik som står inför sådana val utan folk som går på viss allergimedicin, folk som går på antidepp odyl måste göra samma val dom med.
Svårare än så är det inte.

Det går inte säga exakta doser eftersom det kan variera från fall till fall men med treo vet man att det handlar inom normaldosering annars hade inte varningen funnits där. Bör skall läsas på samma sätt som att man inte bör dricka alkohol och man bör inte röka under en gravidtet. Var och en ta ansvar för vad man faktiskt egentligen väljer då det är saker som sjukvården inte kan styra eftersom varken cigaretter, alkohol eller treo är receptbelagda.
För mig är valet lätt. Jag offrar inte ett oskyldigt barn bara för att jag chansar när jag faktiskt kan låta bli. Då avstår jag hellre från att skaffa barn alls.
 
Sv: Olika värkproblem

Jag undrar ingenting men mitt intryck av dina inlägg här är att du i vilket fall försöker bli gravid. Om inte, är det förvånande att du lägger ner tid på barnforumet.

På vilket sätt har detta med tryckfriheten att göra? Precis som du skrev så är världen inte svartvit. Det kan vara bra att nyansera diskussionerna om vin och ostar etc för gravida. Men att antyda att det kan vara gynsamt för folk som vill bli gravida att käka starka värktabletter är ganska korkat och inget man bör testa utan diagnos och rätt dosering (som man inte bör läsa sig till på ett internetforum... :crazy:). För hur bra är det att ha käkat treo i flera månader om det visar sig att problemet är att killen är steril?

Det finns ju som sagt många andra skäl till att inte knarka treo, inte enbart ur fertilitesaspekten. Men att ta en tablett då och då kan knappast vara så skadligt att det leder till sterilitet. Det kan jag bara inte ens tänka mig.

Att vilja bli gravid - förr eller senare - är en annan sak än att lida av barnlöshet. Jag har aldrig ens försökt bli gravid, utan är mest nyfiken.
 
Sv: Olika värkproblem

Knarka :eek:
Inte visste jag att treo hade effekt på CNS ;)
Sedan sa inte Mino att treoätandet ledde till sterilitet utan att att hur bra det skulle vara att ha ätit treo i onödan och så visade sig felet kanske ligga i att killen är steril.

Sedan kan jag ju tillägga att en hel del läkare (speciellt allmänläkare) inte ser problem i att sätta i sig massor av treo :crazy:
Det är bättre att se till att deras patienter inte får narkotikaklassade läkemedel som skadar kroppen (enligt dom då alltså) trots att dessa kan hållas nere i lägre doser istället.
 
Sv: Olika värkproblem

Knarka :eek:
Inte visste jag att treo hade effekt på CNS ;)

Det vet jag inget om. Däremot skapar tabletterna ett beroende på så sätt att man kan uppleva smärta om man inte tar dem. Dessutom ger koffeinet en inte helt obetydlig energikick. :love:

Å andra sidan är det inte bra att gå med smärta heller, jag har provat den varianten också. Alvedon - vad ger man... :o
 
Sv: Olika värkproblem

Det vet jag inget om. Däremot skapar tabletterna ett beroende på så sätt att man kan uppleva smärta om man inte tar dem. Dessutom ger koffeinet en inte helt obetydlig energikick. :love:

Å andra sidan är det inte bra att gå med smärta heller, jag har provat den varianten också. Alvedon - vad ger man... :o

Det är en klar överdrift att säga att Treo skapar beroende. En del personer kan vid långvarigt dagligt bruk av Treo ha svårt att sluta. Det finns också huvudvärk som orsakas av värktabletter, men det är inget generellt.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika värkproblem

hos barnmorskan så fick jag reda på att jag hade dåligt blodvärde och det kan vara det som orsakar huvudvärk
 
Sv: Olika värkproblem

Det är en klar överdrift att säga att Treo skapar beroende.

Det där är väl något som kommer från den första TREO Comp tiden.
Då TREO Comp innehöll kodein och massor av morfinister i form av "TREO-knarkare" skapades.

Kodein blev sedan receptbelagt.
 
Sv: Olika värkproblem

Det där är väl något som kommer från den första TREO Comp tiden.
Då TREO Comp innehöll kodein och massor av morfinister i form av "TREO-knarkare" skapades.

Kodein blev sedan receptbelagt.

Säkert ligger det mycket i det, men man kan också - i enstaka fall - bli beroende av vanlig treo.
 
Sv: Olika värkproblem

Framför allt om större treokonsumtion kombineras med lite större kaffekonsumtion.
 
Sv: Olika värkproblem

*moderatorjournal*

Jag har avlägsnat en intressant, men även i sammanhanget urspårad dikotomi mellan läkekonsten och journalistiken i syfte att låta den kvarvarande kroppen leva vidare. Det hela gick utomordentligt, ungefär som när man avlägsnar en inflammerad appendix.

Skulle besvären återkomma ordinerar jag en rask promenad runt huset/kvarteret.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 263
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
972
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 871
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp