Olika avmaskningsmedel på hästar i samma bete

B

BJÖRKIS

Mina småpojkar åker iväg på sommarbete om några veckor, jag gjorde träckprov på dessa och den enda visade väldigt höga värden av stora/lilla blodmasken, samtliga hästar avmaskades med Banminth och kommer följa den intervallen på 4 veckor.
Tjejen som har sommarbetet erbjuder parasitfria beten, hennes hästar är avmaskade med Ivomec.
Hur löser man det smidigast nu när det är två preparat inblandade, och dessa hästar ska ju gå tillsammans.
Jag har använt Ivomec de senaste 2 åren och av den anledningen får de i år Banminth istället.
Någon som har några bra ideér att dela med sig av?
Det är ett gäng unghingstar som kommer att släppas ihop.
 
Sv: Olika avmaskningsmedel på hästar i samma bete

Jag skulle ha tagit Cydectin på dessa eller vad säger madicken?
 
Sv: Olika avmaskningsmedel på hästar i samma bete

DINA hästar ska använda Banminth, och de andra har tagit Ivomec? Har jag förstått rätt då?

I så fall skulle jag, med tanke på din ena, haka på Ivomec, och ta Cydectin till den som hade mycket (I och C tillhör samma grupp, så det är lugnt).
 
Sv: Olika avmaskningsmedel på hästar i samma bete

Mina är avmaskade med Banminth ja, och ska avmaskas igen den 17 Maj. Kan jag då inte lika gärna ta Cydectin till båda? Istället för Ivomec till den ena och Cydectin till den andra?
Tackar för era råd.
 
Sv: Olika avmaskningsmedel på hästar i samma bete

BJÖRKIS skrev:
Mina är avmaskade med Banminth ja, och ska avmaskas igen den 17 Maj. Kan jag då inte lika gärna ta Cydectin till båda? Istället för Ivomec till den ena och Cydectin till den andra?
Tackar för era råd.
Absolut! Se till att du håller dina 12v bara.
 

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 635
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 446
Senast: sassiball
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp