Olagligt att köra utan spån i transporten.

Blandrastik

Trådstartare
Är det det?

Enligt en kompis till mig så måste man ha spån eller liknande på golvet i transporten när man är ute och åker med Brunte.

Nån som vet?
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Nej det är det inte :p
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

ja tro det eller ej men sån är lagen! Detta för att eventuellt kiss inte får läcka ut på vägen!
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Ursäkta mig men..... inget illa ment nu....

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Är ni allvarliga?
Var finns den lagtexten?
Har jag aldrig hört talas om!!!!!
Finns det inte annat "skit" på vägen som borde tas om hand om först hi hi...?

// M
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Ojdå... hur fan ska jag lyckas lasta mina 2 madamer då? *undra* för dem vägrar gå in i transporten om de e halm eller spån där dem vill ha de rent dem tokarna men å andra sidan så gör dem aldrig nåt i transporten heller...
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Jag trodde också att hon skoja.

Fast tydligen kan urinen gör vägen hal...

Men jag skulle också vilja veta var det står.
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Jag läste om lagen i tidningen ridsport! Har ingen aning om vart lagen står men antar att de inte tagit det helt ur luften. Fast kan väl erkänna att jag inte alltid har spån i transporten vid korta transporter. Och absolut inte halm, då blir det ju bara halt och den suger ju inte ens upp urinen!
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Man ska ha strö i transporten om man åker med hästar i.
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Ja, man måste ha strö eller torv i transporten. Inte halm, eftersom det INTE suger upp kisset, som de vill undvika att ha på vägen.

Visste inte heller om detta förens ett par månader tillbaka.
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Anledningen är att det är stor risk att det blir halt i transporten om hästen kissar och det inte finns något som suger upp. För att skydda hästen med andra ord, inte för att hålla vägen ren... :angel:
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Anledningen är att det är stor risk att det blir halt i transporten om hästen kissar och det inte finns något som suger upp. För att skydda hästen med andra ord, inte för att hålla vägen ren... :angel:

Tack!

Denna diskussion har varit uppe flera gånger tidigare. Kan tyvärr inte länken till lagtexten, men det är för hästarnas skull man har strö, inte för vägens. Kisset har ju en tendens till att rinna ut ändå.
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Det är både för att skydda hästen och för att hindra att det rinner ut på vägen som då kan bli hal!
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Har för mig att det inte gällde korta resor på under 30 min.- inkl.lastning.
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

OUUUPS :D

Bäst att ha strö i forts. då :D
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Har nu suttit och läst DFS 2006:9 "Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmäna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur"

På två ställen finns att läsa att strö SKA finnas i transporten vid transportering av djur. Däremot är det lite luddigt för de båda ställena säger lite emot varandra gällande transporttider osv. Däremot finns ingenstans att läsa att strö INTE behöver användas i någon form av undantagsfall. Så rent föreskriftsmässigt så SKA strö finnas i transporten, även om det rör sig om 15 min till ridhuset... :smirk:

// Mvh ~ Jenny

Lägg till "Documents/Föreskrifter/L5_3_" (utan citations-tecken) istället för de tre punkterna så fungerar länken ovan...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Det är både för att skydda hästen och för att hindra att det rinner ut på vägen som då kan bli hal!


Rinner ut gör det ändå, iaf om det är ett sto som kissar. Och det är som sagt inte alls för vägens skull man har strö, utan hästens.
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Hade ingen aning om detta men drar efter en snabb titt på djurskyddsmyndighetens hemsida följande slutsats:

Detta är en föreskrift ( ingen lag )
Av 1 kap 2§ framgår att bestämmelserna inte gäller när man transporterar eget djur en sträcka som är under 50 km "hemifrån", dvs från stallet. Betämmelserna som finns i 1 kap 5§, 2 kap 1§ samt 3 kap 2§ gäller dock även vid dessa transporter. Bestämmelsen om strö finns i 2 kap 4§ ..

Slutsats: När man kör sin egen häst kortare sträcka än 50 km behöver man inte ha strö på golvet i transporten!

Rätt mig om jag läst fel ....
 
Sv: Olagligt att köra utan spån i transporten.

Jag har bara en rejäl gummimatta i min! :D fast ibland om vi ska åka långt så klart att jag lägger in spån och bäddar lite mysigt.
och för övrigt tycker jag sverige ska va glada om vi gödslar deras vägar litegrann
 

Liknande trådar

Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 838
Senast: Oh_really
·
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
826
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 276
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp