Olika rutiner i olika delar av landet ?

Mynta2

Trådstartare
Min kompis fick barn nu i veckan, och på det BB hon var, så suger dom inte ren ungen från fostervatten, utan där får ungen spy upp det själv ?! :confused:

en annan sak i samma stad, en annan kompis tänkte gå på gyn och klamydiatesta sig, men där får man tydligen inte komma om man inte äter någon slags preventinmedel. I stället är dom som inte gör det hänvisade till vårdcentralen !!?? :confused:

Har ni hört något dylikt någongång ? Vad tusan är gyn till för kan man fråga...det är väl för tusan underlivet man främst kollar, knappast att gyn är en affär för p medel i första hand.

Sv: Olika rutiner i olika delar av landet ?

Jag kan inte minnas att de sög ut något fostervatten på Rasmus. Och han kräktes inte heller något. Kanske var de supersnabba och gjorde de så fort de kunde *hrm*

Får fråga sambon när han kommer hem.

Jag har inte på något av mina två barn haft någon utsugning av något fostervatten. Andas de bra av sig själv utan att det sitter i luftvägarna lär det väl inte behövas. Har de svalt en massa fostervatten är det ju som det är, då lär de väl kräkas upp det senare.

Om de svalt fostervatten, varför skulle de kräkas upp det när de under hela tiden i magen kissat ut det?

Jag har ingen aning om varför men båda mina har spytt mängder med fostervatten, och kommit ut i andra ändan oxå förstås... :angel: Men båda är dessutom rengjorda och fått slem utsuget precis vid förlossningen så de kanske har svalt onormalt mycket.

Elin spydde mer än Fredrik, hon är tagen med kejsarsnitt, Fredrik var det jag som fråga när jag fick upp honom på magen om han verkligen skulle rossla så där mycket och sen tog barnläkaren och gick iväg med honom och sög rent. De stod på pass hela personalstyrkan då hans hjärtljud sjönk rejält i slutet och han blev tagen med sugklocka, det var närmare 10 pers på rummet eftersom det var skiftbyte oxå och de som hade varit hos mig hela natten ville vara kvar tills det var färdigt. Dessutom var jag rejält medtagen och visade sig sedan hade förlorat rätt stora mängder blod, jag märkte inte av det, men det oroade personalen. :D Men både jag och Fredrik mådde kanon väldigt snabbt igen!

Jag tror inte de sög fostervatten på min dotter. Hon spydde massor ett par timmar efter att vi kommit till rummet, alldeles brun/rött.
Vi bodde på en egenvårdsavdelning och jag rusade ut med min nerspydda bebis (Så fort man nu rusar när man är nysydd ;)) för att leta reda på någon som kunde rädda min bebis som uppenbarligen höll på att dö!!
Jag hittade till slut en förskämd sköterska som inte hade en aning om vad som hände med bebis men "hon kunde gå och fråga någon annan"
När jag till slut fick veta att det var fostervatten och helt normalt var ju jag i upplösningstillstånd....

Hmm, vad konstigt att dom ska kräkas upp det, när dom egentligen borde kissa ut det. Jag har då ärligt talat aldrig hört talas om att det ska kräkas upp.

Det dom brukar suga ut är det som ligger i halsen/lungorna - inte i magen. Normalt sett så hostar barnet upp det själv, det är ingen fara utan bara nyttigt för barnets reflexer. Men om barnet är lite svagt av nån anledning så kan dom suga rent.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka