olika steglängd

T

tovan

Min häst tar ibland betydligt kortare kliv med sitt högra framben innan hon är uppvärmd. Hon gör det bara i skritt.
Det finns ett klart samband mellan utetemperatur och ojämnhet. Ju kallare ute, desto ojämnare. Efter 15-20 minuters uppvärming försvinner ojämnheten och hon rör sig normalt.
Hon är fö. kollad och fullt frisk.

Det vore inget problem egentligen om det inte vore för att beteendet verkar ha vants in. När hon blir uppspelt t.ex. på tävling kommer ojämnheten tillbaka. Det känns ju lätt pinsamt att komma in på banan på en häst som ser halt ut.

Har någon idéer om vad man kan göra åt detta?

Mvh Tovan

Sv: olika steglängd

Du har kollat med ET om det sitter nåt i bogen tex?? Kanske skulle det hjälpa lite med massage som uppvärmning före du börjar rida?

Hej!

Har provat med både massage, kiropraktor, laser och streching. Har inte hittat ngt och har inte märkt någon skillnad av behandling (när det gäller just detta bör tilläggas)

Värmer jag ordentligt är det inget problem, vad jag vill komma undan är ojämnheten på tävling. Det kommer ungefär samtidigt som jag kommer in på banan och då är det svårt att göra något annat än att rida på och låtsas som det regnar...

// tovan

Är det en duktig veterinär som har kollat den?
Min häst är helt ren på röntgen men hittade lite småskavanker med ultraljud... ´Han är inte alltid halt heller... Nu är han nyopererad och förhoppningsvis frisk...

Liknande trådar

Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 104
Hästvård Skrev ett inlägg förra veckan om min pålle som busat lite för mkt i hagen och i samband med det trampat av sig en sko. Dagen efter var...
2
Svar
27
· Visningar
2 155
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar