Uppdatering, halt häst...

well done,

Det är bra att använda sitt eget förnuft och att inte tro blint på det som blir sagt, även om den som säger det nu är veterinär,

Jag tror som sagt att det är väldigt bra att kolla upp skadan då oläkta ligamentskador kan kosta dyrt.
Kanske framförallt då prognosen för liganment skador är helt ok, om bara de får den tid de behöver, och om det nu inte alls är en ligamentskada utan en överansträngning av senskidan eller liknande så är det inte alls samma tidsaspekt på konvalesensen.

Hoppas att alla praktiska detaljer löser sig, tror att det kan vara värt besväret, det är alltid lättare att vänta tålmodigt om man vet vad det är man vänar på och har en aning om prognosen.

lycka till

Håller med om att det är lättare att vänta på att skadan skall läka om man vet vad det är man väntar på och ungefär hur lång tid det kommer att ta innan det blir bra.

Jag hoppas dessutom att min veterinär (som vi ska åka till nu) kan hjälp mig att hitta en bra lösning för hur pållen skall klara av konvalecensen. Han har visserligen stått hyffsat lugnt och snällt ensam i boxen en hel vecka nu men han blir allt mer frustrerad för varje dag som går :crazy: Vet inte hur många dagar det kommer ta nu innan han klättrar över boxdörren :crazy: Tycker så synd om honom där han står instängd då de andra är ute och mumsar i sig av det nya gröna gräset...

hej
Min häst brallade i hagen och vrickade sig rejält, detta resulterade i skadade ligament= böjsenans nedre fästen vid karleden. Halt i trav och på böjt spår men inte nämnvärt på rakt spår. Hon är ultraljudad och röntgad. Behandlingen för hennes del är Orudis gel som är smärtstillande och inflammationshämmande samt skritt på hårt underlag i 6 månader,alltså lång konvalescens. Hon skulle INTE vila i box. Jag var på ATG-klinik.Min förhoppning är att hon blir helt återställd så att jag kan fortsätta att tävla i hoppning.
Hopppas att allt löser sig för dig!

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! :bow:

Du skrev att din häst inte blev ordinerad boxvila, vad sa veterinären om hagvistelse för din hästs del då? Fick den gå i en vanlig hage under de 6 månaderna eller var det sjukhage som gällde? Vad jag har förstått så är det ju viktigt att hästen tar det lugnt under tiden skadan läker och åtmisntone så skulle inte min häst ta det lugnt om jag släppte honom i en vanlig stor hage. :crazy:

Hoppas att din häst snart blir helt återställd igen!

det han egentligen rekommenderade var att jag betäckte henne så att skadan skulle ha lång tid på sig att läka. restriktionerna jag fick var att inte gå på djupa underlag så att ligamenten töjs ut, detta skulle för mig innebära att hon inte skulle kunna gå i hage alls då tjälen håller på att släppa, mina går tyvärr i lerig hage. Fördelen är att hon känns himla fin i "karleden" för att leran kylt + att hon inte springer så mkt just nu. förbud naturligtvis mot ridhusbottnar osv, men det tycker jag är självklart. det han sade ordagrant var:
- För att göra något vettigt med hästen under läkninge, skritta henne på hårt underlag i 6 mån, två återbesök för att checka av,eller, betäck henne!
Jag har ingen plats för varken fölbox eller extra plats så det är uteslutet.Däremot har jag annonserat att ngn seriös får låna henne och betäcka, men hittills har ingen varit intresserad, så jag skrittar på. Märker att hon blir lite varm efter skrittpasset men är alltid fin efter min dunder-medicinska hage :crazy:
din skada kanske är värre än min? eller är min veterinär mer radikal?
blir hon sämre så får jag naturligtvis ta ställning, men han sade även att det är ingen garanti att hon blir helt bra....
usch tråkiga saker det här

Det är vetenskapligt bevisat att ligament fortare återvänder till normal funktion( i.e. normal struktur och biomekaniska egenskaper) om de utsätts för moderat belastning. Belastningen stimulerar cellernas collagen produktion och ökar blodgenomströmmningen med allt vad det innebär.
Med moderat belastning menas att belastningen inte får vara så stor att den bibehåller skadan, men då denna typ av skada ofta orsakas av ett akut trauma i form av en vrickning el likn, så ska det rätt mycket till.

Alltså, boxvila kan vara ett nödvändigt ont i vissa lägen, men vid skador i leder/ligament så krävs det en viss belastning för att strukturen skall läka optimalt... Problemet med den första veterinären var väl att h*n inte riktigt hade en klar uppfattning om vad som var skadat, och då ordinerar boxvila "just in case" ifall det nu skulle vara något som en fissur eller akut ledskada eller så?

Vid lång tids konvalesens är boxvila ett svårt alternativ som i så fall kräver betydligt mer kontrollerad skrittmotion än om hästen kan röra sig lite mer i en hage.

Hoppas att du får någon klarhet i hur allvarlig skadan är snart,

Som vanligt, stort tack! :bow: Skönt att få info från nån som verkar veta vad h*n pratar om! :D

Skall bli skönt att komma iväg till kliniken imorgon och få besked om vad det är som är skadat egentligen och hur skadat det är.

Håller med om att den första veterinären mest verkade ordinera boxvila "just in case..." men det verkar inte riktigt vettigt att en häst ska stå inne i box i en månad bara för att veterinären inte orkar undersöka skadan ordentligt :mad:

Hoppas bara pållen kan tänka sig att gå på transporten imorgon! Fast å andra sidan går han nog med på vad som helst vid det här laget bara han slipper stå i boxen... :smirk:

Uppdatering igen:

Pållen har nu varit på klinik och fått sina senor ultraljudade. Det visade sig vara en ganska rejäl skada på djupa böjsenans förstärkningsband, både blödningar och bristningar såg det ut som. :( Det syntes även lite små blödningar på både yttre och djupa böjsenan men dessa var enligt veterinären redan på väg att läka så det såg hon inte som något stort problem. Skadan på förstärkningsbandet var dock så pass allvarlig att pållen nu måste hållas helt stilla under minst 6 veckor, sen blir det återbesök på kliniken och eventuellt fortsatt boxvila... Det enda positiva veterinären kunde se var att han redan är så pass ohalt som han är (markerade bara i trav, inget alls i skritt).

Det som gäller nu är alltså fortsatt boxvila, en LÅNG tid framöver, med LUGNA skrittpromenader à 15 min 2 ggr dagligen. Undrar hur sjutton det skall gå till. Morgonpromenaden igår resulterade i att pållen kastade sig rakt över mig (bokstavligen alltså, tror att jag har dragit på mig en lättare hjärnskakning som följd... :crazy:) och stack iväg i full galopp, allt på grund av en traktor, som han vanligtvis är rädd för men inte blir SÅ hysterisk av... Fick recept på lugnande av veterinären (Vetranquil eller nåt sånt) så jag får väl ha honom drogad i nån månad eller så. :crazy:

Positivt var iaf att pållen gick på transporten efter bara knappt 10 min övertalning när vi skulle iväg (krånglade lite mer på hemvägen men tyckte ändå det gick förhållandevis bra). Snäll och väluppfostrad hos veterinären som alltid :love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar