olater i spilta?

B

BeastieBabe

ja nu vill ja veta vilka olater hästar får i spilta som de inte får i boxar.. och rent hälsomässigt sätt få veta hur och varför hästar i spilta lider mer än hästar i box..

Sv: olater i spilta?

Hade tidigare en häst som stressvävde i box men inte i spilta. Har ingen aning vad detta berodde på. Om han kände att han måste hålla reda på allt runtomkring i box och fick nån sorts "instängd" trygghet i spilta.
Det är väl kanske lite att "ge hästen mänskliga kännslor" att säga att den lider mer i spilta. Rätt skött med rätta grejer och storlek på spilta, grannar den tycker om och med utevistelse så ser inte jag att en spilthäst som får gå ute heldag mår sämre, än en i box som är ute en timme om dan?????
Däremot måste jag säga, att visst tycker jag det ser mysigare ut med en häst som får poa runt i en box, men vad hästen tycker...svårt att säga.....då jag haft en häst som blev mer stressad av att stå i box än när han stod i spilta

hmm ja, det är skillnader på hästar och hästar.. i stallet där jag brukar vara mest fanns det mest ovanor hos boxhästarna, vävning, cirkelgång (ganska svårt i en spilta dock) träätning, skrik och sparkar.. ja mer sånt i boxarna än i spiltorna..

och självklart är det alltid så när man vänder på det, 5-6 timmar nattetid i bra spilta är bättre än 23 timmar i dålig box.. helt solklart.. :p
men ska det vara på lika regler, väl godkänd storlek på box och spilta, lika många timmar inna, lika bra utsikt.. ja då är det svårt att välja egentligen..

Allmänt!

Det som i tråden benämns som "olater" och "ovanor", är inget annat än övertydliga tecken på, att hästarna mentalt inte orkar med instängdheten längre. :cry:
Tro inte att "godkända mått" eller utsikt förändrar detta.

Har man en häst som uppvisar beskrivna beteenden, anser jag att det är mentalt djurplågeri att fortsätta ha dom instängda.

Dra dom rätta slutsatserna och ha hästarna ute i rejäla hagar istället!

LIA

man får ta med i beräkningarna att hästar kan ha olater redan när dom kommer..
tex en ponny kom som krubbitare. på med rem inomhus.. första betet var dom ute dygnet runt förutom under teori/lunchen mellan ridlektionerna på ridlägret.. när hästen inte låg ner och sov så var det foder i krubban och han tuggar foder, drack vatten, tog stöd mot kanten och drog in luft, åt mer kraftfoder.. osv.. där var det inte enbart för att han hade tråkigt utan för att det var en ovana från föregående stall..

ästar som inte vill vara inomhus och beter sig lika rastlöst i box som i spilta bör man inte ha i stall.. men nu var det skillnader mellan box och spilta som var frågan..

Det beror på hur man ser det.

Visst ser det urmysigt ut med en stor (engelsk) box med en massa med halm i som hästen kan lägga sig i.

Men om man tänker på att det faktisk är hästar som vi håller på med och dom föredrar att vara nära sina flock medlemar så borde spiltor vara bättre för hästen ur hästens synvinkel med när het till flocken.

Men lösdrift där man kan ta in hästarna när det behövs är allra bäst :) (ja jag vet att detta inte va med bland frågorna)

Kram

Jag har inte sett några olater på mina som stått i spilta. Jag ställer gärna unghästar i spilta under vintern för att de ska lära sig. Har inte sett något tecken på att de skulle lida av att stå i spilta. Fördelen med unghästar i spilta är att att de alltid har fri tillgång på foder som de inte kan skita i vilket de gärna gör om de har fri tillgång i box :cool: Lösdrift tror jag inte alls på för alla hästar :mad:

men nu var det skillnader mellan box och spilta som var frågan..
Jag tycker du redan själv gett svaret på den frågan: "och rent hälsomässigt sätt få veta hur och varför hästar i spilta lider mer än hästar i box.."
"mer än" är alltså nyckelorden i ditt citat. Du konstaterar att hästarna i båda fallen lider. Är inte det argument nog för att svaret på frågan "box eller spilta" bör vara ingendera?!

Det är väl känt, att beskrivna "ovanor/olater" kan vara sega att bli av med, om det alls går. Men det kan väl inte vara en ursäkt för, att fortsätta hålla dom i en miljö, som dom uppenbarligen inte klarar av?

Ovan beskriver du hur det är i stallet, där du brukar vara. Hur står du ut att vara i sådan fruktansvärd miljö? Hästarna formligen skriker ju på hjälp! Hoppas du inte har egen häst där.

LIA

BeastieBabe skrev:
ja nu vill ja veta vilka olater hästar får i spilta som de inte får i boxar.. och rent hälsomässigt sätt få veta hur och varför hästar i spilta lider mer än hästar i box..

Varför vill du "veta", egentligen..? Det är inte svårt alls. Om DU får välja mellan att övernatta i ett fräscht rum med separat toa o kök, frisk luft, rent o ljust, mjuk o skön säng... eller att bli fastbunden på toan med frukosten framför dig..? :rofl:
Förresten... "olater"? Menar du ett beteende som hästen visar för att få dig att förstå hur han har det? :angel:

LIA skrev:
Jag tycker du redan själv gett svaret på den frågan: "och rent hälsomässigt sätt få veta hur och varför hästar i spilta lider mer än hästar i box.."
"mer än" är alltså nyckelorden i ditt citat. Du konstaterar att hästarna i båda fallen lider. Är inte det argument nog för att svaret på frågan "box eller spilta" bör vara ingendera?!

Det är väl känt, att beskrivna "ovanor/olater" kan vara sega att bli av med, om det alls går. Men det kan väl inte vara en ursäkt för, att fortsätta hålla dom i en miljö, som dom uppenbarligen inte klarar av?

Ovan beskriver du hur det är i stallet, där du brukar vara. Hur står du ut att vara i sådan fruktansvärd miljö? Hästarna formligen skriker ju på hjälp! Hoppas du inte har egen häst där.

LIA
okai, då berättar du vad som är så hemskt med stallet.. dvs det som du uppenbarligen läste utan att jag skrivit det.. så berätta nu..

okai, då berättar du vad som är så hemskt med stallet.. dvs det som du uppenbarligen läste utan att jag skrivit det.. så berätta nu..
Det var lätt. Bara att läsa vad du själv skrivit!

i stallet där jag brukar vara mest fanns det mest ovanor hos boxhästarna, vävning, cirkelgång (ganska svårt i en spilta dock) träätning, skrik och sparkar.. ja mer sånt i boxarna än i spiltorna..
Inget av alla dom stall jag varit inne i, har haft en miljö som gett hästar som du beskriver där!!! Kanske dags att du frågar dig, vad hästarnas "ovanor" beror på!

Jag hade väl hoppats på en annan reaktion från din sida.

LIA

HAHAHAHA
men lilla vän, stallet är ett stall med 25 ridskolehästar och 25 privathästar, 23 spiltor och resten boxar, och jag snackar om ALLA hästar som gått igenom stallet under 14 hela år! bara med ridskolehästarna är det 70-80 st!

och när jag kollar på vilka som har haft olater är det 1 ridskolehäst i BOX som vävt, INGEN i spilta!

så jag tror med andra ord inte ett jävla skit på att spiltor framkallar mer ovanor än boxar, vilket var gundtanken bakom inlägget då någon skrev "spiltor orsaker mer ovanor hos hästar än vad boxar gör"..

fattar du?

Senast ändrad av en moderator:

Håller med! Jag har både ock i mitt stall och eventuella ovanor har uppkommit i box inte i spilta. Tvärrtom så har riktiga problemhästar som haft problem redan när dom kom blivit bättre eller till och med helt bra i spilta. Detta utan att jag gjort något annat än låtit dem stå i spilta under nätterna i stallet.
Tänk på att hästar är flockdjur och flyktdjur, kan ju vara så enkelt att det känns bättre för en häst med bara tre väggar runt sig än helt instängd i en låda (box).

Vad är så roligt?
Jag är inte liten resp så är jag äldre än du och ingen vän till dig, eftersom vi inte känner varandra. Respekt, tack!

Så nu är det plötsligt bara en häst, som haft olater i "ditt" stall? Skillnad det, mot vad du skrev tidigare!

Varför undviker du min invändning hela tiden? Även om du tror, att det är lika mycket ovanor oberoende av spilta eller box, och det är det tråden från början handlade om.
Ifall du inte förstått det, är jag emot båda varianterna. På goda grunder.

För att veta vad som orsakade hästens felbeteende, och om box eller spilta bidragit, måste man veta dess historia och under vilka omständigheter beteendet bröt ut. Ett beteende som skriker "hjälp mig", vilket du borde förstå efter alla dina 14 år i stallet!
För det är väl skit samma (ditt vokabulär) eller hur, om hästen står i box eller spilta? Den lider, och det borde räcka!!

LIA

LIA skrev:
Så nu är det plötsligt bara en häst, som haft olater i "ditt" stall? Skillnad det, mot vad du skrev tidigare!

En av ridskolehästarna skrev hon. Vilket jag kan tänka mig, att privathästarna har mer ovanor än ridskolehästarna alltså.

Våra hästar som stått i spilta har inga olater, men det har å andra sidan inte de som står i box heller.
Vi har 4 spiltor i stallet och där står unghästarna från ca 8-9 månaders ålder och resten av den säsongen och kanske även andra vintern beroende på hur många nya föl vi har. De står i spilta i uppfostrande syfte och man får lite "gratishantering" samt att det är praktiskt och lättskött när man har många hästar.
Alla våra hästar går ute i stora kuperade hagar från ca 07:00-19:00 och fodras ute på morgonen. Under natten har näst intill fri tillgång på hösilage,vilket säkert bidrar till att de ej skaffar sig ovanor, vare sig i spilta eller box.

Jag tror att de flesta ovanor/olater som hästar skaffar sig beror på stress av för lite sysselsättning i form av för lite utevistelse eller utevistelse i trista små hagar med bara lera eller alldeles för lite stråfoder ofta i kombination med spån som strö. Tyvärr är det svårt att bli av med dessa ovanor senare trots att man ändrar förutsättningarna för hästen.

Jag tror att hästarna skaffar sig likadana ovanor i spilta som i box (förutom boxvandring då :idea: ). Finns nog inga speciella ovanor som uppkommer i den ene än den andre situationen. Men jag låta vara osagt att den ene miljön främjar vissa ovanor mer än den andre. Som andra har påpekat så har nog innevistelsetid och motionsgrad en hel del att göra med det.

LIA skrev:
Vad är så roligt?
Jag är inte liten resp så är jag äldre än du och ingen vän till dig, eftersom vi inte känner varandra. Respekt, tack!

Varför undviker du min invändning hela tiden? Även om du tror, att det är lika mycket ovanor oberoende av spilta eller box, och det är det tråden från början handlade om.
Ifall du inte förstått det, är jag emot båda varianterna. På goda grunder.

För att veta vad som orsakade hästens felbeteende, och om box eller spilta bidragit, måste man veta dess historia och under vilka omständigheter beteendet bröt ut. Ett beteende som skriker "hjälp mig", vilket du borde förstå efter alla dina 14 år i stallet!
För det är väl skit samma (ditt vokabulär) eller hur, om hästen står i box eller spilta? Den lider, och det borde räcka!!

LIA
men snälla nu va..

jag skrev bara upp vävningen nu.. det finns många fler olater såsom träätning, cirkelgång och skrikandes och sparkandes i onödan.. ja, att banka i väggen är en olat enligt mig. det ska inte förekomma..

och ja av vad jag har sett är det fler hästar i box som haft olater än hästar i spilta.. de två som haft olater i spilta (krubbitning) har varit så när dom kom och omöjliga att lära av (du minns säkert den som åt kraftfoder och krubbet samtidigt som jag skrev om)

och jag som grundare av tråden vet att meningen med tråden var att se om fler olater uppträder hos spilthästar än hos boxhästar.. vilket många förstog och gav raka sav "ja jag har sett fler boxhästar med olater än spilthästar".. du ränner iväg åt helt fel håll och snackar om dålig stallminjö och att hästarna är sjuka och att dom inet trivs i stall..

till alla:

jag tror själv att det är stallmiljön, trivseln, motionen och tiden inne i stallet som avgör om hästen får olater eller inte.. box eller spilta har inget med ovanor att göra..
de flesta fall av ovanor har hästen ofta utvecklat i en dålig stallmiljö och försvinner inte bara för att den kommer in en bättre miljö..
MEN här tror jag att hästar som redan har ovanor blir bättre i en luftig spilta än i en stor box.. för hästar är juh flockdjur med gemensamhetskänsla..
hästar i spiltor blir mer påverkad av en person som står utanför spiltan än va en boxhäst blir av en person som står utanför boxen..

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
995
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
801
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter