olika skostorlek fram och bak

em76

Trådstartare
Min pålla har 2*0 fram och 3*0 bak. Är det vanligt att fram- och bakskor har olika storlek? Jag kan inte påminna mig om att någon av våra andra hästar haft det.

Sv: olika skostorlek fram och bak

Ja, det är vanligt. Vanligare att dom har större stl fram än bak. En del har samma stl runtom. Min fd gammelhäst hade 3 fram och 2 bak.,

Min häst har 0 fram och 00 bak tror jag.

Jag är inte helt hundra på vilken storlek min häst har, då jag köper de skor som hovis har med och lägger på. Det kan ju även variera mellan olika tillverkare.

Vad jag säremot vet är att han lagt på bakskor fram under en period, eftersom hon inte har haft "framskoform" på hovarna förrän nu. DET har jag aldrig varit med om förr... :D

Ja, det är det.
Min gamla foderhäst (kbl tr) hade 1:or runtom vill jag minnas och hästen innan det (vbl tr) hade 00 fram och 3*0 bak. (Är 00 samma sak som 2*0? Blir lite förvirrad...?)
Så jag tycker det är rätt vanligt att hästar behöver olika storlekar på fram och bak.

Ja det är mycket vanligt.
Bara någon enstaka av mina hästar har under vissa tider haft samma storlek runt om.
Några har 0 i fram och 00 i bak och andra har 00 i fram och 3*0 i bak.
Och ja, 00 = 2*0.

Sedan så har vi shettisen och nordsvensken, men det har ju helt andra storlekar.

ja de är vanligt.
fram brukar vara rundare och större än bak isf.

Händer ju även att de har en storlek på höger fram och en annan på vänster fram. och bakskor fram är ingen direkt ovanlighet.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: Tsaren
·
Utrustning Någon som vet något om storlekar på ponnytravskor? Kan man översätta vanliga skostorlekar på något vis, eller bör man mäta hoven? Hon...
Svar
4
· Visningar
412
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka