Hej! Har läst om NH på olika sidor och i olika böcker, och har märkt att vissa har lite egna metoder och filosofier utöver den kända Monty Roberts metoden. Såg igår på en video där en typ vars NH bok jag just läst höll en join-up clinic med en häst. Ur Monty Roberts synvinkel (som jag tycker är den bästa) gick det inte så bra; hästen var helt ouppmärksam, kom ganska trotsigt med huvudet höjt in till honom och in på hans revir utan tillåtelse. Den följde inte heller efter honom när den skulle... på nåt sätt fick han hästen iaf mot slutet att följa med honom, men hästen var allt annat än tillitsfull och lyhörd. Jaha tänkte jag, den metoden var inte vidare bra. Fortsatte kolla på andra NH metoder, och hittade en där man använde spö. Såklart inte till att slå hästen eller nåt, men som en förlängd arm. Jag blev ändå tveksam - bör inte kroppsspråket räcka?
Så jag vet inte riktigt vad som nu egentligen är den rätta hästhållningen, tänkte fråga vad ni har för åsikter. för mig har ändå det bästa och starkaste bandet uppstått genom tid och kärlek. Men hur gör man med problemhästar? Vilken metod är rätt? Eller behövs det nån metod över huvudtaget, annat än typ tålamod och kärlek? Vad anser ni om spön - bör inte kroppsspråket räcka? Finns det negativa saker/brister i Monty Roberts metod?
De är djur med uråldriga anor och instinkter vi snackar om, så det är inte så lätt att förstå sig på dem...
Tänkte börja läsa boken "D*nsa med hästar", den verkar lovande...eller? Kanske jag bara borde sluta tänka så mycket..
Så jag vet inte riktigt vad som nu egentligen är den rätta hästhållningen, tänkte fråga vad ni har för åsikter. för mig har ändå det bästa och starkaste bandet uppstått genom tid och kärlek. Men hur gör man med problemhästar? Vilken metod är rätt? Eller behövs det nån metod över huvudtaget, annat än typ tålamod och kärlek? Vad anser ni om spön - bör inte kroppsspråket räcka? Finns det negativa saker/brister i Monty Roberts metod?
De är djur med uråldriga anor och instinkter vi snackar om, så det är inte så lätt att förstå sig på dem...
Tänkte börja läsa boken "D*nsa med hästar", den verkar lovande...eller? Kanske jag bara borde sluta tänka så mycket..