Olika tygeltag!

Terja

Trådstartare
Lägger den här då det berör alla grenarna.

Vilka olika tygeltag finns det?
När använder man vilket?
Vilkat tygeltag ska man ALDRIG använda?
 
Sv: Olika tygeltag!

Hmm vet inte vad det är men jag gissar på att du driver med mig.

Jag menade att man till exempel aldrig ska föra över ytterhanden till insidan över manen.
 
Sv: Olika tygeltag!

Vad är det för fel med trängande tygeltag?
 
Sv: Olika tygeltag!

Olika tygeltag:

förhållande
eftergivande
ledande
ställande
reglerande
uppresande
understödjande
trängande

tror jag fick med alla nu. De flesta tygeltagen blir det ganska uppenbart hur och när de används. Understödjande används alltid tillsammans med skänkel och det tygeltaget tas för att förstärka samma sidas skänkel.
Inget tygeltag som man aldrig ska använda tycker jag. Det beror helt på situationen, men alla tygeltag ska tas med förnuft.
 
Sv: Olika tygeltag!

Fick höra av min tränare att jag absolut inte fick göra det...
 
Sv: Olika tygeltag!

Alla tygeltag har sin funktion, att din tränare anser att just du på just din häst inte ska använda trängande tygeltag rör just er och kan inte göras till en allmän regel.
 
Sv: Olika tygeltag!

Tack för svaren!

Är den nån som vill utveckla sina svar mer och förklara när och varför han/hon använder just det tygeltaget?
 
Sv: Olika tygeltag!

håller med bigganl om vilka tygeltag som finns, och namnen säger sig ju också som sagt rätt mycket.

ang. trängande tygeltag så har jag fått lära mig att man kan använda det i situationer där det är "enda" lösningen, men det är inget man rekommenderar.

står väl ir idhandböcker etc. (och är väl allmän "kutym") att händerna ska hålla sig på "sin" sida mankammen, och då går ju trängande tygeltag bort. en tränare lärde mig dock att ett trängande kan användas som just sista lösning om jag t.ex. under en hoppbana måste få ut hsäten i en sväng etc, och inte hinner göra något annat. det är också enda gången jag använder trängande, om ens då...
 
Sv: Olika tygeltag!

förhållande - som namnet säger. använder jag för att ta en förhållning eller halvhalt. finns kort sagt i tre olika "styrkor", allt från att krama till att ta åt sig handen.

eftergivande - ska alltid komma efter förhållande tygeltaget. jag använder det som en belöning när hästen svarat på ett tidigare tygeltag. även eftergift kan i princip ges i tre styrkor, men en svag förhållning MÅSTE inte följas av en svag eftergift. kan lika gärna bli en stor eftergift, beroende på situationen.

ledande - för att vända om hästen inte helt befäst vänder för skänkel och vikt. kan också användas med viss försiktighet/sparsamhet för att mjuka upp och visa vägen. tas alltid med tummen somo visar vägen och alltid direkt tillbaka till händernas ursprungsläge, så att man inte blir kvar i "ytterposition".

ställande - ställer hästen såklart :)

reglerande - nu sviker minnet mig, men är det inte det som reglerar ställning etc, dvs den tygeln som inte ställer reglerar istället? rätta mig gärna om jag minns fel!

uppresande - tas som att man ritar små "d'n" med händerna, på hästar som gärna blir för djupa i formen.

understödjande - understödjer samma sidas skänkel, tas mot höften.

trängande - som jag beskrivit ovan. tas genom att ex. vänster hand förs över på häger sida av mankammen. jag använder det mkt sparsamt, är ngo flera år sen jag tog ett trängande tygeltag...
 
Sv: Olika tygeltag!

Tack för dina svar.

De jag har svårt för att få in i huvudet är ställande, reglerande och understödjande. Hur gör du dem? Hur för du handen?

Ställande och ledande blandar jag ihop.

Vill veta, dumförklara mig inte...:crazy: Bättre att fråga än att gissa!
 
Sv: Olika tygeltag!

du är väl inte dum! :)
bättre att fråga som du säger!

jag är kanske ingen vandrande ridhandbok (länge sen jag läste den nu :angel: ) och har eg. inte tränat seriösare dressyr på länge heller, men såhär gör jag:

-ställande: tas på ena tygeln, dvs med den tygel som är åt det håll du vill ställa hästen (dvs inner tygel blir det ju automatiskt).
brukar tänka att även detta tygeltag kan tas med olika "styrka", antingen kramar jag med handen, eller så vinklar jag in handen lite neråt (jättesvårt att förklara, men som om du vrider in de understa fingrarna mot magen), ELLER så tar jag hela handen åt mig. följs av en liten eftergift.

reglerande - här är jag som sagt osäker så jag citerar Nya Ridhandboken:
När man ställer eller böjer hästen är det reglerande tygeltaget ett komplement till det ställande tygeltaget.
Det reglerande tygeltaget innebär att ryttaren ger efter med ytterhanden lika mycket som han tar i innertygeln, så att hästen kan ställa i nacken eller böja sig i halsen. Han måste emellertid se till att hästen inte förböjer sig i halsen så att ytterbogen "faller ut". [...] Om hästen inte respekterar det reglerande tygeltaget tillräckligt, kan det bil nödvändigt att för ett kort ögonblick ta en förhållning och sedan ge efter, mycket för att göra hästen uppmärksam.


Långt stycke, men så ska det tydligen vara :D då var jag inte helt ute och cyklade då iaf!

Ledande tygeltaget - ska visa hästen vägen när man svänger. Det som är viktigt att tänka på är att handen inte får ligga ner (inga "cykelhänder" mao!) Jag gör som så att jag för handen rakt ut åt sidan, från grundposition där tummen är översta punkten, men i den utåtgående rörelsen lutar jag handen lite (ex. om jag leder åt höger, med höger hand, lutar jag handen åt höger,så att tummen är LÄNGST åt höger...) så att tummen är den del av handen som är "först". inte överdrivet, men hande ska iaf inte luta åt andra hållet!

det ledande tygeltaget är viktigt att det tas rakt ut åt sidan, inte bakåt alltså. hur långt ut handen ska föras är olika från häst till häst anser jag, ochs å länge man alltid för tillbaka handen till ursprungsläget DIREKT spelar det ingen större roll. en häst som inte tar det ledande tygeltaget (dvs inte svänger) tjänar inget till att hålla kvar handen ute i luften, ta istället tillbaka handen mjukt och gör om!


hoppas du blev lite klokare! :)
 
Sv: Olika tygeltag!

Tack så mycket för svaren.

Ang. ställande: man ska alltid stärva efter att "ta" så lite som möjligt va? Alltså börja med att krama och sen förstärka allt efterom Om hästen inte reagerar?
 
Sv: Olika tygeltag!

Jo självklart men när man tittar på folk som rider ibland så syns det ju tydligast på händerna. Fast det kanske är för att det syns när man drar bak handen.
 
Sv: Olika tygeltag!

Syns tygeltagen tydligt är det antingen en oskolad häst eller en oskolad ryttare...

Tygeltagen jag gör ser du inte. En period när vi tränade på att samla galoppen lite till upplevde jag det som att jag verkligen fick dra tag i hästen och använde hela handen. Efter en videofilmning visade det att det jag upplevde som ett mkt kraftigt tygeltag var att jag inte bara stängde lillfingret som jag brukar, utan utöver det vinklade handen en aning... alltså inget som syntes om man inte tittade väldigt noga.

Prova att hålla i ett bett medan någon håller i tyglarna. Blunda och så får den som håller tyglarna göra olika tygeltag. Sen tittar du hur stora tygelhjälperna var, så märker du att hästen känner av minsta vibration i din hand.
 
Sv: Olika tygeltag!

FeatherCloud skrev:
trängande - som jag beskrivit ovan. tas genom att ex. vänster hand förs över på häger sida av mankammen. jag använder det mkt sparsamt, är ngo flera år sen jag tog ett trängande tygeltag...

Håller inte med dig riktigt... jag tar gärna trängande tygeltag för att få in bogen lättare, och har man korrekt längd på tygeln behöver du inte gå över mankammen, tänker du att du tar det i riktning mot "den andra sidans" höft behöver du sällan korsa över. Du skall även göra samma rörelse med ytterhanden, men ut ifrån hästen och inte lika stort, ett trängande tygeltag är alltså aldrig bara ett tygeltag utan du rör båda händerna diagonalt.
 
Sv: Olika tygeltag!

Gardrut skrev:
Lägger den här då det berör alla grenarna.

Vilka olika tygeltag finns det?
När använder man vilket?
Vilkat tygeltag ska man ALDRIG använda?

Och du skall aldrig använda ryckiga, häftiga tygeltag. Och aldrig seeeegdraaa... utan ta ett tygeltag, sedan ger du efter och tar ett nytt om det behövs.
 
Sv: Olika tygeltag!

och jag håller inte med dig. :) möjligt att vi gör trängande tygeltag olika, men eftersom jag alltid fått lära mig att helst INTE använda dem, så har jag kanske inte lärt mig dom ordentligt...

nåja, jag använder det ju som sagt inte. läser också i ridhandboken där det inte finns med, och då tolkar jag det som att det är ett inte "rekommenderat" tygeltag.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hemmet Jag har en gräsplätt (3x5 meter ca) utanför huset som används som parkeringsplats. Gräsmattan är nu helt sönderkörd. Min första tanke...
2
Svar
21
· Visningar
861
Senast: Tantan
·
Utrustning Det finns en uppsjö av olika medel, vilka använder ni?
2
Svar
25
· Visningar
1 971
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp