norrland65

Trådstartare
Har någon erfarenhet av hästar med liknande olater?

Vi har en väldigt dominant och envis valack som tar ut mycket i munnen, så att säga. Vid hantering från marken vill han hela tiden slicka på en, jackan, håret, handen - allt. Blir liksom lugn av slickandet. Blir simmig i ögonen och slappnar av. Man behöver bara vara i närheten - kommer han åt så slickar han.

Vid ledning vill han helst bita i grimskaftet och liksom hålla i det med tänderna. Säger man åt honom att låta bli blir han bara mer och mer enveten. Tar man en dust så blir han sur och nyper fast jackan i tänderna. Man kan inte vinna och få honom att sluta - han blir bara mer fokuserad på slickandet och på att nypa fast grimskaftet med tänderna.

Vid ridning måste han ha bettringar. Annars suger han in hela bettet i munnen. :crazy:

Vi har inte haft honom så länge. Och vi har inte stött på någon häst som haft denna olat tidigare. Första tanken var att han hade saltbrist, därav slickandet. Men han får salt nu i fodret - ingen skillnad. Andra tanken var att han har tand/munproblem. Är nu kollad, men inget fel. Var fin i munnen. Vet att även tidigare ägare tänkt i samma banor som vi och kollat upp.

Han är som sagt väldigt dominant, men inte på ett aggressivt sätt. Han har aldrig bitits, och man upplever att syftet inte är att bitas. Men han är envis, ger sig inte och är odisktabel chef i hagen.

Vad tror ni detta beteende beror på?

Norrland

Sv: Olat

Jag är inte helt säker. En sak kanske är att han blivit flaskmatad.Min första ponny ville alltid ha något att bita på eller ha att tugga på som att bita i grimskaftet och han var flaskmatad.

Testa att ha honom konsentrerad på någonting hela tiden.Min första ponny Filur hade en boll som han kunde stå och tugga på eller bita i. När vi hållde på med honom även i boxen.

När han inte hade den så putade vi bort honom bara när han ville börja slicka eller bita på oss.

Lycka till

Jag har en häst som visserligen inte slickar men som ska hålla i något när man håller på med honom. Det kan vara grimskaft, tygel, jacka, borste eller vad han kan få tag i. I hans fall är det en ren stress reaktion. Han tidigare blivit dåligt behandlad av människor och har haft ännu värre reaktioner innan. Nu är det "bara" det här beteendet som finns kvar.

Tack för svaren.

Jag har faktiskt tänkt tanken om det kan vara något från föltiden. Katter kan ju trampa och snutta om de blivit tagna för tidigt. Vet inte om samma kan omsättas till hästar, dock? :) Jag vet inte mycket om hans bakgrund alls.

Men någotslags stereotypt beteende är det. Jag funderar över några alternativ:

Vi har haft honom några månader och kanske kan det vara stress över flytten? Att beteendet förvärrats pga det. Han går med två kompisar i hagen, mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder.

Kan det vara dominans av något slag? Som sagt - han är ranghög och envis till tusen. Myser man slickar han och ser nöjd ut. Tar man en dust och utmanar honom om ledarskapet blir han lite arg och övergår till att bita fast jackan eller nått. (Men han biter inte oss, så att säga). Ju mer man korrigerar desto envetnare blir han. Oftast korrigerar jag med att backa honom. Blir han för enveten och inte ger sig knäpper jag till honom på mulen med den hand han försöker komma åt.

Understimulerad? Det är en kille som är kvick i huvudet och som behöver utmaningar. Upplever att han lätt blir lite uttråkad och då hittar han på grejer!

Det spelar ju roll vilken orsaken är till beteendet för hur jag ska korrigera det. För det går inte att han får fortsätta. Så förslag och tankar är välkomna. :)

Norrland

Vet förstås inte, men så här skulle jag tänka:
Dominans är det inte förutom att han tar sig rätten att slicka på er,
hästar som vill bita i grimskaft och saker man håller på med har stor leklust är smarta och vill ha mycket stimulans.
Hur man modifierar beteendet beror ju på hur man ser på hästfostran, du skriver själv att han blir kränkt om ni fyar/knäpper honom på näsan, kanske har du rätt? han kanske inte alls gör det för att han vill jäklas utan för att han är så himla glad över att det händer nåt? Att han de facto inte biter er innebär ju att han inte VILL bitas, han vill leka med munnen!
Skulle göra det till min lek, stoppa in saker i truten på honom, håll på med munnen, låt honom leka med saker med truten, lära honom apportera, ge honom utlopp för det där behovet han verkar ha. Genom att ta kommandot över lekandet blir det lättare att bestämma över...tänker jag

Jag förstår hur du menar, men tolkar inte beteendet så. (Jag är inte så intresserad av trickträning, frihetsdressyr och sånt heller, men det är en annan sak) :) Inget illa ment.

Jag upplever det som en beteendestörning. Med dominanta inslag. Låter man honom hållas är han rätt nöjd, men korrigerar man ger han sig aldrig. Det blir bara värre.

Han hittar överhuvudtaget på mycket hyss. Har ett huvud för sig. Vill han inte så vill han inte. Då ger han sig inte, över sin döda kropp. Man får sitta av och leda förbi farliga saker odyl.

Men samtidigt så är han lätt att hantera och snäll. Han vill inget ont. Drar aldrig vid ledning, lyssnar på lätta tryck osv. Känslig i munnen vid ridning osv. Man kan tömköra m.m utan problem.

Norrland

Rolig häst med stor potential om man inte bankar det ur honom alltså! ;)

Det är en i grunden trevlig häst, även om han har olater som inte är trevliga.

Varför tror du att vi ska banka ur det positiva ur honom?

Norrland

hur gammal är hästen? Precis som med barn så kan unghästar vilja stoppa precis allting i munnen

Hur tror du att det tolkas?

Även om man inte håller på med nh (frihetsdressyr osv), så behöver man inte banka skiten ur hästen. Ni nh-människor är lite arroganta ibland.

Norrland

10 år, så det är ingen unghäst.

Har faktiskt inte varit med om någon om häst som varit så fokuserad på munnen utan att vilja bitas.

Norrland

Mohaha, du skriver ju själv att det är en olat? Det tycker inte jag, det finns hästar liksom människor med nervösa beteenden. Min Majsa är likadan, hon slickar gärna o hon blir lite simmig av det, hon ska tuggga på tyglar, grimskaft, borstar, släpa med sig grenar från skogen mm mm..... Vad gör det??

NH människa eller inte :rofl: En del hästmänniskor här omkring bankar faktiskt ur sina hästar sina "olater". Kanske vore roligt för din häst o få lära sig en del tricks då den verkar ha potential för det.

Hur vet du det? Om en dominant häst inte visar agg, en dominant häst brukar väl hugga mot grejer inte slicka? Det finns folk som inte ser nervösa ut men som är det inuti, precis så är det med hästar oxå o de kan explodera om det blir för mycket för dom. Majsa blir värre med det du säger, "olaterna" om det är nåt nytt på g eller så. Slickar gärna mycket då. Hon får göra det, för jag vet att det är tryggande för henne så hänger jag med henne tills hon vaknar igen. Nåt du känner igen? Jag bara skriver vad jag känner igen, därför svarar jag i din tråd.

Det är svårt att beskriva ett beteende över nätet. Du får lita på mitt ord att det inte är en nervös häst, däremot dominant. Jag tolkar din hästs beteende som annorlunda än vår häst.

Jag är helt övertygad om att det inte är tricks hästen vill göra. Det är en häst med mycket skalle och energi, och han behöver få göra av med den energin nu. Helt enkelt "bränna ut sig" i en rejäl skogritt. Just nu är han lite mer odräglig än vanligt, eftersom vi haft isigt underlag och brodden bara nyss kommit på. Vi har inte kunnat hålla igång honom sista veckorna alltså. Dock vill vi sätta igång från marken så nu tömkör vi några dagar. Vill inte sitta på när han studsar och hoppar runt.

Hans olater blir lite bättre när han får bränna energi.

Norrland

Vet förstås inte, men så här skulle jag tänka:
Dominans är det inte förutom att han tar sig rätten att slicka på er,
hästar som vill bita i grimskaft och saker man håller på med har stor leklust är smarta och vill ha mycket stimulans.
Hur man modifierar beteendet beror ju på hur man ser på hästfostran, du skriver själv att han blir kränkt om ni fyar/knäpper honom på näsan, kanske har du rätt? han kanske inte alls gör det för att han vill jäklas utan för att han är så himla glad över att det händer nåt? Att han de facto inte biter er innebär ju att han inte VILL bitas, han vill leka med munnen!
Skulle göra det till min lek, stoppa in saker i truten på honom, håll på med munnen, låt honom leka med saker med truten, lära honom apportera, ge honom utlopp för det där behovet han verkar ha. Genom att ta kommandot över lekandet blir det lättare att bestämma över...tänker jag

Jag håller med i ovanstående.

Min häst är idag 8 år. Som föl och unghäst gick han och bar på pinnar och grenar i hagen. Hjälpte till att leda sin mamma med att hålla i grimskaftet. Håller än idag ibland i sitt eget. Som åring kom han på att man kunde öppna grinden på hagen med att ta tag i plasthandtaget och kroka av så vi vart tvugna att dra en ståltråd över den.

Skaffade sådan lekboll men den hade ingen effekt alls på honom. Han var inte intresserad.

Han vill gärna att man leker med honom, speciellt med mulen. Sticka ut tungan och då ska vi dra i den. Han gillar helt enkelt att ha saker i munnen vilket ju är suveränt för han hade inga problem att acceptera bett. Han är också väldigt tydlig med att tala om vilka bett han gillar.

Han stoppar gärna näsan i nacken och snusar. Som bäbis kunde han tugga på hår på människor, svansar på hästkompisar, för att inte tala om hur många täcken han käkat upp i sin ungdom - på hagkompisarna. Vi sitter än idag i köket på vår och höststormar och ser tygbitar fara förbi.

Det har blivit bättre. Jag låter honom gärna tugga på grimskaftet när jag går med honom, om han vill. Grimskaft är inte så dyra. Han har tuggat på sadlar, träns och tyglar och det är mindre kul.

Dock bryr jag mig inte så mycket om hans oralfixering. Jag leker med honom och han uppskattar det men i övrigt ser jag det inte som ett problem.

Vi har också en lekboll, men den bryr de sig överhuvudtaget inte om alls.

Alltså, det är inte så att han bara tuggar och slickar och sen är det bra. På stallgången kan det vara så.
Problemet går längre än så. Man måste hålla beteendet i schack annars går det för långt, han blir odräglig.

Om det bara var en häst som tuggade och slickade och ville bära grimskaft, skulle jag inte bry mig överhuvudtaget. Men så är det inte.

Släpper man igenom hans beteende så kommer man att få stora problem, så dominant är han.

Han är inte svår att hantera i det dagliga. Däremot uppstår problem när man sätter krav på honom.

Finns det någon som har erfarenheter av en sådan häst?

Norrland

Jag är inte ute efter någon totalanalys av hästen. Jag har rätt bra koll på vad han behöver i övrigt.

Han har "skalle" och mycket energi. Behöver mycket motion för att kunna funka i dressyr. Och det är det jag tycker är kul, att få hästen att jobba rätt med sin kropp. Sen vore väl några små hoppass lite roligt att kunna lägga in också. Visst protesterar han när vi ställer krav, men samtidigt så har jag känslan av att han fått igenom sina protester tidigare i livet. Men om han får göra av sig lite, blir han fin i ridningen.

Jag undrar helt enkelt om det "orala" som jag frågat om tidigare.

Norrland

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 212
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 812
Senast: LenaH
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 340
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 012
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar