Sv: Olika metoder att lasta häst.
Till Nafayett
Jag håller med dig på sätt och vis, ofta blir det inte att jag heller lasttränar utan lastar helt enkelt när jag ska iväg någonstans, men kruxet är då att man ofta måste vara två personer när man ska lasta, annars får man problem, särskilt om det är ovana unghästar eller ston med föl. Så därför tycker jag att lastträning och godis som beröm är bra, lastning ska vara en kul grej för hästen.
Men jag förstår din poäng! Kanske lite skillnad om man som ni har många hästar, lite mer ruljans på det hela och lättare att få tillgång till medhjälpare? Gäller ju att hitta ett koncept som passar just den hästen och ägaren.
Precis ditt inlägg är den som slog huvudet på spiken
Därför att allt för ofta läser man om krångliga hästar.
Då är det en person som försöker lösa problemet.
Om alla kunde ta och fråga en medmänniska om lite hjälp i början då man lastar så går det mer radrätt.
Om man är två och lastar dom första gångerna så fixar man det själv senare.
Men om man försöker krångla till det, samtidigt som man är ensam, då skapas ibland väldigt stora konflikter.
Hästen kastar sig, matte trött/ledsen/stressad/rädd.
I många situationer så används ju medhjälpare, eller hur.
Vid inkörning, vid inridning och varför inte vid in-transportering?
Det är inte alla gånger som jag har hjälp.
Och flertal gånger har man fått lastat sto med föl ensam.
Men grunden är lagd. Märra vet att hon skall på därför att hon minns mycket väl då hon gick med frambenen på och bakbenen i luften då gubben min var med i början.
På så sätt behöver man enbart koncentrera sig på ungen.
Att använda en vägg, eller en bred stall dörr till att börja med ÄR inte att fuska. Nä.
Bara ytterligare ett sätt att göra det enklare till att börja med.
Senare behövs varken eller och då lastar man fritt.
Huvudsaken är att skrället vet att den är chanslös och att den skall på, och det NU. Inte om en kvart, halvtimme, tre timmar.
För ärligt talat. Hur många här grämer sig FÖRE lastning och målar f-n på väggen innan man ens har börjat?
Vidare..
Hur många lägger transportskydden väl synliga för hästen en bra stund före man börjat?
Hur många tänker på att kasta av skorna, köra en runda utan skydd och sedan lasta av?
-----------------------------------------
Vidare...
Så här tror jag det igentligen går till när ett problem startar.
Innan man går ner till stallet så ser man en bild av hästen som står på tvären med fastspikade fötter i marken.
Man har då 90 i puls.
Tar ut hästen, som man vet skall jävlas, borstar och reder ut svans
Puls 110
Vart f-n la jag transportskydden?
120 i puls och en häst som börjar nojja sig på stallgången. Vill inte stå still. Och lägger en stor hög bajs på ett olämpligt ställe.
På med transportskydd. 125 i puls och tre åskådare som kommer med "diverse" råd eller egna "häftiga" kommentarer om hur dom brukar lasta.
Ut med hästskrället på en mörk stallplan/ösregn/ kolsvart släpinteriör.
130 i puls.
Nu är vi försenade, måtte skrället gå på.
140 i puls.
TVÄRNIT!
-Nänä..sa skrället.
-Idag är det tisdag och då skall jag springa 40 högervarv för den där som står i mitten.
NÄ!
200 i puls. Och skrället står fortfarande på UTSIDAN av släpet.
Och den tänker inte heller gå på.
Ju mer man pressar den, tittar argt, mumlar om konservburkar, destå mer sitter hovarna fast i backen.
Sista alternativet är be en av åskådarna att hämta piasavakvasten.
Klappa till skrället i häcken så att den hoppar in i släpet (i bästa fall)
Och så iväg till ridträningen, hejochhå
------------------------------------
Hur många känner igen situationen?
Hur mycket fel gjordes det?
Hur ofta är det inte just så här folk gör?
Vidare...
Man skyller ofta på att hästen är rädd.
Vi kör tusentals mil med olika hästar varje år och råkat ut för saker.
Vi själva har blivit avprejade av vägen..och vält släpet.
Haft bromsfel strax utanför Södertälje och stått där i över tre timmar med transport i rusningstrafik.
Vid ett tillfälle en beteshäst som gick över bommen.
Ett annat tillfälle så gick en omkull vid avlastning.
Ingen av dessa tvekar på att gå in.
Dom kopplar inte ihop händelsen med transporten.
Tips!
Måla inte f-n på väggen.
Ta medhjälpare om det behövs!
Byt ledare.
Du lastar en annas häst och vice versa.
(själv är jag aldrig nervös inför fölningsperioden så länge det intet är min egen märr som fölar )
Ja..ni förstår hur jag menar. Lättare med andras än ens egna.
Slut på Naffa-transport-boken.
Usch vad hiskeligt långt detta blev.
AM