Olika tränare...?

fiaskurken

Trådstartare
Nu ska jag ställa en sån där dum fråga igen... A-B-C-tränare finns det väl?? Är A till de allra duktigaste ryttarna eller vad? Vad ska man välja om man är mittemellan, inte superduktig på någe vis men inte heller nybörjare? Skulle behöva en del tips på vad jag gör för fel samt lära mig hur jag kan rida pållen lite bättre... Någon :confused:

C-tränare är ju inte för nybörjare :) . Även min egen tränare (Ej licensierad tränare) som har tävlat upp till LA nivå, tränar för en C-tränare ibland.
Så C-tränare är nog rätt lagom.
Har ridit för denne C-tränare och en B-tränare, kan inte göra så stor skillnad på dom iallafall.

Om du går in på www.ridsport.se så finns alla tränare listade. Jag tycker att det är viktigt att man hittar en tränare/instruktör som passar en själv och den häst man har, sedan tycker jag det spelar mindre roll om personen ifråga ens har en tränarutbildning.

Det var mest så jag inte ringer en "för bra" tränare så jag får skämmas sen när det är dags för lektion :crazy:

Äsh, det finns inte något sådant!

mer eller mindre alla tränare har elever som är i helt olika skeden av sin ridning. En duktig tränare ska kunna hjälpa dem alla :)

En del A-tränare kan tycka det är roligare att träna ett ekipage som kommit lite längre i sin utbildning så engemanget i ett mindre välutbildat ekipage kan vara mindre, men det kan också vara tvärtom. Det går inte att generalisera. Du blir sällan en bättre ryttare för att du rider för en A-tränare istf en C-tränare (kan i och för sig vara så om du kommit väldigt långt i din och din hästs utbildning). Något som däremot är vanligt är att det kostar lite mer att träna för en A-tränare än en C-tränare. :rofl:

Jag vill bara ha ett par tre lektioner för att hitta "rätt knappar" på nya medryttarhästen, så det handlar ju definitivt inte om några svåra dressyrövningar :D Men ska jag leta efter en C-tränare då eller. Vet inte om jag blev klokare av era svar :D

De olika tränarbokstäverna står för hur högt tränarna har tävlat och vilken utbildning de har (kolla www.ridsport.se). Ingenting som har med personlig lämplighet att göra, alltså.

När du ska leta tränare ska du höra dig för och helst titta när den tilltänkte tränaren håller lektion för någon annan. Alla är vi olika, och söker olika saker hos våra tränare.

;) Krocket (har tränat för person icke utbildad av SVRF och tränar nu för b-tränare. Båda är lika duktiga på att lära ut.)

Så här står det på ridsports hemsida:

Antagning/behörighet

Behörighet att ansöka om tränarutbildning

GRUNDUTBILDNING
Tävlat med framgång i MSV klass, för fälttävlan MSV A - CCI*, för voltige nationell klass
Utbildat hästar upp till MSV klass
Regelbundit deltagit/medverkat i träning för A eller B tränare
Ålder BÖR vara lägst 25 år

VIDAREUTBILDNING, B-TRÄNAR LICENS;

Med framgång tävlat;
Hoppning lägst 140-145cm.
Dressyr, S:t Georges
Fälttävlan, MSV A-CCI**
Voltige, SM-klass
Körning, Svår klass
Distans, Svår klass
Utbildat hästar/ekipage till motsvarande nivåer.
Deltagit i anordnade kurser.
Bedömd särskilt lämplig att fungera som nationell tränare.

VIDAREUTBILDNING, A-TRÄNAR LICENS;

Med framgång tävlat;
Hoppning, motsv. Grand Prix.
Dressyr, motsv. Grand Prix.
Fälttävlan, CCI***
Voltige, CVI
Körning, CAI
Distans, svår int. klass
Utbildat hästar/ekipage till motsvarande nivåer.
Deltagit i anordnade kurser.
Bedömd särskilt lämplig att fungera som elittränare.

En tränare utan någon av dessa licenser vara precis lika duktig att lära ut och träna. :) Försök att hitta en tränare som du trivs med och tycker är duktig istället för att stirra dig blind på A, B eller C:et :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
540
Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
554
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka