Olika mask-"sorter"

K

Krabban

Olika mask-\"sorter\"

En häst i stallet hade massor med STORA röda maskar i sin avföring när vi avmaskade, såg tydligen ut som blod :crazy:. Vad var det för maskar? Och har alla maskarna "kommit ut" eller ska man avmaska igen?

Hon är nyss importerad och har väl antagligen aldrig avmaskats förr, ska man avmaska mot ngt annat oxå nu? Är det ngt speciellt man ska tänka på nu när man verkligen vet att hon hade mask?

Jättetacksam för svar! :bow:

Re: Olika mask-\"sorter\"

Har också sett såna när vi avmaskade ett gäng unghästar i stallet för ett par år sedan. De var korta och tjocka och ungefär "blodröda".

Jag TROR att det är styngflugelarver, men är inte helt säker.

Om hästen inte har mått dåligt av sitt parasitangrepp tror jag inte att man behöver tänka på något särskilt. Har den magrat måste den givetvis få en foderstat som den kan "äta upp sig" på.

Det låter som "stor blodmask" (strongylus stavning?). Blodmask är en av de mindre trevliga maskarna och kan orsaka stora inre skador på hästen, vilket kan leda till blodproppar eller kolik med dödlig utgång. En avmaskning behöver inte leda till att alla maskar har försvunnit. För att vara på den säkra sidan är det därför bra att ta nya träckprov och skicka på analys. När det är konstaterat att en häst har mask brukar man föreskriva en större dos än för vanlig rutinavmaskning för att få bort det. Jag föreslår att man konsulterar veterinär hur man bör gå tillväga och vilka hästar i stallet som det är relevant att ta träckprov på (ex. de som går i hage med den aktuella hästen eller står bredvid den.). Det är viktigt att sedan ALLTID maska av hästarna samtidigt och sedan INTE släppa ut hästarna i hagen dagarna kring det att avmaskningsmedel plus eventuella maskar kommer ut. För den som är extra noga (vilket man ju ska vara) ska man också se till att man inte slänger ut gödslet på den ordinarie gödselstacken kring dessa dagar om gödslet sedan är tänkt att hamna på åkrar eller i rabatter.

Du menar alltså att du håller dina hästar inne på box i x antal dagar, varje gång det är dags för avmaskning? :confused:
Gör du likadant sommartid, när det exempelvis är ett "banminth-år" och avmaskning skall göras var 4:e vecka..!?

Ja, för att så mycket som möjligt undvika att kretsloppet fortsätter och för att undvika att giftet i avmaskningsmedlet dödar andra (viktiga) organismer i naturen. Men det är klart, har man 100 hästar ute på bete får man vara pragmatisk och ta till andra metoder. Å andra sidan, ser man till att inte sprida mask omkring sig på hästens bete så kanske man inte behöver maska var 4: e vecka på sommaren :idea:. Nåja, det är en annan diskussion. Men nu måste jag jobba!

Hästen har ju gått och smittat betet med massor av maskägg fram till avmaskning iaf?

Okej om de ska ut på NYTT bete, men annars har de ju redan smittat det gamla, och en vinterhage är ju också redan smittad..

Det är inte döda maskar (som kommed med avmaskningen) som smittar betet utan det är de ägg som kommer ut med hästens träck. Och du får inte bort ALLA maskar när du avmaskar utan efter 4/8/12 (beroende på preparat) veckor (under tiden när gräset växer) så har hästen lika mycket mask igen. Det är ju därför man avmaskar med bestämda intervall på betet, för att hålla NERE antalet ÄGG som kommer ut med hästens träck.

Min åring har 1200 EPG (ägg per gram träck) blodmask (inte artbestämd än). Nu ska man inte avmaska nu när det är vinter och kallt, men om jag avmaskar i vår med Banminth, så har hon lika mycket mask igen efter 4 veckor, eftersom då har de som inte togs av avmaskningen vuxit till sig och börjat producera ägg. Dessa ägg kommer ut i hagen, och när hästarna sen äter gräset där får de i sig nya ägg och sådär fortsätter cirkeln.

Om jag så har henne inne i en vecka efter avmaskning så går hon ut och äter nytt gräs med maskägg iaf.

Blodmasken är ju vit... Ingen mening att hålla hästen på stall heller om den ändå ska ut i samma hage (dvs redan nedsmittad). Maskmedlet är heller ingen fara för naturen. Undantag om man har gödselstacksmaskar, då är det kanske inte så smart att lägga ut bajset.

Var de "korta och tjocka"? Då är det styngflugans larver ni såg. Ni behöver INTE avmaska igen, en gång räcker.

Dom jag pratade om i mitt första svar var "korta och tjocka", såg ut lite som stora, röda gråsuggor. Och jag har också för mig att det är styngflugelarver som ser ut så. Samt att de dör av Ivomec och att man inte behöver göra något särskilt mer efter avmaskning.

Är det inte sådana där man kan lägga i gödselstacken för att minska volymen - alltså sådana som äter upp gödslet? :idea:

Var de "korta och tjocka"?
Det vet jag faktiskt inte, var inte där själv nämligen. Men ägaren till hästen sa att de var stora. Men antagligen har hon aldrig förr varit med om att man sett maskarna på det sättet.

Då är det styngflugans larver ni såg. Ni behöver INTE avmaska igen, en gång räcker
Vad skönt då! Men hur är det nu då? Antagligen har hästen ifråga aldrig blivit avmaskad förr, hur ska vi tänka nu? Antagligen är hon "full av maskar" av olika slag, eller? Är det bara att börja följa ett avmaskningsschema? Eller ska man tänka på ngt annat sätt om de aldrig blivit avmaskade förr?

Jag skulle skicka in träckprov i april och utgå från det.

Jag har blivit tillsagd att avmaska hela flocken med Cydectin NU! då ponnyn som varit dålig i vinter visade prov på att ha blodmask i stora mängder. Kände mig lite orolig att väcka upp de sovande maskarna men veterinären menade på att Cydectinet även tog i larv och vilade stadiet. Nåja unghästen skulle ändå blivit avmaskad nu men inte med det medlet (som tack o lov tar spolmasken) :smirk:

Jag har hört fler som fått rekommenderat att avmaska med Cydectin nu, vilket efter jag kollat med parasitolog INTE är så lämpligt. ALLA hästar har inkapslade larver, Cydectin tar bara en liten del av dessa. Det man gör är att riskera att man får "loss" fler maskar så man får kolik istället.

Om Cydectin tog ALLA inkapslade larver skulle man ju kunna få hästen helt parasitfri rätt snabbt, men det går inte. Det kan ligga flera hundra tusentals vilande larver, och inget medel i världen biter på dem.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej gänget. Jag har googlat runt och kikat på en massa listor om hur en ska komma över sin avundsjuka men känner inte riktigt att något...
Svar
7
· Visningar
1 816
Senast: Glimra
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka