Olika raser på era hundar

pippilotta

Trådstartare
Ni som har olika raser på era hundar, hur kompletterar dom varandra.
Själv har jag en Basset Hound på 3 år och en Sheltie på
7 1/2 år som kompletterar varandra jättebra, Riggo är lugnet själv och Wilma lite "sprallig".
Riggo lugnar ner henne när hon blir för "vild" och Wilma "sprallar " upp Riggo när det är bus på gång.
Kan säga att det är jättekul att titta på dom när dom jagar varandra... :D
 
Sv: Olika raser på era hundar

Här kan det vara full fart på allihop, ibland förstår jag inte hur jag orkar... :crazy: :D har 6 st Shih Tzu's och 1 Pointer. Pointern är iofs den nervigaste och gladaste hund jag träffat, men jag kan inte säga att småhundarna kompletterar honom för de är även dem de gladaste hundarna man kan hitta! och inte särskilt stillsamma... värst är det ju när någon går förbi tomten, vilket händer ganska ofta, och alla hundar är ute på gräsmattan (har en hundgård till småvoffsarna egentligen), då blir det fart och liv kan jag lova! :eek: :crazy:

Däremot kan jag säga att tikarna kompletterar hanarna, åtminstone någorlunda temperamentsmässigt sett.
 
Sv: Olika raser på era hundar

Jag har en strävhårig dvärgtax och en west highland white terrier som kompletterar varandra perfekt. Dom är varandras exakta motsatser i allt.

Vi kan börja med att den ena är mörk och den andra är vit

Den ena är som en fyrkant i kroppen, den andra lång o smal som en sparris

Taxen är kvick, högljudd, full fart framåt

Westien tar hela livet så som tjuren ferdinand skulle

Taxen är aggressiv och ettrig och har noll mindrevärdeskomplex= övermod

Westien är löjligt snäll och harig

I träning är taxen tankspridd och blir sur om jag tjatar på småsaker

I träning är westien glad och försöker väldigt gärna..även om det ibland i all exhaltering blir tex rulla när jag säger sitt :angel: :o

Westien är sjukt matglad

Taxen är kräsen oc svälter gärna sig själv

Westien är otroligt långsint (suck)

Taxen blir rejält förbannad men glömmer bort det en minut senare

...Ja det var det jag kom på just nu:D
 
Sv: Olika raser på era hundar

Jag har en dvärgpinscher och en greyhound. Så de är varandras raka motsattser både i temperament och storlek. ;)
Greyhounden är 76 cm och ca 40 kg tung. Dvärgpinschern är 27 cm och ca 4 kg tung.
Dvärgpinschern är pigg, ettrig, temperamentsfull, lättlärd, glad ibland, förbannad ibland, vaktar som sjutton och bara älskar att arbeta. Hon springer mycket och gärna, så pass att dom som inte är vana vid henne brukar vika sig av skratt över att hon sällan är stilla mer än en hundradels sekund. Hon gör tom sina behov i farten många gånger. :o Hon kräver ständig uppmärksamhet i allting hon gör och är väldigt bra på att se till att hon får det också. Hon tar plats trots sin lilla storlek.
Greyhounden är ett enda stort lugn. Han är aldrig arg, men väldigt sällan sådär jätteglad heller. Han tar allting med ett väldigt lugn och med väldig självbehärskning. Springa är kul ibland kortare sträckor, men att lunka och lyfta benet mot träd och filosofera är bäst. Han har ingen som helst motivation till arbete och är en sjukt tråkig hund om man vill arbeta och göra saker.
Men dom kompleterar varandra hur bra som helst, för jag hade nog aldrig orkat med 2 hundar som är som min dvärgpinscher. Och absolut ingen i greyhoundens storlek. :rofl: Så jag har en som får mig att slita mitt hår och skratta om vartannat och den andra som bara finns där med sitt lugn och till trevligt sällskap.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 543
Senast: Nota
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 714
Senast: Eurydome
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 481
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp