Old mac´s el andra barfotaskor

F

faerie

Jag skulle behöva lite tips på barfotaskor. Hur är de att använda, vad har ni för erfarenheter osv.

Min häst har varit barfota i ett par månader nu, och hela övergången har gått så smidigt och fint. Han har inte haft några som helst problem förren nu, helt plötsligt så har alla vägar blivit täckta av en massa stora grus, och han tycker det tar så ont. Och vi måste passera alla dessa vägar för att komma till de bättre.

Så istället för att sko honom igen funderade jag på att köpa old mac´s el likande att använda de gånger vi måste rida på detta underlag.

Snälla, berätta nu allt ni vet om detta! :)
Jag tänkte även ringa hovis och höra med honom vad han tycker.

Jag använder Old mac's och de är jättebra! I början kändes det jobbigt att ta på/av dom varje ridtur, men nu går det av bara farten. Mergur har t.o.m. lärt sig att kliva ur dem själv när jag knäppt upp dom :) Han är väldigt ömfotad (men det har blivit bättre ju längre han fått gå utan dojjor) men klarar sig jättebra med gummipjux på framfötterna under ridturer.

Skorna sitter på i alla marklag- allt från snö till lervägar och kalhyggen och vädret har inte gjort någon skillnad. Det låter förståss lite roligt, som en gammal gubbe i tofflor- men det är så skönt att slippa "klipp klapp" från järnskor. Och jag är säker på att Mergur är glad för att slippa järnskor han med...

Jag tycker du skall pröva ett par old mac's, de är dyra, men håller bra och har din häst väl gått barfota så här länge så tycker jag inte du skall "förstöra" det med att sko honom om det inte är absolut nödvändigt.

tack för ditt svar!

vartifrån har du köpt dina?
och hur räknar man ut vilken stl man skall ha?

jag kan ju börja med att köpa ett par och se om det bara behövs fram, annars får jag köpa baktill också.

Jag har provat både Old mac's och easy boots.
Old mac's fungerade inte alls på min häst, hon fick skavsår av dem, dessutom tyckte jag de var stora och klumpiga.
Easy bootsen är lite kluriga att få på och av men med lite träning går det bättre, de är mindre och smidigare och dessutom är de billigare.
Så jag föredrar easy boots.
/Morrhoppan

Jag köpte Old macs förra sommaren till våran
häst då hon var tvungen att gå barfota ett tag.
Men hon fick också skavsår utav dem. Det var nylonbanden som skavde upp sår i karleden, Inte alls bra..

Så nästa gång skall jag nog prova den andra varianten ..

//Maria

Jag har haft Old Mac's både till ridning och hagvistelse till ett par olika hästar. Inga problem med skav. Man ska inte spänna remmen runt karleden för hårt, det ska lätt gå att få in ett finger!

tack för ditt svar!

vartifrån har du köpt dina?
och hur räknar man ut vilken stl man skall ha?

jag kan ju börja med att köpa ett par och se om det bara behövs fram, annars får jag köpa baktill också.

Hööks är generalagent för Oldmac's i sverige, det var därigenom vi köpte mergurs. Det står på hööks hemsida hur man gör för att mäta fram storleken. Ett tips är dock att ställa hästen på en bit papper/kartong och rita konturerna runt hoven när den står ner. Hästens hov är ju utvidgad under belastning... Det viktiga är att den passar i bottenplattan och att den inte är så liten att hästens ballar(heter det så?) inte ploppar utanför. Man kan köpa inlägg till för att få skon att passa upptill och sitta som gjuten på hoven.

Det där med skavsår som några nämnt här ovan har jag aldrig råkat ut för- men så har jag ju en isis med mängder av hovskägg... Jag har hört att man kan förhindra skavsår genom att trä en tennissocka över hoven och karleden. Och så spänna remmen rätt förståss, ett fingers spel mellan.

Sv: Re: Old mac´s el andra barfotaskor

det finns även boa boots se senaste Hästfynd.

Sv: Old mac´s el andra barfotaskor

Hej!
Har själv ett par Old macs boots, fungerar jätte bra till pållen då hon annars lätt får hovbölder av grus och sten på vägarna.
Man lär sig hur hårt/ löst man ska spänna dem, som sagt inte för hårt du skav kan uppstå! Har ridit henne i varierade terräng och det har fungerat jätte bra! Så nöj med dem!

Sen finns det dessa Boa boots som är nytt på markanden, tror att deär lite bättre än Old macs, de verkar lättare på hoven och lätt att sätta på, samt att det finns broddar att spänna på när det är halt ute..rek. inte att man rider med Old macsen när det är halt. Finns att beställa på Hööks och Boa kan du hitta här
www.alternate-solutions.com/products/legcare/ez/boa-boots.htm

Det finns ett bra repotage i hästfynd om boots.

JAg fick hem mitt första par easy-boots idag. Jag blev enbart positivt överaskad. De var enkla att sätta på och ta av och satt kvar även i kuperad terräng. De verkar vara de billigaste som finns på marknaden och samtidigt de robustaste.

Till skillnad från tex boa bootsen sitter de runt hoven, och inte runt karleden, vilket gör att de inte får skav. De går även att brodda.

Men jag har hört att Easy boots ska användas om hästen tappat en sko eller dyliknande, inte att ridas i kuperadterräng?
Både Old macs och Boa boots har gummi kring karleden för att motverka skav och det fungerar jätte bra!
Samt att de är dyrare så jag förmodar att de är bättre material och sitter bättre på hästens hov.

Om du fick hem bootsen nyligen måste du tänka på att hästen behöver " gå in nya skor" , annars kan det uppstå obehag för hästen.
Och man behöver testa dem ett tag för att veta om de gör bra....berätta gärna efter en tid hur de är...

Senast ändrad av en moderator:

Funderar lite på det här med hovformens betydelse för hur skorna sitter på/skaver etc.
Ni som har fått skav har era hästar höga eller låga trakter?
Ni som har tappat skor, har era hästar runda eller fyrkantiga hovar?

Människoskor passar ju oxå olika bra till höga/låga vrister, breda/smala fötter, spetsiga/runda hälar. Varför inte samma till hästar.

:idea: Vi kan väl försöka göra en sammanställning

faerie skrev:
Jag skulle behöva lite tips på barfotaskor. Hur är de att använda, vad har ni för erfarenheter osv.

Min häst har varit barfota i ett par månader nu, och hela övergången har gått så smidigt och fint. Han har inte haft några som helst problem förren nu, helt plötsligt så har alla vägar blivit täckta av en massa stora grus, och han tycker det tar så ont. Och vi måste passera alla dessa vägar för att komma till de bättre.

Så istället för att sko honom igen funderade jag på att köpa old mac´s el likande att använda de gånger vi måste rida på detta underlag.

Snälla, berätta nu allt ni vet om detta! :)
Jag tänkte även ringa hovis och höra med honom vad han tycker.

Min häst kunde inte alls ha Old Mac´s skor. Hon har fär långa hovar! Enligt Old Mac´s tabell så är deras skor bredare på vidden än vad dom är på längden. Vilket är konstigt tycker jag! Min häst är ca 1 cm längre på längden än på vidden.
Boa har då mycket bättre skor till en häst som min. Deras skor är minst 1 cm längre på längden än på vidden :idea:

När jag mätte mina islänningars hovar på anvisat sätt, fick jag samma mått på både bredd och längd. Enligt storlekstabellerna är bootsen olika på bredd och längd, därför har jag inte vågat köpa några.

Sen beror det mycket på hur hovslagarn verkar hästen..finns ju så mycket kring detta med barfotagång och hur de ska verkas för att klara det..håller själv på att testa en grej och då behöver man bara fila hästen....Men old mascen passar bra till pållens hovar och är enligt tabellmåtten.

Min hovis var med första gången jag skulle prova Old macsen , han tyckte det verkade jätte bra !
Så man får ha en hovslagare som är öppen för det mesta..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 209
Senast: As_Vegas
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka