Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb
Behövs det inte rätt mkt hoppning för att ett underlag ska slitas markant mkt mer än vid dressyr, men det kanske det gör?
Det jag tycker sliter allra mest på ridhusunderlag är lektionsverksamhet, krävs rejält med arbete att få bort "rännan" runt hela fyrkanten.
Första ridhuset där det bedrivs ridskola som inte har "ränna" är det jag rider i nu, men det är titulerat en ridskola med inriktning på hoppning, så det är massor med cavaletti och sådant utöver dressyren.
Känner också att jag är på rätt ställe, här är hoppning det naturliga och dressyr som kräver bana ren från hinder det "ovanliga".
Men jag håller med om att hinder ju är i vägen om banan ska sladdas och harvas, så det är ju ett skäl att ta bort hinder om det görs dagligen.
Ngt jag blir lite fnissig över det är att om jag rider enskilt samtidigt med hoppryttare i ridhuset, då är vi ytterst sällan i vägen för varandra.
Men kommer det in EN ren dressyrryttare, då känner jag att jag är i det närmaste kroniskt i vägen för den!
Och den är ofta precis där jag tänkt rida.
Minns tex när jag för ett par veckor sedan satt och hoppade över bom på sockerbit på hinder som stod på banan. En ren dressyrryttare red samtidigt. Spelade ingen roll vilket hinder jag red på, dressyrryttaren befann sig bakom!
Några dagar senare så skuttade jag över liknande hinder igen, då med bara hoppfolk i manegen. Ingen var i vägen för någon annan.
Är det olika i tänket mellan hoppnissar och dressyrnissar tro?