Olika form på hov?

G

GebaGirl

Jag tittar på ny häst och har hittat min stora kärlek. nu är det tyvärr så att den har en liten rörelsestörning på ena frambenet.
Kiropraktor har varit ut och knäppt lös det det som går, Si lederna ländryggen bogen samt en del i nacken. K är ganska nöjd med utvecklingen.
Veterinär har gjort böjprov och hästen reagerar inte på det. Massör har känt igenom hästen och konstaterat spänning i ena sidan pga kompensation av den svagare sidan där även rörelsemönstret finns.

Hade sedan ut en hovis som kvickt konstaterade att hovarna är olika i form och en stor del av störningen kom av olika överrullning. Ena hoven är snipigare och ger längre tå.

Törs man satsa, eller kommer det bara skit och elände ur detta. Hästen är ur min synvinkel en enastående individ, bara grundriden så den är inte utsliten men har haft sin beskärda del i fölhagen.
Jag vill inte ha en tävlingshäst men den ska hålla för dressyrträning, har ej heller bråttom, kan gärna bygga upp i 2 års tid men det måste hålla.

Har någon erfarenhet av olikhovade hästar.

Sv: Olika form på hov?

Jag tittar på ny häst och har hittat min stora kärlek. nu är det tyvärr så att den har en liten rörelsestörning på ena frambenet.
Kiropraktor har varit ut och knäppt lös det det som går, Si lederna ländryggen bogen samt en del i nacken. K är ganska nöjd med utvecklingen.
Veterinär har gjort böjprov och hästen reagerar inte på det. Massör har känt igenom hästen och konstaterat spänning i ena sidan pga kompensation av den svagare sidan där även rörelsemönstret finns.

Hade sedan ut en hovis som kvickt konstaterade att hovarna är olika i form och en stor del av störningen kom av olika överrullning. Ena hoven är snipigare och ger längre tå.

Törs man satsa, eller kommer det bara skit och elände ur detta. Hästen är ur min synvinkel en enastående individ, bara grundriden så den är inte utsliten men har haft sin beskärda del i fölhagen.
Jag vill inte ha en tävlingshäst men den ska hålla för dressyrträning, har ej heller bråttom, kan gärna bygga upp i 2 års tid men det måste hålla.

Har någon erfarenhet av olikhovade hästar.
Om hästen lägger mer vikt på en hov eller avlastar en annan så visar det sig i hovarnas form.
Om hovslagaren är duktig och hovarna ändå växer olika eller har olika form så beror det ju på hur hästen använder sin kropp.
Hovarna blir som de belastas.
Om en sned häst rättas till brukar den oftast rätta till sina felbelastade hovar,jag har själv sett hästar med konstiga hovar snabbt bli fina när det fått hjälp med ev problem/smärta i kroppen.

Det är ju omöjligt att säga om hästen håller,har du tur har kiropraktorn fixat till grundproblemet och hovarna kommer då bli mer balanserade.
Blir hästen fräsch efter behandling ,och du är medveten om dess svagheter och fortsätter behandla hästen i förebyggande syfte så kanske hästen blir hållbar.

Jag vet ej hur gammal hästen är ,men ju längre den gått med problem i kroppen som till slut gett symtom i hovarna ju större är väl tyvärr risken att den har kroniska problem som är svåra att rätta till.

Tycker kiropraktorn att hästen snabbt svarat på behandling så borde hovarna också snabbt bli bättre.
Hovslagaren borde då se att hovarna förbättras i inom rimlig tid.

Har du hittat ditt livs kärlek så kan du ju chansa,men var medveten om att du kanske får lägga ner mkt jobb och pengar på hästen för att få den fräsch.
Har man hittat rätt häst så kan det ju vara värt slitet om hästen blir frisk,men det vet man ju inte nu.
Följ ditt hjärta men glöm inte tänka liite med huvudet!;)

Tack för ett genomtänkt och trevligt svar.

Hon räknas fortfarande som unghäst, hon är 6 år. Har på intet sett gått så hon kunnat bli sönderriden, men möjligen haft lite dålig fokus på sig. Har inte haft ägarens hjärta. Ingen har sett problemet förr (rörelsestörningen) så det är troligt att kroppen felbelastats mer och mer av fölen och detta kom igång nu då jag försöker sätta igång henne. Hon måste gå igenom besiktning innan jag slår till.

Du verkar ha alla förutsättningar för att lyckas med detta och har dessutom fått en mkt klokt svar (strax ovanför) som kommer hjälpa dig på vägen..

Jag vill bara önska dig lycka till!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 929
Senast: Teilani
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 727
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London