Old mac´s el andra barfotaskor

Sv: Old mac´s el andra barfotaskor

Jag har använt EasyBoot i herrans massa år, främst som "reservdäck" och är väldigt nöjd med dem. Har aldrig behövt avstå en ridtur pg av tappsko. Passar till alla hovmodeller utom de hästar som har alltför understuckna trakter. Då låsningen sker genom att ett brett band spänns fast just över trakten.

Fördelen som jag ser det är att en rätt avpassad EB ej går upp till kronranden utan täcker bara själva hoven. Vi har aldrig tappat någon under ridtur. Då har vi ridit i oländlig skogsterräng, i lera och vatten samt fräst i full rulle på grusvägar och stubbåkrar osv.

OldMacs fick jag låna och testa, men det blev skav direkt på ballarna. Vill inte behöva dra strumpor på hästen varje gång en toffla skall användas.

BoaBoot är jag lite nyfiken på när det är dags att köpa nytt. Tillverkas av de som gör EasyBoot. Dom har gjort en liten checklista vilken av deras tofflor" som är bra till vilket ändamål.
Finns här

Var det inte någon här på sidan som för ett tag hade skickat efter just BoaBoot? Skulle vara spännande få en liten rapport.

Jo, easybootsen kan användas istället för järnskor. Och jag tror inte att easybootsen behöver gås in på samma sätt som de skorna som sitter runt karleden på hästen. Hästen visade i alla fall inget tecken på det. Och jag kommer häller inte att rida några milslånga rundor än på ett tag eftersom jag har en tre-åring.

Och att jag bara har använt dem en gång skrev jag naturligtvis för att ni skulle förstå att jag ännu inte kan uttala mig om hur de fungerar i längden. Jag hoppas att jag har förtydligat det nu.

Sv: Re: Old mac´s el andra barfotaskor

Hej, Du mäter breden på hoven med sko eller om hästen är utan breden på hoven. Längden har för oss varit svårare att få rätt. Har två hästar som är barfota. Old mac's har fungerat bra sätt dom inte för hårt bara!

Tjingelingan
Använder de ny Boabootsen, finns bara ett sätt att beskriva dom Helt klart bäst på marknaden!!! Inget krångel med remmar och dom sitter som dom ska, priset per par ligger mellan 1375-1475:- Easyboot säljer dom för det billigare priset
Sköter man dom rätt håller de flera år:
Lycka till
Mvh Frejsan :banana:

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 209
Senast: As_Vegas
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka