Olika blodprov för att kolla ehrlichias

Snobben

Trådstartare
Finns det eller hur?Dvs man kan ta ett mer exakt blodprov för att se om hästen bär på rester av det?När vi tog så var det ju ett prov som visade om det fanns/hade funnits i blodet dvs ingen säkerhet på att hästarna var dåliga av det då.Men vi behandlade(hade symtom)och hästarna blev bättre.Detta var ca 1½ år sedan.Det gjordes aldrig någon mer koll.Kan man ta ett mer tydligt blodprov för att se om det finns något kvar?

Sv: Olika blodprov för att kolla ehrlichias

Hej

Numera kan man ta ett blodprov där man tittar efter själva ehrlichia-organismen med hjälp av sk PCR-teknik. Denna är mycket säkrare än de tidigare testerna där man tittade efter inklusionskroppar.

De vanligaste testerna för ehrlichios är dock serologin, dvs ett blodprov som avslöjar om hästen har bildat antikroppar mot ehrlichiaorganismen. Om svaret är positivt vet man att hästen blivit biten av en fästing som burit på smittan, men man kan inte säga om hästen är infekterad eller ej. Alltså säger inte ett ensamt serologiskt test så mycket.

I ditt fall skulle det kunna vara aktuellt att ta ett pcr för att kontrollera om hästarna är infekterade. Ett serologiskt test skulle förmodligen visa på låga titrar eftersom antikropparna finns kvar under mycket lång tid.

Att behandla en häst med tetracyklin leder ofta till en temporär förbättring (upp till ett par månader) och kan säkert pga av sin antiinflammatoriska effekt (förutom den antibakteriella) leda till att kroniska smärttillstånd läker ut. Behandlingen kan mao vara effektiv mot annat än just ehrlichios (och andra bakterieinfektioner).

Efter en genomgången ehlichiainfektion verkar hästarna kräva lång tid att återhämta sig. Man diskuterar om infektionen kan leda till autoimmunitet eller annan immunologisk "förvirring" som i sin tur kan ge hästen olägenheter. T ex brukar kortison (starkt antiinflammatoriskt) ge lika god effekt på "kronikerna" som tetracyklin.

Sv: Olika blodprov för att kolla ehrlichias

Tack för ditt svar! :bow: Ska höra med veterinären vid tillfälle om det provet.Känns ju alltid skönt & kolla upp.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 195
Senast: Anna-Bella
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar