Olika metoder att lasta häst.

stjarnfrugt

Trådstartare
Vad anser ni är bra resp. dåliga sätt att lasta häst på? Och varför tycker ni att något är okej resp. inte okej?

Nu snackar jag inte om sådana här självklara vidrigheter som att slå, vinscha etc utan om tex linor, pisk (inte i syfte att slå utan mer som lättare drivning/ inramning), godishink eller annat vanligt förekommande.

Ämnet har slagit mig nu efter att för ett tag sedan ha stått och som lasthjälp åt några i 2 timmar, med ett resultat jag inte är helt nöjd med. Men den historien kan vi ta sedan, nu vill jag höra hur andra bär sig åt och vad ni har för åsikter i frågan ;)

Sv: Olika metoder att lasta häst.

Min var hopplös att få in i transporten. Men med en kedja över snoken så går han som en ängel. Bara han vet att kedjan är där så går det. Har även lite havre i en krubba i transporten när han kommit in tillräckligt långt.

själv har jag haft turen att hittills bara lastat hästar som snällt knallar efter om jag går före in i transporten.. har aldrig ens behövt fundera på att använda annat än en grimma och ett grimskaft, så jag kan nog inte riktigt uttala mig om vad som är bra och dåligt i andra fall.. men det optimala är väl att använda så lite hjälpmedel som möjligt iaf :) men behöver man exempelvis linor och hästen funkar med det så ser jag inget fel i att använda det (så länge det görs på rätt sätt givetvis).

träna hemma är a och o..

Låt hästen få den tid den behöver så blir det inga problem,ta ut hästen i grimma och grimmskaft låt den gå runt transporten och lukta kolla in den.
Nästa gång gör samma sak + öppna fram låt det ligga hö eller morötter + liknande låt hästen stå och äta titta.
Nästa gång ha lämmen öppen + samma som tidigare ha även med äldre häst som är lugn och lätt att lasta,lasta på och ur den hästen låt sedan den yngre hästen lukta kliva upp på lämmen och ge godis är hästen inte stressad utan nyfiken och glad låt den då gå in i transporten-ge godis och klapp (obs se till att ha hjälp av annan som kan hjälpa till att styra upp hästens bak vid urlastningen).

Inget kul om hästen kliver ner vid sidan och blir rädd.

Gör detta ett antal gånger innan du stänger gärna flera dagar i följd,sen är det dags att ta en liten tur inte långt och lasta ur på stall plan.

Obs glöm inte att ha spån i transporten många hästar tycker att det är läskigt när golvet är svart.

Det är ju så olika vad som passar häst till häst. En sak som jag tycker är bra är att man försöker få hästen så positiv som möjligt till lastning och hästtransport. Därför tycker jag att godis är bra :)

Tex man tar en dag åt lastträning, tränar kanske själv utan medhjälpare och begär i princip bara att hästen ska gå upp på rampen och käka lite havre, sen går man ut igen. Nästa gång ska hästen gå in i transporten och får där lite havre osv.

Ofta har jag själv alldeles för bråttom och kräver att hästen ska gå in direkt, vilket kan skapa problem och spänningar mellan lastningen och hästen, och det är ju såklart inte alls bra. Så tid är viktigt.

Sen finns det ju äldre hästar som lärt sig att inte gå in förrän linorna kommer fram och då tar jag fram linorna direkt. Men pisk försöker jag verkligen undvika, det känns helt fel att skrämma hästen i lastnings situationen.

Målet är ju självklart att inga hjälpmedel skall användas alls. Jag stog i 3 tim och 40 minuter(!!) i lördags morse o förskte lasta min nya häst, som enligt uppgift skulle vara lättlastad. Godishink använder jag mig i princip jämt av, tycker de gott kan få belöning om de går in snällt, och tvekar de, kan det räcka som övertalning för dem att gå in!
Min donna gick min, men slängde sig hysteriskt bakåt så fort hon var helt inne.
Även något svår att få in, men det gick. Steg ett var att be sambon gå bakom o testa driva på. Steg 2 sambon med pisk i handen. Inget resultat. Steg 3 efter ca 3 timmar, linor. Gick in snällt, med dem, men slängde sig lika hysteriskt baklänges för det. Linnan gick sönder.
Steg 4, efter mkt funderingar, en större grej som hjälpmedel, vi backade upp trailern så lämmen var precis innan stallväggen. Då kunde hon inte slänga sig hysteriskt bakåt utan att tänka sig för. Men likaväl så for hon bakåt, om än något långsammare. Lösning? En sambo som helt lackat ur av att stå i regnet i nära 3,5 timme. När hästen slängde sig bakåt, flög han fram, o daskade handflatorna i rumpan på henne. Detta skedde ca 2-3 ggr, sen stog hon, så vi ÄNTLIGEN kunna stänga bommen bakom. Så, det är vad vi gjorde, helt vanlig grimma, o långt grimskaft använde vi. Bästa hjälpmedel är tålamod o lugn, som jag iof förlorade ett par gånger under denna tid.

Jag strävar efter att hästen själv går in och jag står utanför transporten. Det tar lite tid men när det väl fungerar så är det så himla smidigt, man behöver aldrig vara beroende av någon annan när man åker iväg.
Godis/mutor är jag totalt emot, vill att hästen går in för att det känns bra och inte via "magen". De är minst lika glada om man pratar, berömmer och smeker dem. En lite godbit kan de få som avslutning sedan, utanför transporten.

Lastade ni i en enkelaxlad el boggie?

Mitt sto gjorde så en gång i en enkelaxlad. Jag förstod inte alls vad det var, då hon aldrig gjort så innan (har bara åkt enkelaxlad innan). Min sambo hade varit med alla andra gånger vi åkt och alltid tagit ner stödbenen. Detta missade vi helt och Bus fick panik så fort hon var inne och transporten rörde sig. Det gungade lite och hon litade inte på att den "höll" för henne.

Kanske är det så enkelt för dig?

Vi lastade i en boggi, rätt ny, och det här är en liten isis, så jag tror inte att det var det. Men tack för tipset! Här ska övas, och övas kan jag säga..
Men när säljaren säger att det inte är några problem så tror man ju inte det, särskilt som den är 9 år.

Det kanske inte var några problem med den förra ägaren. Har du inte haft hästen länge så kanske hon testar dig lite. Mitt sto är inga problem att lasta nu, men skulle tro att hon säkert testar andra.
Så träning och tålamod, så får du ett lycka till i fortsättningen med lastningen. Uppdatera gärna hur den fortsatta träningen går :laugh:

Jag har tränat min egen häst till att bli lättlastad och när vi köpte en ny häst för ett par veckor sedan lastade jag den på 15-20 min efter att ägaren försökt i över 1 timme utan att hästen knappt gått upp på rampen.

Jag använder bara grimma och grimskaft, inga linor, pisk eller liknande, och definitivt aldrig mat. Ägarens metod var att ta fram så mycket mat som möjligt, locka, och när hon är inne springa och fort som f-n stänga bom och ramp.. Försökte redan får början säga att det nog inte kommer att funka, och frågade flertalet gånger om jag fick prova, men nej, det fick jag inte..

Jag tar bort fokus från transporten och istället för att tänka "Du SKA in i transporten", så tänker jag "Jag vill att du går dit jag ber dig, och jag kommer få dig att göra som jag vill".

Jag leder hästen, stannar, backar den. Går framåt igen, stannar, backar. Detta för att få bort "framåt, framåt, framåt, in, in, in"-tänket, så går jag i olika riktningar. När jag sedan leder hästen mot rampen stannar jag framför rampen, backar. Går upp på rampen med ena hoven, berömmer, och låter den vila. Den ska veta att transporten är en skön viloplats där man får vara ifred. Sen backar eller tar jag den framåt igen, om den drar bakåt (vilket ofta händer i början) försöker jag inte hålla fast den inne i transporten, utan följer bara med men fortsätter hålla grimskaft sträckt och ha kvar trycket på nacken i grimman, och så fort den släpper efter så gör jag också det. Till slut är den så mjuk och fin i grimman att jag knappt behöver ta i grimskaftet så kommer den framåt, och då leder jag enkelt in den i transporten, då brukar den vilja stå kvar där trots att det inte finns mat eller någonting. Det är bara skönt att stå där, och det är det jag vill få den att tycka. Därför är det lätt att stänga bom, ramp och hela köret och det gör inget om det tar lite tid för hästen vill vara inne i transporten, till skillnad från om man lockar in den med mat och sen hastigt försöker stänga in den. Försök INTE lura hästen.

Det jag tänker på när jag ska lasta är alltså:

* Få bort fokus från transporten. "Hästen ska inte in i transporten, den ska dit jag vill att den ska gå", oavsett om det är tillbaka in i stallet igen, transporten eller vart det nu kan vara.

* Tänk att transporten ska vara en lugn, skön plats där man bara får "vara". Det behövs ingen mat, det blir ofta bara så att hästen går in i transporten, tar maten och går ut fort igen, vila är en väldigt bra belöning!

* Var lugn, sansad, andas tungt. Beröm!

* Var bestämd och konsekvent.

* Försök inte peta hästen hit och dit. Ett exempel: Du ska leda in hästen, och hästen går rakt bakom dig tills du kommer mot rampen, då flyttar den åt sidorna för att slippa gå upp. Istället för att gå ned igen, flytta hästen åt sidan så att den står framför rampen igen och gå upp på nytt (hästen kommer fortsätta flytta sig åt sidorna..) så backa, och gå framåt igen. Hästen ska följa efter hela vägen in, och ska inte behöva tryckas hit och dit.

* Är det en häst som är lite rädd för höga ljud och skrammel - istället för att göra det de flesta gör, dvs. hålla fast rampen i marken genom att stå på den för att undvika att den rör sig när hästen ska upp (det är ju läskigt!) så skramla med den så mycket som möjligt. Låtsas som ingenting, fast det låter och rör sig. Samma med hästar som är rädd när det låter inuti transporten, jag brukar - när hästen står på rampen och jag inne i transporten, hoppa och skramla inne i transporten, slå i väggarna, osv. Bara litegrann i början, inte så mycket att hästen går iväg, utan gör så pass mycket du kan men ändå så att hästen står kvar. Sen gör du en gång till, lite längre. En gång till, lite längre. Till slut kommer hästen inte att bry sig längre, den vet att det slutar när hon står kvar.

Jag gillar det enkla tänket och sätten, får man in en röd tråd i sin hästhantering så brukar det mesta gå att lösa, bara man vet hur man ska tänka. Jag vill inte använda massa utrustning dvs linor, skivor att sätta på sidan om rampen osv, jag vill kunna lasta min häst med bara en grimma och lina. Självklart är jag helt emot alla sorters våld, men det är väl en självklarhet. Mat använder jag heller inte, men det använder jag aldrig i utbildningssyfte. Mina hästar får ofta morötter och andra godsaker, men det får de som foder, inte som godis då och då. Vill man mata sina hästar till att göra som man vill så visst, det är helt ens egen sak. Men den gången man inte har mat med sig - vad gör man då? Nej, jag har aldrig behövt använda godis för att få mina hästar att göra det jag vill, och därför har jag aldrig börjat med sådant. Men en sak kan jag säga, vet du att du kanske kommer behöva mat så ta den på en gång. Inte när hästen har tjorvat 1½ timme..

Senast ändrad:

KL

Vi måste ju då tillhöra dom lata. I alla fall om man läser alla inlägg här :D

Vi lasttränar inte.
Vi lastar.

Dom yngre förmågorna är vi alltid två personer.

En leder in och en går bakom med handen på rumpan.
Behövs det så trycker person bakom under svansen och så är dom på.

Sto med föl så är vi två oftast. En leder märren och den andra ser till att ungen är vid hennes högersida.
Sedan är det bara att hasta sig in, innan ungen kommer på att den skall pyssla med annat.

Efter ett års ålder så har vi mellanvägg som tas åt sidan vid lastning och lossning.

Äldre hästar, då oftast ston, har förmåga att stänga av hjärnhalvorna.

Dom får 30 sekunder på sig att kliva in.
Inte en endaste chans att fundera på om dom har lust eller inte.
För ju längre dom får stå och glo med öronen lite vikta rätt ut, destå jävligare blir hon.

Där får det vara två bakom till att börja med. Som lyfter på tjurfian.

Efter ett par gånger tycker dom att sånt är pinsamt och då räcker det med en person. Några gånger senare räcker det med en som leder fram men kliver av då dom är på väg in.

Detta är då ingen lastträning utan så gör vi då dom skall till klinik/hingststation/bete eller vad det nu är.

Att gå på släp skall vara på samma sätt som att gå på box helt enkelt.

Man vänder ryggen åt dom och leder in.
Vi använder boggiesläp och gott om halm och gott om tid.

Kurvtekniken är viktig.
Då man kör ur en gatukorning eller avfartsväg så gasar man inte på förrän släpet står rakt bakom bilen.
(här ser man många som är gräsliga i sin körning, för man kan köra på ganska bra med släpet så länge man planerar i god tid att stanna, bromsa, svänga)

Vad vi däremot aldrig gör är:

Vända sig mot hästen vid lastning.
Ha havrehink med.
Använda spö/kvast eller lina.
Backa och dona eller sick-sacka med hästen.
Aldrig åka korta sträckor till att börja med, därför att det tar en stund för en häst att balansera upp och komma in i rytmen.
Bättre att åka långt och lasta av då hästen förstått hur den ska stå på släp.
Att lasta av typ efter 100 meter gör att hästen får kliva av då det är som värst.

Och eftersom vi inte berömmer en häst som kliver in i sin box så har vi inte den rutinen heller vid transport.

AM

Målet är ju självklart att inga hjälpmedel skall användas alls. Jag stog i 3 tim och 40 minuter(!!) i lördags morse o förskte lasta min nya häst, som enligt uppgift skulle vara lättlastad. Godishink använder jag mig i princip jämt av, tycker de gott kan få belöning om de går in snällt, och tvekar de, kan det räcka som övertalning för dem att gå in!
Min donna gick min, men slängde sig hysteriskt bakåt så fort hon var helt inne.
Även något svår att få in, men det gick. Steg ett var att be sambon gå bakom o testa driva på. Steg 2 sambon med pisk i handen. Inget resultat. Steg 3 efter ca 3 timmar, linor. Gick in snällt, med dem, men slängde sig lika hysteriskt baklänges för det. Linnan gick sönder.
Steg 4, efter mkt funderingar, en större grej som hjälpmedel, vi backade upp trailern så lämmen var precis innan stallväggen. Då kunde hon inte slänga sig hysteriskt bakåt utan att tänka sig för. Men likaväl så for hon bakåt, om än något långsammare. Lösning? En sambo som helt lackat ur av att stå i regnet i nära 3,5 timme. När hästen slängde sig bakåt, flög han fram, o daskade handflatorna i rumpan på henne. Detta skedde ca 2-3 ggr, sen stog hon, så vi ÄNTLIGEN kunna stänga bommen bakom. Så, det är vad vi gjorde, helt vanlig grimma, o långt grimskaft använde vi. Bästa hjälpmedel är tålamod o lugn, som jag iof förlorade ett par gånger under denna tid.

vad bra att det gick till slut :) kanske bara var så att hon testade er och när hon till slut fattade att ni menade allvar så stannade hon kvar.. (bara en fundering..)

Jag har alltid tyckt att du verkar väldigt vettig, och ditt inlägg stärker den uppfattningen. Även om vi har olika uppfattningar om saker, och jag antagligen gör precis tvärtom dig, så vill jag ju alltid lära mig nya saker och kanske ändra mitt sätt att göra grejer, och du har definitivt synpunkter jag ska ta till mig. Tack för ett bra inlägg. :bow:

Kanske var problemet att transporten var nyare och väldigt ljus invändigt?

Jag hade ett sto som var både stort och långt och henne gick bra att klämma in i ett gammalt mörkt tranesläp, men sen när jag köpte en ny ljus boggie släp med fönster blev hon livrädd och kastade sig.

Det krävdes lite lastträning några dagar i rad innan hon blev lättlastad igen :)

Till Nafayett

Jag håller med dig på sätt och vis, ofta blir det inte att jag heller lasttränar utan lastar helt enkelt när jag ska iväg någonstans, men kruxet är då att man ofta måste vara två personer när man ska lasta, annars får man problem, särskilt om det är ovana unghästar eller ston med föl. Så därför tycker jag att lastträning och godis som beröm är bra, lastning ska vara en kul grej för hästen.

Men jag förstår din poäng! Kanske lite skillnad om man som ni har många hästar, lite mer ruljans på det hela och lättare att få tillgång till medhjälpare? Gäller ju att hitta ett koncept som passar just den hästen och ägaren.

Oj antog att tråden handlade om hästar med stora problem vid lastning..

Har man en vanlig ej traumatiserad häst så är det bara att göra som du gör..

Vi brukar använda oss av olika metoder på olika hästar.

En del hästar går på snällt om man håller upp linor som 'stöd' så det blir en ram in i släpet. En del hästar behöver bara ha någon som står bakom och är lite drivande medan man leder in.
En del står still på luckan utan att ens backa och om man då flyttar en hov i taget så går de tillslut på när de inser att de hamnar därinne ändå.

På min häst har det funkat bra med att lasta med något på huvudet så hon slipper se. Hon går själv in nu utan något på huvudet de flesta gångerna. Är det en situation när jag märker att hon blir spänd och inte fokuserar på att gå in så lägger jag på en huva igen och vips så går hon på utan knot.

Jag föredrar alla sätt utan direkt tvång. Man ska inte banka eller dra in en häst, den ska vilja gå på själv. Sen om det är med en lina som stöd eller med luva över ögonen, det spelar mindre roll. Målet är ju att man kan ta bort hjälpmedlet när hästen är van vid att lastas.

Det här är riktig "horsemanship" !:bow: Detta förstår hästarna!
Klart och tydligt inga konstigheter, det gillar hästar!

Till Nafayett

Jag håller med dig på sätt och vis, ofta blir det inte att jag heller lasttränar utan lastar helt enkelt när jag ska iväg någonstans, men kruxet är då att man ofta måste vara två personer när man ska lasta, annars får man problem, särskilt om det är ovana unghästar eller ston med föl. Så därför tycker jag att lastträning och godis som beröm är bra, lastning ska vara en kul grej för hästen.

Men jag förstår din poäng! Kanske lite skillnad om man som ni har många hästar, lite mer ruljans på det hela och lättare att få tillgång till medhjälpare? Gäller ju att hitta ett koncept som passar just den hästen och ägaren.

Precis ditt inlägg är den som slog huvudet på spiken :D

Därför att allt för ofta läser man om krångliga hästar.
Då är det en person som försöker lösa problemet.

Om alla kunde ta och fråga en medmänniska om lite hjälp i början då man lastar så går det mer radrätt.

Om man är två och lastar dom första gångerna så fixar man det själv senare.

Men om man försöker krångla till det, samtidigt som man är ensam, då skapas ibland väldigt stora konflikter.
Hästen kastar sig, matte trött/ledsen/stressad/rädd.

I många situationer så används ju medhjälpare, eller hur.
Vid inkörning, vid inridning och varför inte vid in-transportering?

Det är inte alla gånger som jag har hjälp.
Och flertal gånger har man fått lastat sto med föl ensam.

Men grunden är lagd. Märra vet att hon skall på därför att hon minns mycket väl då hon gick med frambenen på och bakbenen i luften då gubben min var med i början.
På så sätt behöver man enbart koncentrera sig på ungen.

Att använda en vägg, eller en bred stall dörr till att börja med ÄR inte att fuska. Nä.

Bara ytterligare ett sätt att göra det enklare till att börja med.
Senare behövs varken eller och då lastar man fritt.

Huvudsaken är att skrället vet att den är chanslös och att den skall på, och det NU. Inte om en kvart, halvtimme, tre timmar.

För ärligt talat. Hur många här grämer sig FÖRE lastning och målar f-n på väggen innan man ens har börjat?
Vidare..
Hur många lägger transportskydden väl synliga för hästen en bra stund före man börjat?
Hur många tänker på att kasta av skorna, köra en runda utan skydd och sedan lasta av?
-----------------------------------------
Vidare...
Så här tror jag det igentligen går till när ett problem startar.

Innan man går ner till stallet så ser man en bild av hästen som står på tvären med fastspikade fötter i marken.

Man har då 90 i puls.

Tar ut hästen, som man vet skall jävlas, borstar och reder ut svans
Puls 110

Vart f-n la jag transportskydden?
120 i puls och en häst som börjar nojja sig på stallgången. Vill inte stå still. Och lägger en stor hög bajs på ett olämpligt ställe.

På med transportskydd. 125 i puls och tre åskådare som kommer med "diverse" råd eller egna "häftiga" kommentarer om hur dom brukar lasta.

Ut med hästskrället på en mörk stallplan/ösregn/ kolsvart släpinteriör.

130 i puls.

Nu är vi försenade, måtte skrället gå på.

140 i puls.

TVÄRNIT!
-Nänä..sa skrället.
-Idag är det tisdag och då skall jag springa 40 högervarv för den där som står i mitten.
NÄ!

200 i puls. Och skrället står fortfarande på UTSIDAN av släpet.
Och den tänker inte heller gå på.
Ju mer man pressar den, tittar argt, mumlar om konservburkar, destå mer sitter hovarna fast i backen.
Sista alternativet är be en av åskådarna att hämta piasavakvasten.
Klappa till skrället i häcken så att den hoppar in i släpet (i bästa fall)

Och så iväg till ridträningen, hejochhå :D
------------------------------------

Hur många känner igen situationen?
Hur mycket fel gjordes det?
Hur ofta är det inte just så här folk gör?

Vidare...

Man skyller ofta på att hästen är rädd.
Vi kör tusentals mil med olika hästar varje år och råkat ut för saker.
Vi själva har blivit avprejade av vägen..och vält släpet.
Haft bromsfel strax utanför Södertälje och stått där i över tre timmar med transport i rusningstrafik.
Vid ett tillfälle en beteshäst som gick över bommen.
Ett annat tillfälle så gick en omkull vid avlastning.

Ingen av dessa tvekar på att gå in.
Dom kopplar inte ihop händelsen med transporten.

Tips!
Måla inte f-n på väggen.
Ta medhjälpare om det behövs!
Byt ledare.
Du lastar en annas häst och vice versa.
(själv är jag aldrig nervös inför fölningsperioden så länge det intet är min egen märr som fölar )
Ja..ni förstår hur jag menar. Lättare med andras än ens egna.

Slut på Naffa-transport-boken.
Usch vad hiskeligt långt detta blev.

AM

:D

Om vi inte hade olika åsikter och olika sätt att göra saker på så skulle vi ju aldrig lära oss nått nytt av varandra.. ;)

AM

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 960
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar