Olagligt att köra utan spån i transporten.

Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Hade ingen aning om detta men drar efter en snabb titt på djurskyddsmyndighetens hemsida följande slutsats:

Detta är en föreskrift ( ingen lag )
Av 1 kap 2§ framgår att bestämmelserna inte gäller när man transporterar eget djur en sträcka som är under 50 km "hemifrån", dvs från stallet. Betämmelserna som finns i 1 kap 5§, 2 kap 1§ samt 3 kap 2§ gäller dock även vid dessa transporter. Bestämmelsen om strö finns i 2 kap 4§ ..

Slutsats: När man kör sin egen häst kortare sträcka än 50 km behöver man inte ha strö på golvet i transporten!

Rätt mig om jag läst fel ....


Låter ju vettigt. Att det är en föreskrift, inte en lag och att det inte gäller kortare sträckor.
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

oj det visste inte jag :O vi har alltid haft en gummi matta så har aldrig haft strö i tramsporten innan. få ta å ha det i fortsättningen då :p
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

....
Kanske skulle ha lagt till att vi alltid har strö i transporten när vi åker....
Jag tänker att det inte är så kul för hästen om den kissar och det skvätter och att det blir kanske halt.
Men vi har inte så jättemycket spån när vi åker.... kanske nån centimeter bara.

// M
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Det jag hört så ska man ha strö om man åker längre sträckor än 30 minuter.
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Jag trodde också att hon skoja.

Fast tydligen kan urinen gör vägen hal...

Men jag skulle också vilja veta var det står.

Jahadu :crazy: om det rinner ut kiss och "bajsvatten" ändå då? :confused: det gör det ibland på vår transport iaf... trots både spån och halm...
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Knapplån

vilka Urban Legends det cirkulerar nu i denna tråd, med påståenden om allt från hala gator pga kiss, till div.annat :D

föreskriften är en SÄKERHETS föreskrift för djuret, då det kan bli halt med en blöt och kissig gummimatta, och i flera fall har det lett till att djuret halkat framåt och in under frambommen på trailern som resultat. Många vill heller ej kissa på ett ej absorberande underlag. därför är strö rekommenderat vid längre tranporter.

mvh/m
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

För mig är det självkalrt att ha strö i transporten.
För det första blir det fräschare för hästen och för det andra så är det inte lika stor risk att den halkar.

Sen så står det ju ingenting om hur mycket strö man ska ha så väljer man att strunta i hästen så kan man ju ösa in ett par nävar.
 

Liknande trådar

Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 838
Senast: Oh_really
·
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
826
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 276
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp