Olika mängd hö i samma hage?

K

KarlBertil

Hur gör ni när två hästar i samma hage ska ha olika mängd hö? Den ena hästen kräver dubbelt så mycket hö som den andra. Har ni nå bra tips? Vill undvika att dela hagen...:confused:

Sv: Olika mängd hö i samma hage?

Jag skulle ge dom lika mycket hö i hagen men fodra mer hö vid intaget eller någon annan måltid samt mindre till den andra.

Ge mindre resp mer hö inne + kanske dela hagen några timmar om dagen om det finns möjlighet?

Ett vanligt problem... men bättre att ge dem samma mängd i hagen och dela upp mer individuellt på natten.

Jag har samma "problem" egentligen..

Men ger mina hästar hö så de räcker till båda i hagen..
När de sen får gå in så får den stora extra hö och kraftfoder och den lilla får endast för syns skull om man säger så..

Anna-Carin

Hur gör ni när två hästar i samma hage ska ha olika mängd hö? Den ena hästen kräver dubbelt så mycket hö som den andra. Har ni nå bra tips? Vill undvika att dela hagen...:confused:

Vi ger samma mängd i hagen och sen får vår resten i boxen på kvällen. Det blir så mycket så det räcker hela natten :)

Problemet är att våra får bara 1,5 kg i hagen till lunch och det är ju alldeles för lite att klara sig på under dagen men det har vi löst genom att de i stället får fri tillgång på halm. De är aldrig hungriga tack vare det utan kan gå och plocka i halmen när de vill.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
3 069
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar