"Olagliga" hundägare

Sv: "Olagliga" hundägare

Jag bryter aldrig ngr regler, för jag är helt perfekt. :angel:

Nä då.. mina är lösa i skogen och jag kan inte säga att de går fot hela tiden.. stör säkert de vilda djuren när de leker och skäller..

struntar även i att plocka upp skiten i djupa diken och ibland i skogen.. :o

Jag plockar upp bajset väldigt nitiskt, eftersom jag bor som jag gör, med gator, parker och mkt hus runtomkring. Om vi är ute i skogen och hon bygger en liten björn LÅNGT ifrån stigen så kanske jag inte plockar upp. Kommer det för nära stigen åker det upp i påse.

Min hund går mycket lös också, och det är för att hon klarar av det. Jag skulle aldrig låta henne störa någon, och jag tar upp henne vid mig så fort jag möter nån. Hon får gå högst tio meter ifrån mig, så det handla inte om att hon försvinner i skogen och roar sig själv.

Hon har en väldigt bra inkallning också, och vänder på en femöring även om hon har fågel, hare eller rådjur framför sig. Skulle inkallningen sluta fungera skulle jag slänga på lina på henne.

*Har nog aldrig plockat upp bajset :o Men förut bodde vi på landet och då sket han bara i skogen. Vi har bara bott i tätbebyggt område i 2-3 månader... har tänkt att försöka bättre mig på den punkten.

*Han får springa lös ibland i skogen och på andra lämpliga ställen.

Då måste jag bara fråga, varför inte det? Är väl en jättebra säkerhet om sina hundar kommer bort och blir hittade.

För att jag tycker att SKK hundägarregister (där är de ägarreggade) är mycket bättre, används av fler (inkl.polisen) och är åtkomligt för alla dygnet runt, vilket SJV:s register inte är.

Har alltid vovvan lös. Bor i stan, så alltid är kanske liten överdririft, men oftast lös, även i stan om det inte är grymt mycket trafik och folk.

Försöker att alltid ha med bajspåse, men försöka och att alltid ha med sig är två helt skilda saker :angel:. Är slarvig, tyvärr. Känns förjävligt och vet att jag måste bättra mig på den punkten. Har man bara fått in det på rutin så går det nog bättre, men fram till dess får jag väl fortsätta att försöka :p

Jag plockar alltid upp efter hundarna såvida vi inte är i skogen.En gång när ena hunden hade världens diarre så gick det inte,men annars så.
Däremot släpper jag lös hundarna ibland.Oftast har jag den ena kopplad o den andre i lina men ibland händer det att jag åker LÅÅÅÅngt ut i skogen där ingen ser oss o släpper båda två:angel:

Eftersom jycken inte jagar (BC), går han lös större delen av tiden (utom nu, när gårdsägarens tik löper...)
Han är "lydig som om han vore kopplad"- går fot, kommer alltid på inkallning, går att platslägga och placera på avstånd samt stannar kvar på kommando. Så han stör inte direkt nån, vare sig djur eller folk.
Han går dock alltid kopplad vid folksamlingar/bostadsområden/städer. Mest för att ingen ska behöva bli orolig över att jag inte har koll.

Här plockar jag inte upp skiten. Jag går promenader i egna hagar eller stora skogar, långt från bebyggelse. Känns lite over kill att bära runt på bajspåsar då;)
Självklart plockas skiten upp längs vägar/i stan!!

/Migo

Plockar aldrig upp skit i skogen, har alltid hunden kopplat. Plockar alltid upp om det är vid en gångbana dock.
Vi har inte hundarna i någon bur när vi åker bil, de får sitta på säten.

Tja, det var väl allt.

Ibland promenerar vi i glesbefolkade skogsområden (population: valpis), då får han vara lös. Jag plockar heller inte bajs som hamnar i diken, buskar, och andra ställen där man ändå inte ska vara och trampa omkring.

Alltid lös i skogen och på ställen med lite folk, kommer på inkallning och kan även kommenderas att gå nära. Han skulle aldrig få för sig att jaga, som mest studsa runt lite när han ser någon fågel som rasar upp ur någon buske.

Plockar faktiskt ganska sällan upp bajset, har väll hänt 3 gånger på 10 månader. Skiter i princip alltid ute i riset, plockar bara när han gör på eller nära bredvid väg/gångväg där folk ser och kan tänkas gå. Skulle vara ett enormt slöseri på påsar, dåligt för miljön, att plocka upp precis överallt.

Brukar släppa min hund tillsammans med en kompis hund på en hocky/bandy rink när vi vill att de ska få rasa runt och leka utan att man måste hålla koll. Är väll egentligen inte tillåtet, men vi är där udda tider när barnen inte är ute.

Tja. Thia brukar alltid springa lös, och bajset plockar jag inte alltid om det inte är 'ivägen' för någon. tex om hon bajsar i ett dike på ett öde ställe struntar jag i det.

Struntar för öviugt i att plocka upp det när det kommit i pojkvännens sko också, men det är ju en annan sak.. xP

Bryter nog alla regler som finns angaende hundhallning.
Har henne aldrig kopplad om vi inte ar mitt inne i stan.
Plockar inte bajset aven om vi ar pa valtrafikerat omrade (omradet vi bor pa ar en hastfarm med ca 15 losspringande hundar, halften utan agare och folk osm noge inte ens kan stava till pase)
Vet halften av tiden inte var hon ar nagonstans. Hon gar vart hon vill, ater var hon vill, sover var hon vill. Dock har hon aldrig gatt upp pa banan (det anda eg forbjudna stallet) eller gett sig ivag mer an 100 meter fran vart stall/boende.Stor sig nagon pa henne kor de ivag henne - no problems.
Vi lamnar henne hemma i manga timmar ibland (dock inte mer an ca 4-5 vanligtvis)
vi lamnar henne i bilen utan uppsikt (obs, inte om det ar varmt och alltid med neddragna fonster!)

Vad vi dock ar valdigt noga med ar att hon ALLTID har halsband med ID och rabies bricka (annars finns risk att hon blir fangad och tom avlivad) samt att alla vaccinationer, avmaskningar och avlusningar foljs. Detta beror pa omradet vi bor i, stor risk for parasiter m.m.

Hm.. jag trodde att lagen sa att hunden inte fick lämnas ensam över 6h om dagen. Och att den nya kommande lagen säger att hunden även måste rastas med max 6 timmars mellanrum.

Fast jag kanske har fel? :o

Fö. överlevde hunden gårdagen, han låg och sov när jag kom hem, fick en halvtimme ute på tomten och en promedad längs grusvägarna innan vi åkte till stallet där han hittade sitt hatobjekt (hunden Ludde), busade på gården på egen hand och sen följde med oss ut på bus i skogen där fö. både min och kompisens häst tappade tränsen vid varsitt tillfälle. :crazy:

Han somnade sött på kvällen sen och idag är han med sambon på jobbet igen. :bow: Jobbar halvdag och åker dessutom favoritbilen som han gärna bor i om han får. :D

Hm.. jag trodde att lagen sa att hunden inte fick lämnas ensam över 6h om dagen. Och att den nya kommande lagen säger att hunden även måste rastas med max 6 timmars mellanrum.

Jag har snabbt ögnat igenom den nya lagen, och vad jag minns så stod det att hundar bör rastas ca var 6:e timma, men att hänsyn skall tas till den enskilda hundens behov (dvs valpar och äldre hundar kan behöva rastas oftare). Någon rekommendation på tid att vara ensam såg jag inte, men läste inte jättenoga....

För övrigt insåg jag att jag bryter mot lagen om hur hundgårdar skall vara utformade. Jag har nämligen ingen liggplats som är tillräckligt hög (kommer inte ihåg om det skulle vara 30 eller 50 cm ovan marken)! Till saken hör att hunden bara är ca 30 cm hög, så jag tror att han uppskattar att hans utomhusliggplats bara är 10 cm ovan mark.... Ibland undrar man för vem en del bestämmelser tillkommit?

Aha..

Ja men dåså. :D Då är jag laglig. Dock anser jag att det borde finnas en lag som förbjuder såna saker som att lämna hunden ensam en längre tid vardagligen. Det är aldeles för många hundar som ligger hemma ensamma om dagarna.

Idag njuter Tuffsen dock av solen och vinddraget i sin älskade favoritbil! :D

Ja,det stämmer det där om 6 tim och så,men jag trodde att lagen började gälla nångång nu under sommaren,eller om det var 1/5!
Men lagförslaget kanske gäller redan nu?

struntar även i att plocka upp skiten i djupa diken och ibland i skogen.. :o

Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara olagligt! Mig veterligen finns det ingen lag som säger att man måste plocka upp hundbajs överallt!

Däremot så har ju många kommuner lokala ordningsstadgar som t.ex. föreskriver att hundar skall vara kopplade inom tätbebyggt område och att man där också skall ta upp bajset efter sin hund.

Men ta upp bajs i skogen? Det tror jag inte man måste...

Ja,det stämmer det där om 6 tim och så,men jag trodde att lagen började gälla nångång nu under sommaren,eller om det var 1/5!
Men lagförslaget kanske gäller redan nu?

SVJFS 2008:5 börjar gälla den 1 maj i år.
Där står inte hur länge hundar får lämnas ensamma. Följande har jag hittat "på samma tema":

1 kap. 17§
Hundar och katter skall få sitt behov av social kontakt tillgodosett.

Allmäna råd till 1 kap. 17§
Social kontakt bör ske genom sällskap av artfrände eller människa.
Kontakt med människor bör ske några timmar varje dag genom aktivering, rastning eller annan sysselsättning.

2 kap 10§:
Hundvalpar under 4 månader får endast lämnas helt ensamma kortare stunder.

Allmänna råd 2 kap. 12§
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar oftare.

Alltså, har man en hundvalp så skall man inte lämna den ensam annat än kortare stunder. I övrigt bör man tillbringa ett antal timmar med sin hund varje dag, och man bör rasta den ca var sjätte timme dagtid om den hålls inomhus. I övrigt hittade jag inget om regler för ensamhet.

ja jag plockar väl typ aldrig upp bajset (elle ja när vi bodde ilägenhet starx utanför en mindre stad så plockade jag upp) nu när jag bor hemma igen så är det 10 mil till närmsta stad så det känns liksom inte nödvändigt. sedan så ja, så länge vi är här och inte "nere på byn" eller i en stad går dom nästan alltid lös. När alla i familjen har jobb så är dom alltid hemma utan tillsyn men jag vet inte om det är olagligt dom är juh faktiskt 3 st och dom är i en hundgård som är större än hästhagarana man ofta ser på tex travstall dom ha destom en tvåvåniungs hundkoja med 3 rum så det går ingen direkt nöd på dom.

Men hur är dert det här med hundbajs är det lag på att man alltid ska plocka upp efter hunden eller gäller det bara inom tätbebygt område?

När det gäller att ha hundarna lös så tycker jag att det är helt okej OM man har ordänlig koll och lydnad på hunden. det är bland det värsta jag vet när man stöter på alla dessa jägare med deras ursälta förbannade jakthundar som dom inte har det minsta koll på! Jag hoppas att det är mäst den älder generationen som fortfarande har sina jakthundar som enbart jaktundar! fy för dom där stackars hundarna som ska sitta i en kedja hela året för att sedan släppas lös för att jaga, dom är knappt hanterade och totalt folkilsken! och dom jälkarna går lös under jackten! Jag är så glad att Hundvettet ökar i sverige men tyvär fins det fortfarande några rötägg till gubbar kvar, det är tur dom är utdöende höll jag på att säga men så kanske man inte borde skriva.:devil:

Senast ändrad:

Mina hundar bajsar alltid på tomten så givetvis plockar jag upp det. "Mockar" varje vecka :D

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 731
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 277
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 923
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2