Sv: Olat

har en som gillar att slicka, han slickar på saker också, mer om han fått något gott att äta. tycker det är mysigt helt enkelt! han är absolut inte stressad, mer harmonisk häst får man leta efter..

sen har jag en som slickar (dessutom med undersidan av tungan!!) i håret, på händerna, på ryggen osv. det är en kärlekserkläring, han gör bara så med personer/djur han tycker om. han har också alltid varit väldigt nyfiken och barnslig på så sätt att han är framme och nosar, smakar och tugger på saker. särskilt mkt tycker han om mjuka tyger och saker som luktar spännande (hovis utrustning, andra hästars täcken osv). tycker mest han är rolig och söt, dock kan det ju vara lite irriterande när man precis tvättat håret och han dregglar ner det. :p
har aldrig ens tänkt på att det skulle ses som en olat, det är en del av hans personlighet!!

tror inte det har ett dugg att göra med om hästen är dominant eller ej, att slicka är ju snarare ett undergivenhetstecken....

Sv: Olat

Ja, det där med håret känner jag igen. :D Lagom roligt när man släpper ut dom på morgonen med nytvättat hår innan man ska iväg till jobbet. Kul med luserndräggligt hår på jobbet, liksom.

Jag förstår era synpunkter, och kan till viss del relatera till vad ni säger. Delvis tycker jag att det är mysigt och fint med hans beteende, ex i stallet eller på stallgången.

Men det finns den andra sidan. När man upplever att det är just dominant. Det är så himla svårt att förklara över nätet så här. Jag tror att ni skulle behöva träffa hästen. Jag är inte ny med hästar, har och har haft många hästar. De flesta olika individer med olika behov. Men jag har inte stött på det här beteendet förut.

Kärleksyttring tror jag inte det är, han har gjort så från dag ett.

Norrland

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 212
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 812
Senast: LenaH
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 340
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 012
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar