Olika metoder att lasta häst.

Sv: Olika metoder att lasta häst.

:D

Om vi inte hade olika åsikter och olika sätt att göra saker på så skulle vi ju aldrig lära oss nått nytt av varandra.. ;)

AM

Helt rätt har du! Och oj så många fler bättre hästmänniskor det skulle finnas om alla kunde ha tanken att "så fort man tror att man är fullärd slutar man lära sig" i bakhuvudet.. För många som inte vill ta till sig andra sätt och möjligheter, utan bara stirrar blint på sin egen väg.. Ibland kan det gå jättebra, men ofta gör det inte det.

*KL*

Vill bara tacka för en intressant och bra tråd! Jag håller just nu på att träna med min pojke som är lite tveksam. Försöker göra släpet till samma känsla som hans box. Min vision är att han lastar sig själv och jag står kvar och stänger. Har fått många bra ideér och även tänkt om en hel del efter att ha sett vad ett par av er skrivit. Jag vill ha det naturligt och utan hjälpmedel, skrämsel osv. Ska testa ändra lite och ta bort maten som jag just nu haft i en krubba där fram. Ser redan fram emot nästa tillfälle som blir till helgen! :laugh:

Idag har jag stampat o bankat i släpet medan han var med och först var han tveksam men efter ett tag sänkte han huvudet och slappnade av, fick godis varje gång han blev lugn och till slut reagerade han inte alls. Försökte däremot lasta utan mat inne i släpet, han gick på men förstod inte varför han skulle vara kvar. När krubban är där så stannar han och så kikar han ut genom överluckan för fronturlastningen som jag brukar ha öppen, kunde lämna han kvar och gå bak och klappa honom osv. Ganska nöjd med dagen och ska göra samma sak nästa helg.

låter bra..

Bara att kämpa vidare och låta honom vara trygg med transporten;)

*kl

Många intressanta svar det blev i denna tråd. Jag kan ju delge historien som ligger till grund för trådskapandet :)

Jag skulle åka iväg med min medryttarhäst + ägare + medhjälpare (släkting till ägaren). Jag var inte med vid ilastningen utan blev upplockad efter vägen. Eftersom jag hört att hästen är svårlastad förvånade det mig att de fått in den på 15 min men jag tänkte inte mer på det, tydligen är det så att hästen ibland går rakt in och ibland vägrar.

Situationen uppstod då vi skulle hem från träningen. Av någon anledning blev det så att jag höll i hästen och då även skulle lasta. Inte mig emot eftersom jag lastat mången häst i mina dagar, så jag började gå mot rampen. Hästen tvekade, men gjorde inget annat. Varpå ägaren började gå på den med handkraft (puttar, bankningar vassa fingerpetningar) samtidigt som denne beklagade sig över att de glömt långpisken hemma. Till saken hör att hästen är väldigt privat om sin bakdel och inte gillar ens svansborstning vissa dagar. Jag sa till ägaren att hon skulle lugna ner sig, eftersom hästen blev märkbar irriterad och jag ansåg att det gjorde mer skada än nytta, varpå ägaren nästintill går upp i falsett och talar om för mig att man är tvungen att gå på hästen hela tiden för att annars går den aldrig in. Jag kände hur jag fick bita mig i tungan, men tänkte att en gång till och hon får lasta själv och jag tar taxi hem...

Nåväl. Ägaren gav sig inte, hästen blev ännu mer irriterad, tappade fokus på transporten och jag fick flera gånger varna henne för att hästen snart skulle bli tillräckligt irriterad för att sparka. Kan kanske tillägga att hästen är en sådan som endast står stilla alt. backar. Inget kastande och stressande mer än att den är väldigt skeptisk, håller man sig lugn och väntar ut den får man sin vilja genom i de flesta situationer så det var min strategi även vid lastningen vilket jag även talade om för ägaren + släkting vid ett flertal tillfällen. Om man däremot stressar och jagar på blir hästen direkt på tvären och stressar upp sig (det är ju en häst:angel:).
Till slut får hästen nog och lägger iväg en bakutspark mot ägaren som envisas med att irritera den bakifrån. Ägaren flyger iväg av träffen men inget går av iaf, blir dock chockad och hållar sig undan från hästens bakdel.
Efter ytterliare 10 min åker havrehinken fram. Ägaren + släkting har ingen lust att ödsla en hel semesterdag på att lasta häst så nu byter man strategi till mutor. Beklagar sig återigen för att man glömt långpisken hemma, för då "går hästen minsann in direkt". Jag säger i förbifarten att det enda sättet är att träna hemma, och inte ta till nödlösningar varenda gång man måste åka iväg. Att det dessutom händer endast ett par ggr/år gör inte vanan bättre för hästen...

När hästen kommit så långt att den står med alla benen på rampen och med huvudet inne i transporten tycker ägaren återigen att det är en ide att trycka på den bakifrån. Resultatet blir en häst som omedelbart travar baklänges och stannar 10 m från transporten. Superbra ide, verkligen. Efter endel lirkande och hästen är tillbaka med alla fyra på rampen, blir ägaren otålig igen. När hästen gör en ansats till att tänka bakåt börjar ägaren istället för att putta eller skramla med hinken en ny välgenomtänkt manöver - skrika. Det ekar i transporten och hästen travar precis som förra gången, baklänges och ställer sig 10 m bakom.
Då blir ägare + släkting trötta på hästen. De hade ju tänkt gå på stan idag. Då åker linan fram (man har ju heller inte med sig två linor, utan det får bli en lina man lägger runt baken på hästen och på varsin sida försöker baxa in den med). Hästen ställer sig på tvären och flera gånger får jag påminna om att man inte kan dra en häst med bredsidan mot in i transporten med. Efter mkt om och men går hästen in, jag kryper under bommen och ska precis ge hästen lite belöning då jag hör hur man bokstavligt talat smäller igen rampen (hästen får ju inte hinna ut). Hästen hoppar till och jag måste gå ut genom framdörren för att inte få den i knät:eek:

:eek:
Tur att ingen gjorde illa sig! Undra om dom själva var nöjda med lastningen?

låter bra..

Bara att kämpa vidare och låta honom vara trygg med transporten;)

Japp, det är tanken för vi har ingen brådska iväg nånstans! Har alla träningsmöjligheter hemma så måste inte åka nånstans. Ska bli kul till helgen igen, han brukar gå rätt på när man tränar ofta, just att stänga som blir läskigt så nu ska jag skramla när han står inne helt med tänkte jag!

Det är jättekul och intressant att läsa om hur ni andra lastar era hästar! :D

Hoppas ingen skadade sej under lastningen du (bortkommen) skriver om, Förstår om den hästen inte går in i transporten :S

Kan ju berätta om hur vi (jag elr min mamma) lastar min häst.
Vi leder henne, i bara en grimma och ett grimskaft. Vi försöker att bara gå rakt på rampen, dock kan hon börja krångla ibland. Då stannar hon och tar något steg i taget. Om hon fastnar för länge har vi turen att ha fronturlastning, och då öppnar vi den. Vi provar att gå lite mer bredvid i drivande position och då brukar hon gå upp i transporten. Känner man att hon tänker lite mkt bakåt, så tar vi ut henne där framme en gång, går runt och lastar på som vanligt igen och då står hon förhoppningsvis still, och inte lika tveksam att gå på.
Så det har hjälpt oss att ha froturlastning!, Den används nästan aldrig vid urlastningen dock, utan finns bara där ifall att den skulle behövas av någon anledning. Men den är jätte bra om hon börjar tänka för mkt bakåt :)

Men det är ungefär så jag lastar min häst, utan någon speciell utrustning.

Och ja just det! Jag glömde en sak, godisbiten ;) Vi försöker att inte använda för mkt godis. Hon Får en morotsbit när hon stått en stund i transporten och så kan hon få en när vi stannat (efter hon åkt alltså).

/Johanna

Senast ändrad av en moderator:

Undra om dom själva var nöjda med lastningen?

Dom var nöjda för att hästen gått in. De var missnöjda med att det tog 2,5 tim.
Att "spöa" tycker de är dåligt men det är tydligen okej med alla andra tvivelaktiga metoder så länge det inte är piskrapp (för det förstår de ju att det är dåligt:angel:)

Hoppas ingen skadade sej under lastningen du (bortkommen) skriver om, Förstår om den hästen inte går in i transporten :S

Efter att ha varit med denna gång (första kan tilläggas) förstår jag det också. Kan ju även säga att urlastningen var "intressant". Då vi skulle fälla ner rampen och ägaren stod med hästen inne i transporten och väntade, började hästen skutta lite och ägaren fullkompligt SKRIKER åt den (inne i transporten, jajjamän, bra ljudnivå där inne). Inte för att hon blev arg utan för att hon alltid går upp i falsett och skriker när det blir någon motgång oavsett det är gentemot folk eller fä. Ett vinnande koncept speciellt på häst...

Så, hästen i sig är inget problem alls. Den är inte svårhanterlig, då hade jag aldrig gett mig in på det. Den behöver bara tränas med TID och TÅLAMOD. Det är en häst som är väldigt envis på stons vis. Man får lirka lite med henne men ändå se till att hon inte kör med en. Och ärligt talat så skiter jag i om hon "kör" med mig om man menar att hon gör det om hon står stilla 1 tim, huvudsaken är att hon går in sedan och utan en massa skumma metoder. Tar det 2 eller 3 tim så skiter jag ärligt talat i det, bara det känns bra i maggropen. Jag har sysslat med hästar så pass länge att jag litar på magkänslan vad gäller bra och dåliga sätt att hantera dem, jag lyssnar föga på kunniga kommentarer som att man måste "gå på den hela tiden för annars går den aldrig in" :grin:
Men ja, denna ägare är mer intresserad av att ta till nödlösningar än att ta sig tid till att lösa grundproblemet, och det gäller inte bara vid lastningen...

Nej, ingen skadade sig. Möjligtvis hästen då om man räknar in skadat förtroende. Ägaren kommer nog att få ett envist och fult blåmärke med tillhörande svullnad men inget mer. Med tanke på hur lindrigt det blev kan jag vara tacksam gentemot hästen att den till slut underströk mina uppmaningar om att det var olämpligt att "gå på den hela tiden för annars går den aldrig in" :angel:

Du är klok du Naffa!

Min förra häst lärde jag att "lasta sig själv" men nu har jag ett 8 mån föl som inte åkt släp tidigare. Hans fölkompis går på direkt men själv står han och trycker utanför rampen med öronen så där utåt (precis som du beskrev:D).

Jag har lastat nu två ggr med hjälp av att en medhjälpare flyttat hans hovar upp på rampen (det verkar vara där stötestenen är). I släpet står han dock tryggt när han gått in (vi har gett dem en kraftfodergiva där när de kommit in), han verkar inte nervös på något sätt.

Är jag helt fel ute (jag kan ju inte gärna ha någon som ska lyfta hovarna på honom i framtiden varje gång vi ska bort...)?

Har jag förstått dig rätt när du tycker att vi bör åka iväg en längre sväng första gången vi kör i transporten?

/Sar (nybörjare inom föllastning....)

*kl*

Jag har väldiga problem med min häst när det gäller lastning. Allt började väl redan när jag köpte honom, tog 3 timmar att få in han i transporten. Detta ledde ju självklart till att man aldrig åkte någonstans med honom. Dom gånger vi varit tvugna att åka så har vi fått lov att binda för ögonen och snurra honom innan lastning.

Nu har vi börjat körträna så då måste han ju åka transport minst 1 gång i veckan. Så jag tog tag i och började lastträna honom. Tränade i 3 dagar och tillslut gick han på själv, jag gick bara in jämnsides med honom in på den andra sidan väggen. Bra tyckte jag. Var och tränade 1 gång gick bra att lasta, åkte på 1 träning till gick bra att lasta när vi åkte ner. MEN...när vi skulle hem så ville inte Frans in i finkan längre. Allt slutatde med att vi fick binda för ögonen när jag hållt på i 40 minuter..alltså tillbaka på ruta 1 igen....och där står vi i dag. Ska hem och träna i dag igen.

Ska tillägga att bomen där fram måste vara nerfälld, annars kastar han sig baklänges när jag ska krypa under den...och han går inte tillräckligt långt fram om man går in vid sidan om den är uppe....

Finns det någon som har några tips vad jag ska göra?! Det är inte kul...inte det minsta...känns som det kommer att leda till att vi slutar träna bara för att han är så tjorvig att få in i finkan...

Kan avsluta med att säga det att han är lugn när han väl står/åker i transporten, linor fungerar inte och godis är det inte tal om...

Jag lastar olika hästar på olika sätt..lite efter hur dom är.Vissa går rakt på med hink med lite kraft i framför,och då finns det ju ingen anledning att börja bråka med andra sätt,vissa är bara att leda på.En häst i stallet går bara på om man lägger en lina bakom.Utan=vägrar röra sig..lägger man på linan så hon känner den bakom sig går hon på direkt.Fine..då får hon ha det så.Dom bråkiga hästarna som kastar sig och dylikt brukar jag skicka på själva.,med ledarskaps övningar runt transporten först.detta kan och FÅR ta sin tid..bättre att träna med dessa ofta hemma utan att åka någon stans.
typ föl och liknande är nästan lättast att lasta mamma först och sen bara ta ett tag bakom rumpan och lyfta på.Dom hinner oftast inte tänka så mycket då.Det viktigaste är nog att man inte skriker och slår.. det blir lättare att lasta igen om allt går lugnt och fint till..

Ska lastträna ikväll....tror jag följer ditt tips att låta honom gå in själv utan mig före...har ju hört talspråket från en känd horsemanship människa "Hästar är väldigt duktig på att lasta sina människor...." Han är en kastare som kastar sig i tid och o tid....

ja till hästar som kastar sig rekommenderar jag att skicka på dom istället..man kan ändå inte hålla emot. Longera hästen vid transporten en stund,låt hästen gå över lämmen,mm.. lär den att veva med repet betyder framåt och belöna alltid minsta lilla steg framåt med att sluta veva! när hästen vill gå upp för lämmen några steg stanna den och backa ut den! beröm och in igen.. viktigt att den märker att det var du som bestämde att den skulle backa innan den hann komma in..när den gått in hela vägen..backa ut den igen..och sen in igen och godis/beröm..låt den gärna stå därinne och gosa med den när den väl får stå kvar. första gången rekommenderar jag att man inte åker iväg eller stänger transporten. nästa gång kan man bara stänga..nästa gång bara starta bilen osv.. så (ungefär) gör jag och det har hittills fungerat bra!
Lycka till!

Tycker att du gör helt rätt.

Vad har du för släp?
Är det ett sånt där som luckan inte går ända ner till marken.
(gillar inte sådana då hästfötter kan fastna under, för att inte tala om dom där som har två bakluckor och ett rejält mellanrum mellaan marken och släpgolvet)

Tycker inte du skall oroa dig för att du i all framtid behöver lasthjälp.
Ungen är bara 8 månader och behöver tid på sig.
Så ha du medhjälpare ett tag till, tills han går in av egen maskin.

Vore jag dig så skulle jag halma både luckan och en bit på marken så att den inte ser själva kanten på luckan. Förstår du hur jag menar?
Tänk på att det alltid är bra med en medhjälpare trots att han kliver rakt på ändå. Oftast räcker det bara att det finns en människa till bakom, för att få dom att gå in.

Vi kör aldrig runt, om det inte är akutfall förståss, med småttingar.
Just för att dom har större problem med balansen.

Men första gången du åker så bör du göra så här:

Lasta med mellanvägg åt sidan. (mellanväggen bör sättas fast på nåt sätt i det läget)
(men tänk också på att om du skall iväg akut så strippa släpet helt invändigt, framförallt om ungen är ensam i släpet)

Du står sedan framför bommen och håller ungen i grimskaft. (sätt inte fast den)
Han får inte heller vända sig. Vilket är vanligt att dom vill.
Ha mobilen med dig i släpet i fall att.

Någon kör bilen, varsamt fram tills du tycker att han fattat det hela och är mer avslappnad.
Då är det dags för hemfärden och avlastning.

Viktigt att du inte promt kräver att han skall backa ut. Utan att han , med din hjälp får vända sig och gå ut i stället.

När du står i släpet med honom som prata om bankkrisen eller växthuseffekten typ.
Inte gulla allt för mycket eller klappa eller sånt.
För då kommer han att slappna av bättre.
"tramsar" man för mycket så kan dom bli lite mer stressiga då dom fattar att här var det något konstigt i görningen.

Försök själv att tänka bort släpet utan låtsas att det är bara boxen som rör på sig lite.

Är du med?

Senare, då han är van att sitta fast på stallgången och är äldre, typ nu till hösten, så kan han åka själv, uppbunden.

AM

*KL

För några år sedan (början av 00-talet innan jag gjorde uppehåll i hästeriet) pratades det varmt om baklängesåkande. Hur ställer ni vana transportörer er till detta? Jag tycker inte man hör så mkt om det längre, var det inte så bra som man tidigare tänkte eller är jag bara döv?:angel:

Tack för ditt svar!:bow:

Jag ska definitivt prova halma luckan, det hade jag inte tänkt på!:o
Det är ett Umesläp jag har så luckan går ända ner.

Han har inga problem med att stå uppbunden och det går bra att backa ner honom men jag ska prova din variant och definitivt ha bommen på 3/4 längd vid körning.

Jag kommer att vänta med att köra honom åtminstone till sommaren,

Det känns mycket bättre nu, tack!:love:

*KL

För några år sedan (början av 00-talet innan jag gjorde uppehåll i hästeriet) pratades det varmt om baklängesåkande. Hur ställer ni vana transportörer er till detta? Jag tycker inte man hör så mkt om det längre, var det inte så bra som man tidigare tänkte eller är jag bara döv?:angel:

Nog finns det väl släp där hästarna åker bak och fram?
Såg i alla fall sådana i massor på Vincennes stallparkering..

Och Umeålastbilen är väl bak och fram åkning tror jag.

Fråga mig däremot inte varför dom vill åka så.
Men 100 procent hästar som av någon anledning kommit loss ställer sig omgående åt andra hållet.

SAR!! Lycka till

AM

Jag tycker att det är bättre att man sätter ett kedjegrimskapt i munnen eller under/över nosen en gång eller 2. än att man låter hästen kasta sig bakåt vid transporten eller vad den nu gör 10 gånger i vanlig grimma och Grimskaft. Men man måste ju såklart läsa av hästen så att den inte är rädd för transporten utan att den bara är tjurig

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 960
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar