B
BeastieBabe
ja nu vill ja veta vilka olater hästar får i spilta som de inte får i boxar.. och rent hälsomässigt sätt få veta hur och varför hästar i spilta lider mer än hästar i box..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker du redan själv gett svaret på den frågan: "och rent hälsomässigt sätt få veta hur och varför hästar i spilta lider mer än hästar i box.."men nu var det skillnader mellan box och spilta som var frågan..
BeastieBabe skrev:ja nu vill ja veta vilka olater hästar får i spilta som de inte får i boxar.. och rent hälsomässigt sätt få veta hur och varför hästar i spilta lider mer än hästar i box..
okai, då berättar du vad som är så hemskt med stallet.. dvs det som du uppenbarligen läste utan att jag skrivit det.. så berätta nu..LIA skrev:Jag tycker du redan själv gett svaret på den frågan: "och rent hälsomässigt sätt få veta hur och varför hästar i spilta lider mer än hästar i box.."
"mer än" är alltså nyckelorden i ditt citat. Du konstaterar att hästarna i båda fallen lider. Är inte det argument nog för att svaret på frågan "box eller spilta" bör vara ingendera?!
Det är väl känt, att beskrivna "ovanor/olater" kan vara sega att bli av med, om det alls går. Men det kan väl inte vara en ursäkt för, att fortsätta hålla dom i en miljö, som dom uppenbarligen inte klarar av?
Ovan beskriver du hur det är i stallet, där du brukar vara. Hur står du ut att vara i sådan fruktansvärd miljö? Hästarna formligen skriker ju på hjälp! Hoppas du inte har egen häst där.
LIA
Det var lätt. Bara att läsa vad du själv skrivit!okai, då berättar du vad som är så hemskt med stallet.. dvs det som du uppenbarligen läste utan att jag skrivit det.. så berätta nu..
Inget av alla dom stall jag varit inne i, har haft en miljö som gett hästar som du beskriver där!!! Kanske dags att du frågar dig, vad hästarnas "ovanor" beror på!i stallet där jag brukar vara mest fanns det mest ovanor hos boxhästarna, vävning, cirkelgång (ganska svårt i en spilta dock) träätning, skrik och sparkar.. ja mer sånt i boxarna än i spiltorna..
LIA skrev:Så nu är det plötsligt bara en häst, som haft olater i "ditt" stall? Skillnad det, mot vad du skrev tidigare!
men snälla nu va..LIA skrev:Vad är så roligt?
Jag är inte liten resp så är jag äldre än du och ingen vän till dig, eftersom vi inte känner varandra. Respekt, tack!
Så nu är det plötsligt bara en häst, som haft olater i "ditt" stall? Skillnad det, mot vad du skrev tidigare!
Varför undviker du min invändning hela tiden? Även om du tror, att det är lika mycket ovanor oberoende av spilta eller box, och det är det tråden från början handlade om.
Ifall du inte förstått det, är jag emot båda varianterna. På goda grunder.
För att veta vad som orsakade hästens felbeteende, och om box eller spilta bidragit, måste man veta dess historia och under vilka omständigheter beteendet bröt ut. Ett beteende som skriker "hjälp mig", vilket du borde förstå efter alla dina 14 år i stallet!
För det är väl skit samma (ditt vokabulär) eller hur, om hästen står i box eller spilta? Den lider, och det borde räcka!!
LIA