Old Mac's i HAGEN!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Eliza77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 163
E

Eliza77

Jag vet att det finns en del trådar om dessa boots men alla handlar om bootsen vid ridning.

Jag har ett fullblod som trampar av sig fram skorna jämt och ständigt. Nu finns det snart inget kvar av högerhoven.
(Trots vanliga boots i hagen så trampar han av sig bootsen först och sedan skorna.)
Problemet är att han kan inte gå barfota i hagen då han trasar sönder hovarna ännu mer och är extremt ömfotad.

Är det någon som använt dessa boots i hagen? Erfarenheter eller andra förslag välkomnas.....

Sv: Old Mac's i HAGEN!

Välkommen till klubben! :bow::bow::bow:

Har oxå ett eng. fullblod som absolut inte kan gå i hagen utan skor för då blir det bara kötthov kvar typ... o det gå snabbt! Och min fyrbente springare trampar oxå av sej skorna, ofta o gärna :crazy:

Jag köpte ev variant av Old Mac´s.. den hade han i hagen, och fick va utan på natten (i boxen) så hoven fick andas. Men nu har han växt ur den, och så fort jag får tappsko på honom e det in i boxen direkt som gäller i väntan på hovis. Sist fick han stå i boxen 3 dagar innan hovslagaren kunde komma :( Låter grymt men e för hästens bösta i slutändan.. han fick nämligen gå i hagen och vänta på hovis i somras vilke slutade med att han fixk stå EN MÅNAD på box för att hoven bara skulle få växa, gick inte på några sätt o vis o få på skor annars.. typiskt fullblod många gånger, detta med dåliga fötter.. :angel:

Ja, jag känner mig som en djurplågare när han får stå i boxen när han har tappsko och i sjukhage bara för att skorna inte sitter kvar eller att hovarna går sönder, men vad skall man göra?

Ingen som har några fler erfarenheter? Går Old macsen att brodda?

Såna hästar måste man sko lite trångt ett tag. Sen brukar det nästan vara bra iom många fullblod är lite plattfotade.

Köp modernare boots-se i andra trådar o sätt på dem när hästen har skorna på- tills det har vuxit ut en del.

Jag är ledsen men jag förstår inte vad du menar?

"Köp modernare boots-se i andra trådar o sätt på dem när hästen har skorna på- tills det har vuxit ut en del. "

Vad menar du med modernare boots?

Just nu går det inte att få på en sko på den ena hoven. Den måste växa ut först.

Är ditt förslag att ha honom skodd och med vilken sorts boots i hagen?

Han brukar skos trångt men problemet är att han trampar av sig med bakhovarna så han skulle hälst ha skor som inte går ut hela vägen i trakterna. Nu tror jag dock inte det är så lämpligt att sko så dock.

Att sko just så kallas trångt och det är ibland att föredra framför att trampa av sig skorna hela tiden.

Jag har också ett fullblod, hon har skotts trångt i perioder (ingen sko som sticker ut) för att få behålla skon på (+ korta tår bak). Ridning och en bra hovslagare gör henne mer balanserad och hjälper henne att hinna undan med framfötterna.

Sen har jag en easyboot som fungerar som reservdoja vid ev tappskor, den funkar hyfsat i hagen. Men hade inte velat ha det jämnt då de är tunga och ger ojämn belastning.

Jag hade satsat på Cavallo simple horse boot, de är av läder och låter hoven andas bättre.

De sitter på bra även i hagen!

Min pojkes bekymmer är inte vid ridning då har han ett mycket fint rörelsmönster.
Problemet är hagvistelsen då han springer och leker hela tiden och då ryker skorna.

Jag funderar på att ha old macs eller liknande nu under en period, 6-8 veckor då hoven får återhämta sig. Då kan han kanske gå med bootsen i hagen runt 5-6 timmar om dagen och sedan vid någon timmes ridning.

Jag vill slippa plasta hoven om jag kan undvika det.

Sedan hoppas jag att vi kan få på en sko igen och då försöka med kotring eller "vanliga boots" och övriga skydd få framskorna att sitta kvar.

Det jag funderar på nu är om det är någon som provat att ha old macs eller liknande i hagen. Om det fungerat.....

Old M. är väldigt klumpiga o har en lång spetsig tå.

Menar att SEN när han kan skos igen- kan du ha bootsen över skorna-

Sätt lite liniment i kronranden o massera in det ett par ggr/ v.- stimulerar blodcirkulationen o ökar tillväxten.
Ge sen Steel joint eller Enzion- för bättre kvalité.

smörj hovarna med fett- i synnerhet nu på vintern-inga sprickor på sommaren.

Jag hade hellre plastat hoven och fått på en sko än gå med den ojämna belastningen i flera veckor. Jag har min som reservsko max 2dgr i följd.

har haft hästen plastad, det funkade super!

Jag tänker ta bort den andra skon också så han får ha boots på båda.

Problemet med plas är att om han trampar av sig det med så skadas hoven ännu mer.

vi har problem med en av våra hästars fötter, och försökte ha old macs på ute i hagen men det fungerar inte, han tappar dem hela tiden...så om man har en häst som plockar av sig vanliga skor så är det nog 10ggr svårare att få dem att behålla bootsen på. Fördelen är väl att de slipper dra av en massa hov när de tappar skon.

Men för oss var köpet av bootsen bara att slänga pengarna i sjön.

Nu har vi i stället ett slags gips runt fötterna och så länge det sitter , sitter skorna, tyvärr har det inte funkat så bra för oss som det tydligen gör för de flesta andra, men så bor vi väl på sveriges sämsta mark också, gammal havsbotten och blålera..

När min häst var yngre var hon makalös på att trampa av sig skorna i hagen. Det slutade med att hon fick ha Old Mac's även när hon var skodd så att hovarna kunde växa mellan skoningarna. Det fungerade bra och när marken torkade upp på våren kunde hon gå utan Old Macsen. Använder alltid Old Mac vid tappsko.

Jag har haft cavallo bootsen i hagen på en häst jag fick hem vars hovar var fruktansvärt nedslitna, trodde aldrig att de skulle sitta kvar då de egentligen var lite för stora (köpta till en annan häst) men det var inga problem ingen skav eller avtrampning:)

Detta var ändå vid ett ihopsläpps tillfälle med lite spring som hör till;)

Hon älskade verkligen bootsen då hon var så öm om hovarna att hon inte ens kunde gå normalt på gräs:crazy:

Nu har jag iaf köpt ett par old macs så vi får se hur det går. Han går i sjukhage ett par dagar för att vänja sig, sedan får han gå i sin vanliga.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 118
Senast: Nevermind
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 884
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 479
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V