"Olagliga" hundägare

FrontLine_

Trådstartare
Okej, vilka "regler" slarvar ni lite med när det gäller t.ex att ha hunden lös, plocka upp bajs, lämna hunden ensam hemma under längre tider.. ja, you name it!

Få höra nu lite bekännelser:D

Jag kan börja :
1. Jag låter atlas vara lös i skogen av och till, trots att man tydligen inte får det;)
2. Plockar inte alltid upp bajset, av tre anledningar. Antingen har jag glömt en bajspåse, eller så skiter han så långt ner i "diket" att jag helt enkelt inte vill plumsa i snön för att få tag i skiten, eller helt enkelt bara av den anledningen att det finns typ två st bajstunnor här, och är man två km ifrån tunnan, så ORKAR jag helt enkelt inte plocka upp bajset och gå den långa vägen enbart för att lämna bajset.

Självklart kan man ju snöra påsen i nån vanlig soptunna, men då brukar inte husägarna bli så glad:D

Senast ändrad:
Sv: "Olagliga" hundägare

jag plockar inte upp ute i skogen, har min vovsing kopplad i stan annars har jag det i princip aldrig, men så är hon lydig oxå :)

Oftast är det hundskiten som inte plockas upp. Då min hund av någon konstig anledning kan sätta sig o skita tre gånger på en tur. Brukar vara förutsende (såklart!). Men ibland har har man bara två med sig.. är det när, eller väldigt olämpligt, så går jag hem och hämtar en. Annars :angel:

1. Har alltid min hund lös i skogen,oavsett årstid..Hon är för lat/bekväm för att jaga mat,det får man i skålen hemma!

2.Plockar inte upp skiten om hon sätter sig en bit in,finns nog ingen människa som frivilligt kryper in bland bladlusbuskar,och får skit på skorna..

3.Har aldrig betalat hundskatt på 25 års hundägande..(nu finns det väl inte ens kvar?)

Det är vad jag kommer på nu..

Tja, nog händer det att bajset inte blir upp-plockat, ifall jag av någon anledning glömt påse/det kommer fler högar än påsar. Men är det på olämpligt ställe så tar jag upp det på nästa tur. Sen får de vara lösa i skogen vid stallet också.. :angel:

min hund får vara lös där det passar sig, kanske inte om jag vet att det finns tex igelkottar/fågelbon/grävlingar med bebisar. mammas hund tog en fågelunge förut vid stugan, dock höll han den bara i munnen men den dog ändå... :(

plockar inte upp skit om vi är i skogen eller om det blir tex i ett dike.
ensam hemma har han fått vara kanske nån timme för mycket, men han dör inte för det. oftast är det bara <5 timmar varje dag!

Idag gör vi ngt som inte är ok. Hunden är ensam hemma i över 6 timmar. :o Det sker inte ofta men idag ansåg vi att det var det bästa för honom. Denna vecka jobbar gubben 14-timmarspass och sambon tyckte inte att Tuffsis hade så mycket att göra på det bygget vilket gör det ganska tråkigt för honom. Han vill bara sitta i bilen hela tiden. Jag slutar tidigt och ska iväg till stallet efteråt så han fick vara ute ca 2,5 timme i morse och har sen varit ensam tills jag kommer hem och tar med honom på en lång skogstur med hästen så att han får ut och se lite annat, busa, hoppa och luta på spår från vilt (men inte jaga!). :D Han hade iof kunnat vara hos svärfar men vi beslutade om detta i morse när sambon åkte kl 05.40.

Observera att det är en engångsföreteelse.

Lösa hundar och lämnat hundbajs är helt ok sålänge hunden är under kontroll och bajset ligger nånstans där det inte stör. Tex i skogen. Jag sitter inte av och plockar bajs mitt i skogen när jag är ute och rider i terrängen. :cool: Det är faktiskt helt lagligt.

Men,du är väl inte olaglig än..? Eller har nya lagen börjat gälla,6-tim-lagen?

Har tyvärr ingen pejl på det,för precis som dig,så är det mindre än 6 tim! Och just nu är jag sjukskriven,så då blir det knappt någonting!

Mina hundär är i princip alltid lösa, utom inne i stan då.

De är inte reggade hos SJV.

min hund får vara lös där det passar sig, kanske inte om jag vet att det finns tex igelkottar/fågelbon/grävlingar med bebisar. mammas hund tog en fågelunge förut vid stugan, dock höll han den bara i munnen men den dog ändå... :(

Men hur ofta vet man om att det finns djur i närheten? Det finns ju liksom en anledning till att vi har den här lagen (som är till för att skydda vilt, inte göra livet surt för hundägare).

Jag bruka ha ena min hund lös ena kopplad fast han som är okopplad är så lydig så han går allt på sidan om en fast det kommer människor eller hundar... sen så plockar jag inte upp bajset om han skiter nere i diket i skogen eller nå sånt:P

Jag har båda mina hundar lösa utan att tänka på vad det är för årstid. Ibland slarvar jag med att plocka upp bajset om de sätter sig långt inne i en buske eller ute i skogen. Jag har för det mesta inte hundarna i bur när vi åker bil...

Jag plockar inte upp efter min hund om han bajsar i diket (om det inte är direkt anslutning till ett hus) eller i skogen.

Min sambo som är jägare är ganska sur på alla hundägare som har sina hundar lösa i skogen för han säger att många har noll koll på sina hundar och påstår att de inte jagar, fast det finns personer som sett det motsatta. Har hänt flera gånger både under jaktsäsong (alltså då främmande hundar) och utanför jaktsäsong att hundar har jagat det vilda.

Här en länk till en artikel som stod i dagens tidning om just problem med lösa hundar:

Hundattack på rådjur

Jag brukar ha min hund los i en skogspark (stor, ungefar som ett naturreservat), fast man inte far (park-personalen sa personligen till mig nar jag loste parkavgift att inga losspringande hundar far forekomma, eftersom nagon hund hoppat pa nagon annan hund en gang) Oops lilla svenska Inga from Sweden "did not understaaand" :angel: Det finns ingen annanstans man kan ha hunden losgaende pa detta dumma stallet, och jag vill sa garna lara henne att kunna ga los/inkallningar osv. Sa jag brukar aka dit regniga morgnar nar ingen ar dar och promerera pa stigarna dar ingen gar. Har bara traffat en joggare som tyckte att valpen var sot, sa hon skvallrade nog inte. ;)

Jag brukar aven slarva att ta upp bajset nar det ar morkt pa kvallen och jag inte ser vart i graset bajset hamnade. Da brukar jag komma tillbaka och plocka upp det dagen efter (och hoppas att ingen hunnit kliva i det innan dess:p).

Senast ändrad av en moderator:

Är nog kanska laglydig. :)

*Har henne kopplad, alt. långlina
(för jag kan inte lita på henne att hon drar efter nåt djur)
*Plockar upp bajset
(har alltid massor med bajspåsar med)
*Är aldrig ensam mer är 4 timmar
(oftast uppdelat på 2 pass)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 731
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 277
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 923
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2