Olika klasser?

Jenka

Trådstartare
Ok, ursäkta en förmodligen dum fråga...
Har enbart tävlat små klubbtävlingar så jag har inte särskilt stor koll på allt...
Hur fungerar det egentligen med klasser i hoppningen? Kan man välja helt fritt, tävla 90 ena dan och 1,30 nästa (i teorin) eller finns det något särskilt system?

Sv: Olika klasser?

på häst tror jag inte du behöver kvala för att komma upp i klasserna men på ponny behöver du ha ett visst antal flerfira rundor eller ett vissta antal poäng för att få starta högre än LA. på häst tror jag dock inte att det finns ngt sånt system men är absolut inte 100 säker.

Absolut... du får tävla vilka klasser du vill på häst. Behöver alltså inte kvala (om det inte är en unghäst, eller om du ska rida på elit tävling då man måste kvala).

TR 3 Hoppning
"Mom 375 Kvalificering för häst (ej ponny)

För att få starta i ellittävling ska ekipaget under föregående eller innevarande år ha klarat minst två felfria ritter i grundomgång på Nationell tävling eller Elittävling 1,30-hoppning eller högre.
Ryttare som under föregående eller innevarande år fått placeringar i 1,50-hoppning eller högre får alltid starta i Elittävling.

Junior
Ekipage ska ha genomfört 3 grundomgångar 1,20-hoppning med högst 4 fel i varje för att få starta 1,30 hoppning. Ryttare som på detta sätt kvalat till 1,30 får starta annan häst med motsvarande kvalificering på samma höjd."

Det som finns om kvalificering på häst i TR.

Lycka till på tävlingarna!

Vad gäller om det är unghäst då? Samma som för ekipage?

Har inga planer på att tävla nu, vet knappt om jag har nån häst att rida i höst, mest nyfiken :p

Jenka skrev:
Vad gäller om det är unghäst då? Samma som för ekipage?

Har inga planer på att tävla nu, vet knappt om jag har nån häst att rida i höst, mest nyfiken :p

Jag kan i alla fall inte hitta något i TR som säger att man måste kvala en unghäst till vissa klasser.

Det Fridan menar kan ju vara att man måste kvala en unghäst för att starta i avd A. Det får man göra på 6-åriga hästar som gått 2 felfria grundomgångar (unghästarna går ju bara grundomgångar så...) på samma hinderhöjd eller högre. Alltså om du har två nollor i unghäst klass 1 m på din 6-åring så får du starta den i avd A i 0,90 och 1 m.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 622
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar