olicka strön??

i love svala

Trådstartare
har alltid haft halm i boxarna men det luktar så mkt amoniak, har hört att om man har torv eller spån så luktar det inte ??? någon som vet?? sedan så tuggar vårt ena sto i sig en hel del av halmet hade ni bytat till något annat??

Sv: olicka strön??

Jag har haft hästar på både halm (m spån under), sågspån, kutterspån och torv.

Förutom är torv är skittrist i färgen, totalt värdelöst för hästarna ur sysselsättningssynpunkt och att de inte "städar" höet ordentligt pga torven - så är det överlägset som strömedel!
Lättast att mocka och TOTALT luktfritt - även när man tar ut veckogammalt piss (tar det blöta ca 1 gng/vecka eller om det "kommer igenom").

Spån luktar alltid lite, men kanske mindre än halm (om man inte har ngt som sugen under halmen).

Jag har halm nu. Haft både torv och torvmix.
Torvmixen var mycket bättre än bara torven. Det blev ljusare, och man fick med det positiva från både torv och spån (och det var luktfritt).
Jag föredrar halm då jag tycker att det blir (ännu) ljusare, sysselsättning för hästarna, bra för hovarna och mjukt att sova på. :bump:
Men ska lägga in torvmix under som bädd.
Min ponny kan också tugga i sig lite av halmen, men endast när den är nyinlagd, och efter ett tag så är den inte lika intressant längre.
(och han är ändå ett matvrak). ;)
Jag skulle - i den mån det går - ha kvar halmen. Kanske lägga in torvmix bädd för att minska amoniaklukten?

Vi har torv, och det är fantastiskt bra. Det luktar aldrig någonsin ammoniak i stallet och det är mycket lättmockat. Dessutom är det lätt att bli av med gödselstacken - jag vet en som t o m får betalt för sin torvgödsel av en champinjonodlare. Vi ger bort vår till en som driver ekologiskt jordbruk.

Visst är det bra att hästarna har halm att tugga på, men vi löser det på det viset att vi lägger in en kaka halm i höbingen varje dag.

Immer

jag har kutterspån just nu men har tänkt o blanda med torv .
spån luktar ammoniak o halm men torv luktar faktiskt inte va jag har upplevt

Jag har Torv, Det är det bästa tycker jag. Hade spån innan men blir så mycket på dyngstan då :)
Halm ger vi våra hästar som mat, de får det nu fri tillgång på dagen som de står o tuggar på :P

Jag brukar lägga lite spån under halmen och tycker det hjälper. Jag vill absolut ha halm till mina hästar

Jag har haft halm, spån och torv som strö.

Och använder nu torvmix, blandar ut med lite extra spån, då boxen blir lite ljusare och mjukare för hästen att ligga på.
Det tycker jag funkar absolut bäst.

Ren torv är väl det som luktar absolut minst.
Men då jag vill ha boxen lite ljusare och även använder spån så kompenserar jag det med att strö lite foderkalk på de blöta fläckarna.

Det gjorde jag även när jag hade halm som strö och det funkade bra, jag mockade upp all halm längs sidorna, ströade ut foderkalk, lät det suga upp ett tag, o bredde sedan ut halmen. :)

tack för alla tips!!!:)

jag ska nog prova torvmix verkar faktiskt jätte bra!
men vad kostar en inplastad bal?? ni kan pm - mig om ni vill.

Jag själv byte för ett tag sen från spån till torv. Coh jag bara älskar det.
Hon gick på torv innan men sen nu när vi byte stall 1 år sen så gick hon på spåån men sen byte jag. ;) När jag hade spån så hade ja typ 40 cm med spån i hela boxen minst och lätt det typ aldrig bli skitigt.

Men sen så byte jag till torv, Och hovslagaren tyckte det var skit bra då han har sett förändringar i hoven. Sen starkare hov med inga sprickor :love:
Torven luktar inte och är ekonomiskt. Sen känns det lite naturligare att ha torv :D

Sen så är det kanske inte det bästa för hunriga hästar då deom itne har något att plocka i sen men en leksak och hönät så är min häst nöjd :rofl:

jag har spån och halm i diana box!! det är bra ok det är lätt mocka i

Torv är det strö där det avges minst ammoniak. Du kan ju ge lite äthalm om du väljer spån eller torv.

Torv avger mins ammoniak, om man kastar ut lite kalk o sedan lite ny torv över (behövs inte mycket) så är det luktfritt :)

Jag har halm till unghästen och spån till den gamla (för hon äter upp all halmen annars) har även haft torv innan, lite tråkigt i färgen annars sak samma som spånet. Dock så blir hästarna väldigt smutsiga av torven så ha spån istället (lite lat). slänger in lite halm i boxxen till den gamla istället.

tror det beror på vad man har för torv.. våran torv är tung och blöt och hästarna konstant skitiga.. allt är skitigt..

Har alltid haft spån innan men nu har jag torv, vilket jag trivs jättebra med, dt märket jag har tycker jag inte är mörkt bara man har fönster ochtillräckligt bra belysning i stallet.
Vad jag har läst så tar tyvärr inte spån upp någon amoniak, men jag hade nästintill alltid luktfritt i stallet med spån, så jag vet ej om detta stämmer men läst det på många ställen.
Torv är även det bästa för hästen kropp då det fastnar i slemhinnorna och förs ej vidare ner i lungorna. Torv är oxå bra för hovarna. Sen finns det både bra och dålig torv.

en gödselstack är lättare att bli av med till grannbonden tex om det är torv istället för spån och halm. Och det är bättre att även sprida ut på sin egen mark om man har det vill säga. Då torven ä jordförbättrande, sedan så täpper spån till marken, och ca 90%utav näringen som tillförs går åt till att bryta ner spånet.

Senast ändrad:

Jag har haft halm tidigare och har spån nu. Bädd på halm luktar inte mycket, om man sköter den på rätt sätt. Det är mycket stor skillnad mellan bädd och växelströbädd ur den synpunkten. Just nu har jag spånbädd och har aldrig någon lukt i stallet. Då har jag i och för sig väldigt bra ventilation och är väldigt petig med mockning och att strö (1/2-1 bal i veckan per häst). Det blir aldrig blött i boxarna och själva bädden ligger långt under det torra spånet. Mina hästar äter hö och det jag lägger in till dem på kvällen räcker fram till morgonen, så de har att göra om de vill. Jag har aldrig haft torv, så det kan jag inte uttala mig om.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Hej, Våran tik parades för 30 dagar sedan, vad har ni haft för tecken vid denna tiden? Kiwi har sen 2 veckor tillbaka ätit väldigt...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Karolina90
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 065
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka