Olika värkproblem

Golden_Heart

Trådstartare
Har huvudvärk varje dag flera gånger dagligen.
Är gravid, men är rädd för värktabletter att ta för mycket.
Jag är inte illamående utan har bara ordentlig huvudvärk hela dagarna.
Har tidigare blivit även rekommenderad att äta voltaren för mitt höftont, för jag har en inflammation som kommer och går där. Då skulle jag när fick värk kombinera voltaren med typ panodil. Nu har jag haft ont flera gånger i höften, men har inte vågat ta voltaren
 
Sv: Olika värkproblem

Har du huvudvärk så kan du äta huvudvärkstabletter UTAN acetylsalicylsyra. Voltaren ska inte användas när man är gravid. Det finns en risk att fostret då kan påverkas.
 
Sv: Olika värkproblem

Den ENDA värktablett som är okej att ta när man är gravid är Alvedon/Panodil/Reliv, dvs de som innehåller Paracetamol. De andra ska man låta bli, både receptfria och dem man får på recept.
 
Sv: Olika värkproblem

Är huvudvärken utredd så du vet vad för sort det är?
Är det spänningsvärk så kan man via sjukgymnastiekn kunna få testa på akupunktur. Fick jag testa när jag var gravid.
Funkade dock inte på mig men för vissa funkar det väldigt bra och det är bra mycket mindre risk vid gravidtet än tex treo odyl.
Sjukgymnastiken kan också hjälpa dig att lära dig att strescha musklerna i nacke och axlar vilket om man har spänningsvärk kan hjälpa rätt bra.
Att ligga på två tennisbollar i en strumpa och då ha dom bakom nacken kan få spänningsvärk att släppa.
 
Sv: Olika värkproblem

Dexofen har jag fått läsa är ok för en gravid att ta men tyvärr har den en kass effekt på just huvudvärk så det hjälper ju föga.
 
Sv: Olika värkproblem

Den ENDA värktablett som är okej att ta när man är gravid är Alvedon/Panodil/Reliv, dvs de som innehåller Paracetamol. De andra ska man låta bli, både receptfria och dem man får på recept.

Hakar på med en fråga: Är ex.vis Treo okej om man vill bli gravid? Det står på paketet att det bör undvikas, men hur belagt är det?
 
Sv: Olika värkproblem

Hakar på med en fråga: Är ex.vis Treo okej om man vill bli gravid? Det står på paketet att det bör undvikas, men hur belagt är det?

Det är väldigt belagt att NSAID-preparat är olämpligt i början och slutet av en graviditet.

Ur FASS om Diklofenak (bara ett av alla NSAID-preparat):

Graviditet Kategori C.

Hämning av prostaglandinsyntesen kan påverka graviditeten och/eller embryonal/fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall, samt risk för gastroschisis och hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1 % till cirka 1,5 %. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Under den första och andra trimestern av graviditeten skall Diklofenak BMM Pharma användas endast då det är absolut nödvändigt. Om Diklofenak används av en kvinna som försöker bli gravid, eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

- Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension)

- Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

- Ökad blödningstid beroende på en antiaggregationseffekt hos trombocyterna, som kan förekomma redan vid mycket låga doser.

- Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.



Ovanstående medför att Diklofenak är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika värkproblem

förmodligen är det ordentligt belagt. VARFÖR skulle man chansa undrar jag. Läkemedel som treo kan ju ge magsår och ökad blödningsbenägenhet, så jag skulle aldrig ens komma på tanken att prova!
 
Sv: Olika värkproblem

förmodligen är det ordentligt belagt. VARFÖR skulle man chansa undrar jag. Läkemedel som treo kan ju ge magsår och ökad blödningsbenägenhet, så jag skulle aldrig ens komma på tanken att prova!

Därför att det fungerar mot värk, förstås! Dessutom finns det studier som visar att låga doser ökar fertiliteten. I rapporten används dock Bamyl i stället för Treo, men det är samma verksamma substans. Det får mig att undra hur underbyggt det är samt i vilken grad det ökar risken för missfall.
 
Sv: Olika värkproblem

Därför att det fungerar mot värk, förstås! Dessutom finns det studier som visar att låga doser ökar fertiliteten. I rapporten används dock Bamyl i stället för Treo, men det är samma verksamma substans. Det får mig att undra hur underbyggt det är samt i vilken grad det ökar risken för missfall.

hur var det nu... om jag inte har glömt bort det helt... var ett tag sen... acetylsalisylsyran "förtunnar blodet" och ges ibland av läkare vid provrörsbefruktningar nar man misstänker att embryot inte fäster i slemhinnan som den ska... alltså inget man ska experimentera med på egen hand

och av samma anledning så ökar risken för missfall om man nu inte har såna problem att man blir rekommenderad att ta det
 
Sv: Olika värkproblem

hur var det nu... om jag inte har glömt bort det helt... var ett tag sen... acetylsalisylsyran "förtunnar blodet" och ges ibland av läkare vid provrörsbefruktningar nar man misstänker att embryot inte fäster i slemhinnan som den ska... alltså inget man ska experimentera med på egen hand

och av samma anledning så ökar risken för missfall om man nu inte har såna problem att man blir rekommenderad att ta det

Ja, det är ju inte så att jag sitter och experimenterar själv, utan det var mest en intressant fråga. Jag tror inte saker är så svart-vita även när det gäller värktabletter, nämligen. Btw, det finns säkerligen mycket man kan göra som är dumt och som ökar missfallsrisken, men frågan är om man ska utesluta alla sådana faktorer även under tiden man försöker bli gravid? Det låter lite väl hårt.
 
Sv: Olika värkproblem

Jag tror det vara banabambi som blev gravid när hon lyckats MINSKA sitt iprenätande men jag kan ha fel.

Ipren och liknande tabletter är inte lämpligt att äta OM man försöker att bli gravid heller (inte för fosterskador men för att kunna bli gravid överhuvudtaget).

Javan
 
Sv: Olika värkproblem

Jag tror det vara banabambi som blev gravid när hon lyckats MINSKA sitt iprenätande men jag kan ha fel.

Ipren och liknande tabletter är inte lämpligt att äta OM man försöker att bli gravid heller (inte för fosterskador men för att kunna bli gravid överhuvudtaget).

Javan

Tack, ok. Jag undrade i vilken grad det ökade missfallsrisken.

Kan man vara beroende av ipren? :o
 
Sv: Olika värkproblem

När man är gravid behöver man dricka mer än vanligt. Dricker du ordentligt? Vätskebrist kan ge huvudvärk, det får tex jag när jag glömmer bort att dricka tillräckligt.
 
Sv: Olika värkproblem

jag tror det :) Jag är det inte men vem var det på TV -jo "du är vad du äter" så var ju Sofia Wistam med och hon drack ju typ tre glas treo om dagen... Så man kan säkert vara beroende av Ipren.

Treo beroende vet jag utvecklar sig till att man får abstinens iform av ex huvudvärk när man inte har tagit treon vilket gör att man tar den och så är cirkeln igång igen.

Nässpray kan man också bli beroende av då näsan vänjs vid sprayen.
 
Sv: Olika värkproblem

Därför att det fungerar mot värk, förstås! Dessutom finns det studier som visar att låga doser ökar fertiliteten. I rapporten används dock Bamyl i stället för Treo, men det är samma verksamma substans. Det får mig att undra hur underbyggt det är samt i vilken grad det ökar risken för missfall.

Har du mig på ignorelistan, eller struntar du bara i vad jag skriver?
 
Sv: Olika värkproblem

Har du mig på ignorelistan, eller struntar du bara i vad jag skriver?

Jag undrade i vilken grad det ökar missfallsrisken och vid vilken mängd treo/bamyl etc, just för att det fanns en motsägande studie. Det är väl inte att ignorera vad du skriver? :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 263
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
972
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 871
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp