Olika typer av benskydd, vilka väljer du & varför?

Hoppning: Senskydd fram, låga strykkappor bak.
Trim i ridhus: Lindor fram och lindor eller damasker bak.
Trim ute eller uteritt: Senskydd eller strykkappor fram, damasker bak.
Transport: Ludd-damasker och boots fram och bak.

Klumpig häst överlag. Hon stryker sig bak och samlar på överben fram. Så det är alltid skydd som gäller. Hon går dock utan i hagen, någon måtta får det vara, även om jag tvekar till och från...

Min häst har bra koll på sina fossingar så jag använder bara senskydd fram vid hoppning för säkerhets skull. Sen har jag typ en miljard fleecelindor i olika färger som matchar alla triljader schabrak som finns i hästens garderob. Dessa används bara för att det är kul att matcha. :laugh:

Ni som har hästar som behöver skydd vid ridning för att hästen stryker sig t.ex, gör den det även i hagen eller är det just vid ridning som vissa hästar stryker sig/slår i?:)

:)
Hur tänkte du när du skaffade benskydd, senskydd, boots, lindor eller vad du använder? Använder du olika skydd vid olika tillfällen? Hur mycket skydd behöver egentligen din häst, hur mycket är "för säkerhets skull"?

Du som har häst som inte "behöver" skydd, men använder, hur har du då valt skydden? Har du kört på samma skydd som tidigare ägare, de du råkade ha hemma, de billigaste, snyggast färg, de som var mest blingade, lättast att tvätta, nyaste modellen eller har du gjort någon liten utredning för att ta fram bästa alternativ?

Eller använder du inga skydd och hur har du tänkt då?

Obs! ;) Visst mått av skämt har jag i mitt inlägg, så ingen tror nåt annat!
Hoppar inte öht, så senskydd går bort. Det använde jag när jag hoppade. Hästen behöver benskydd fram pga slår sig. Använder heltäckande skydd från Catago plus boots fram. Inget bak förutom vid ev "off road" ridning. Lindor vid dressyrträning (inte ofta) pga utseendet och delvis även där för hästen slår sig fram. Använder runtom då pga utseendet. :)

Ni som har hästar som behöver skydd vid ridning för att hästen stryker sig t.ex, gör den det även i hagen eller är det just vid ridning som vissa hästar stryker sig/slår i?:)

Nej i hagen stryker han sig inte. Det är det nog få som gör. När hästen arbetar använder hen (förhoppningsvis) sin kropp annorlunda mot när hen går i hagen och därför uppkommer fenomenet. De hästar jag har haft/har som behövt/behöver skydd mot strykning har behövt det vid igångsättning/inridning/tillridning innan de har blivit tillräckligt starka.

Använder skydd runt om oavsett aktivitet när jag påverkar mina hästars rörelsemönster, typ ridning och tömkörning. Exempelvis när de är i hagen, går i skrittmaskin eller går ut på promenad så är det inga skydd som gäller. Ena hästen har också ibland boots fram vid hoppning. Lindor används ibland när vi vill vara extra fina.
Anledningen till skydd vid all typ av ridning är för att jag hellre är safe than sorry. Anser att skydden är en billig livförsäkring.

Ponny har endast senskydd vid hoppning, annars utan. I transport kan han stöka så höga rejäla skydd krävs. Har aldrig slagit eller trampat sig under våra 10år. Senskydden är några märkes i läder som köptes på rea som tävlingsskydd för massa år sen.
Islänningen har lätta neoprenboots fram nästan alltid, ibland utan vid dressyrträning. Har inte trampat sig men kan smida i traven ibland. Vid hoppning har han senskydd och boots fram och korta strykkappor bak. Många gångarter, avarter och ben att hålla reda på;) Val av märke på skydden har inte spelat roll utan gått på modellen och rätt färg. Neopren boots för att de är lättskötta och sitter bra. I transport har han kortare tunna transportskydd, arvegods från ponnyn, mest för att han trampat snett på rampen någon gång och skrapat sig. Står alltid som ett ljus i släpet.

Har ett klantarsel av halvblodsmodell. Stryker sig bak, har överben fram(insida skenben) och trampar sig lätt. Har dock helt korrekt benställning enligt ext. domare och veterinär :idea:
Benen skyddas alltid vid motion oavsett typ. Senskydd, lindor eller damasker, vad som passar bäst för ändamålet. Boots (endast fram) på i hagen samt vid uteritter på halt underlag(lera/is). Alltid boots med broddar, oavsett motion.
Med vänlig hälsning, en matte som är galet trött på skador ;)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: Liten
·
Utrustning Vilka är era favoriter av boots och benskydd? Tänker på vanliga boots och inte barfotaboots :) Min donna är en sån häst med benen och...
Svar
5
· Visningar
1 104
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka