Okunnighet = djurplågeri?

T

Tican

en mamma och hennes dotter (43 och 17 år) har hyrt boxplatser och bostad av oss i 2 år, och flyttade för tre veckor sen. de har väldigt dåligt med pengar och har igentligen itne råd att ha hästar, men har haft upp till 8 hästar!! ingen av dem kan rida för fem öre, men det var mest 17-åringen som försökte. hennes fyra hästar hon red stegrade sig två, en brukade stanna och vägra gå framåt, och en nordsvensk var så stressad att hon var helt blöt av svett efter en 20-minuters skrittur i skogen. :(

jag är 13 år, rider inte SÅ dåligt iaf, och försökte hjälpa till... t ex när 17-åringen hade bråkat med sin pojkvän och sket i att mocka så gjorde jag det, jag hjälpte till med småsaker och gav goda råd. i somras när jag och hon var i stallet tillsammans bestämde jag mig för att prata lite mer med henne.. jag var så snäll och lindade in allt så mkt som det bara gick, men förklarade ändå att hon behövde hjälp med sina hästar och sin ridning, för att komma någonstans (eftersom hon envisades med att tjata om att "ååh, jag vill tävla på ....!" även fast hon inte kom längre än 20 m innan hästen började stegra sig...) hon blev, som jag nog igentligen väntat mig, sårad, ledsen och sur. det är väl inte så lätt att ta hjälp av någon som är 4 år yngre, men ändå?? nånstans måste hon ju FÖRSTÅ att det inte är hon som haft otur och fått "elaka" hästar utan att det var hennes eget fel??

nu har ju denna familj flyttat, och har bara tre hästar kvar. bl a en SUPERFIN connemarakorsning på 6 år, hoppade asbra och var jättehärlig att rida och hålla på med. hon började stegrade sig och "bråka", och såldes för 6000 till en ridskola. denna hästens föl, också väldigt fin och lika missförstådd, byttes mot en mager travarliknande häst (som sticker med 17-åringen...) med en transport och 2000 emellan till travarägaren.

detta är bara en minimal del av vad man kan berätta om denna familj, tar inte upp det här. men vad gör man?? är sådan här grov okunnnighet djurplågeri?? vad kunde jag ha gjort, mer än det jag gjorde?? och hon VÄGRAR att ta hjälp!! blir så ledsen av såna här människor..

Tror inte du kunde gjort så mycket mer, en del fattar helt enkelt inte och tyvärr så finns det inte "körkort" för att få ha djur.

Du har nog helt rätt i att det är svårt för en 17-åring att ta råd av en 13-åring, men jag tycker du verkar ganska mogen i ditt sätt att skriva det har inlägget och om de gick till som du beskrev när du tyckte hon borde ta hjälp med ridningen och inte massa anklagelser så är det bara så att hon inte var mottaglig, kanske hade varit lättare om du varit 23 år istället för 13..

tycker du värkar värklgen ha försökt iallfall, du har ju hjälpt till att ta hand om hennes hästar, försökt att prata med henne osv Det är ju synd om hästarna om de inte behandlas rätt pga av okunnighet, de borde ta hjälp som du skrev..

Jag tycker det är djurplågeri om djuren inte mår bra av det. Som du beskriver, är stressade och försöker försvara sig eller vad man skall säga när hästen reser sig och inte värkar förstå eller vilja.
Du har gjort vad du kunnat, försökt prata med dem och hjälpa dem..

Kan säga att nästan ALLA fall av djurplågeri beror dels på att ägaren inte vet hur ett djur skall skötas på rätt sätt. Har två stackarer i det stallet jag står också, men det hjälper ej att säga till, dom FATTAR helt enkelt inte att hästarna far illa! :crazy:

tack för stödet! mina föräldrar och min syrra står på hennes sida och tycker att jag "inte ska lägga mig i" osv.. men vad gör man?? de är ju inte hästälskare, själv blir jag tokig när djur mår dåligt. :cry: och jaa, körkort vore ingen dum idé! :idea: :crazy:

Om hon nu har svart for att ta rad fran nagon som ar yngre sa kanske du kan be nagon som du kanner som ar aldre och hastkunnig att tala med henne? jag tycker att det later som om du vet vad du pratar om men vissa manniskor vill inte hora att dom har fel och den har tjejen later som en sadan. Sta pa dig! Hastarna kan ju inte sjalva tala om hur dom mar annat an genom sitt beteende och om agaren inte begriper vad dom menar sa maste ju nagon tala om for dom.

hmm, okej... jag bor (tyvärr, eller vad man ska säga) på ett ställe med en massa som hon.. nu har hon ju flyttat, mest för att hon tyckte jag va "jobbig" som påpekade saker osv.. egentligen ville jag nog att hon skulle stanna, eftersom jag fruktar att i hennes nya stall är det ingen som bryr sig, ni vet, den där hemska "du sköter ditt så sköter jag mitt"-stilen... den här tjejen är inte heller speciellt intelligent (om man får säga så så här offentligt..) och hennes reaktion blev oftast "men du då?!". otroligt irriterande för det första, så ingentling bet lixom.. så det hon sa till mina föräldrar var att jag trakasserade henne, eftersom hon tolkade det så, och inte som en hjälp.. blir man inte galen?? så nu tror mina förräldrar att jag är något litet mobbar-barn och är hur misstänksamma som helst. hela den här lilla hjälpaktionen har lixom växt och blivit löjlig och meningslös. suuuuck...

Gud så hemskt!

Jag vet inte hur mycket tid och energi du är villig att lägga på detta, men du kan kanske erbjuda dig att rida hennes hästar lite (och då försöka visa att de inte behöver bli helt sönderstressade av 20min i skogen..). bara visa henne ett annat sätt att hantera hästar på. Nu hade hon ju flyttat, men om du kan ta reda på var hon har flyttat, kanske du kan ta kontakt med någon respektingivande och kunnig person i det stallet som kan hjälpa henne.

Det verkar som om puckot ändå måste fatta att det finns alternativ till hennes misslyckade hästhållningsstil. Pratade du med hennes mamma om hur hennes dotter hanterade hästarna? Mammor kan vara bra på att säga till sina barn.

Skicka dottern nån bra bok om hästhantering förresten.

nja, hennes mamma är minst lika dålig med djur, hon slår sitt barn (det här är väl inte förtal, inga namn är ju nämnda.. :crazy:) och hatar mig dessutom. personligen tyckar jag nog att hon är en oansvarslös ragata. :angel:

joo, har ridit tre av hennes hästar, det gick bättre med två av dem, den tredje (F...) är snudd på helförstörd. det var den hon skulle "tävla med"... men den som är så stressad är en väldigt lugn och trevlig häst, hon "kan inte galoppera" och "är het" men hon märkte att jag red på ett annat sätt och gick jättefint. i galopp också. hon har varit hos dom i 4 år (tror ja de va..), men hon vet iaf hur det KAN vara.. den supersnygga connemarakorsningen (fattar inte hur dom lyckas få tag i så bra hästar..) var väldigt känslig men gick jättefint när jag gjorde EXAKT rätt hela tiden.

men lixom ingen av dom är inriden. 17-åringen själv har sagt "ja, S..... blir nog lika ätt å rida in som F..., F... var jättelugn å stod helt still när vi red in honom!" och jag vet att F... fortfarande inte vet vad skänkel är och har aldrig blivit tömkörd eller liknande. han är ändå fem år nu. och S..... har dom redan suttit på (17-åringen som väger ca 70 kg skulle jag tro) och en sexåring har suttit med sadel i skritt också. livsfarligt för sexåringen också, till å börja med.

S..... har dessutom gallor på alla benen pga för mycket kraftfoder. och när han kom hem från ett bete där an varit i somras var han halt. dom trodde då att det var för att han inte blivit verkad på hela sommaren :eek: och fick gå och vara halt i två veckor till tills hovslagaren kom. men när han var verkad var han fortfarande halt... då visiterar jag honom, och han har en stor varböld högt upp på insidan av frambenet. :eek: :( men dom vägrar att ringa veterinären, och jag får inte heller göra det. och det för att hon inte vet om hon får för sin tyrannmamma. :mad: mamman sa att dom skulle ringa en kompis (som nästan var veterinär iaf) i övermorgon om det inte blivit bättre (blir man inte TOKIG!?) han blev såklart inte bra men inte ens en nästan-veterinär kom. sen flyttade dom.

nja, hennes mamma är minst lika dålig med djur, hon slår sitt barn (det här är väl inte förtal, inga namn är ju nämnda.. :crazy:) och hatar mig dessutom. personligen tyckar jag nog att hon är en oansvarslös ragata. :angel:

joo, har ridit tre av hennes hästar, det gick bättre med två av dem, den tredje (F...) är snudd på helförstörd. det var den hon skulle "tävla med"... men den som är så stressad är en väldigt lugn och trevlig häst, hon "kan inte galoppera" och "är het" men hon märkte att jag red på ett annat sätt och gick jättefint. i galopp också. hon har varit hos dom i 4 år (tror ja de va..), men hon vet iaf hur det KAN vara.. den supersnygga connemarakorsningen (fattar inte hur dom lyckas få tag i så bra hästar..) var väldigt känslig men gick jättefint när jag gjorde EXAKT rätt hela tiden.

men lixom ingen av dom är inriden. 17-åringen själv har sagt "ja, S..... blir nog lika ätt å rida in som F..., F... var jättelugn å stod helt still när vi red in honom!" och jag vet att F... fortfarande inte vet vad skänkel är och har aldrig blivit tömkörd eller liknande. han är ändå fem år nu. och S..... har dom redan suttit på (17-åringen som väger ca 70 kg skulle jag tro) och en sexåring har suttit med sadel i skritt också. livsfarligt för sexåringen också, till å börja med.

S..... har dessutom gallor på alla benen pga för mycket kraftfoder. och när han kom hem från ett bete där an varit i somras var han halt. dom trodde då att det var för att han inte blivit verkad på hela sommaren :eek: och fick gå och vara halt i två veckor till tills hovslagaren kom. men när han var verkad var han fortfarande halt... då visiterar jag honom, och han har en stor varböld högt upp på insidan av frambenet. :eek: :( men dom vägrar att ringa veterinären, och jag får inte heller göra det. och det för att hon inte vet om hon får för sin tyrannmamma. :mad: mamman sa att dom skulle ringa en kompis (som nästan var veterinär iaf) i övermorgon om det inte blivit bättre (blir man inte TOKIG!?) han blev såklart inte bra men inte ens en nästan-veterinär kom. sen flyttade dom.

Om de underlåter att hjälpa sina hästar fast de är uppenbart sjuka är det djurplågeri och ska annmälas. Du kan anmäla anonymt. Du måste göra det! Såhär får det inte gå till!!

Sliter upp min urgamla tråd igen.

Dom har skaffat hemligt nummer, vi vet inte var de bor och kan inte kontakta dom alls. Dom är också skyldiga oss pengar p g a sanering av lägenheten osv. (Hittade en haschpipa när vi var där å kollade. :smirk:) Nu har de sålt alla hästar utom T...., nordsvenska travaren. Tidigare var det bestämt att hon skulle avlivas, men nu ska hon tas igång igen och "tävlas"..? För att tjejen inte har nåt annat å rida. :mad:

Har varit i två stall sen de flyttade härifrån i november (tror jag det var) och har nu hittat ett torp där de ska ha T.... ensam i en hage. Å herregud. Mår illa.

Usch, vad tråkigt!

Mycket starkt av dig att ställa upp och sköta om hästarna när de inte gjorde det själva. Bekanta till mig hade samma problem med en hästägare i stallet, det kunde gå flera dagar innan tjejen dök upp och under tiden fick de andra i stallet ställa upp och sköta hennes häst, oombedda. Till slut tröttnade de på att hon inte skötte hästen, så de tog kontakt med kommunens djurskyddsinspektör. De var tvugna att låta bli att mocka åt hästen under några dagar så att djurskyddsinspektören hade något att gå på. Inte så kul att se hästen stå i sin nedsölade box, men det slutade med att tjejen fick anmärkning.

Sv: Okunnighet = djurplågeri?

Har varit i en liknade situation...dock inte lika allvarlig som din *tack o lov för mej, stackars dej* Hade en kompis som inte alls kunde rida sin häst. Enligt min mening kunde hon inte rida någon anna heller men det var inte det som var problemet. Efter att hon för, jag vet inte vikken gång i ordningen, varit ute o skenat på sitt heta lilla sto och (jag såg alltihopa hemifrån) hanterat situationen på helt fel sätt!! Enligt mej ska man inte, för att få en häst lugn, trycka ihop den på en pytteliten volt, det stänger ju bara inne all energi som hon inte fick utlopp för på annat sätt än att sticka för tjejen...men efter att detta pågått i cirkus 30 min, börjar folk ringa hem till oss o skälla på MIN pappa för att han inte hade bättre kolla på MEJ o dom kkunde inte FÖRSTÅ hur han kunde låta mej hålla på så med min stackars häst!! Folk trodde det var jag som var ute o skenade...då brast det för mej! Jag ringde först till kvinnan som äger stallet o ridskolan där tjejen hade hästen o även red lektioner. Hon var snäll nog att lyssna på mej för att få höra en annan version av allting, det är ju alltid bra.
Sen pratade jag med tjejen, o jag lindade inte in det som du utan jag gick rakt på sak, sa att "du behöver hjälp! Du är en fara för dej, hästen och andra när du håller på som du gör". Hon sa att hon hade aldrig blivit så sårad o så där o nu pratar vi inte med varandra längre. MEN!! Hon sökte hjälp ändå! Även fast hon sa att hon sket i vad jag sa, så har hon lagt ner jättemykke jobb på hästen (har spioner på stallet ;) ) och hon har inte sånna problem längre.
Det jag vill komma fram till är att även fast hon kankse är för stolt för att erkänna för dej att hon behöver hjälp kankse du har hjälp henne inse det!!

Och en sak till!! Stor eloge till dej som tog hand om deras hästar iaf!! Min hästs förrförra ägare stallade in henne i ett stall o försvann spårlöst utan att betal nån hyra eller så... då ställde stallägaren ut min darling i en hage och lät henne stå där! Tog in sig egen på kvällen o gav den mat osv men struntade TOTALT i Sweetie...Hela sommaren stod hon utan mat o skydd o med MASK!! Sedan satte ägaren ut henne på annons o som tur va var det riktiga änglar till männiksor som tittade på henne först o köpte henne bara för att få henne därifrån! En månad senare köpte jag henne o då var hon inte en vacker syn...nu är hon mykke bättre men kan fortfarande inte lämnas ute själv :(
Man ska vara väldigt hjärtlös om man kan gör så mot en häst!
Fler skulle vara som dejj!! Starkt jobbat :bow:

Jag tycker verkligen också att du du gjort så gott du kunnat. Det finns enormt hopplösa människor, tyvärr.
Vad jag funderar på är om hästen de har kvar synligt missköts, d.v.s. inte får foder, inte mockas åt, har eftersatt hovvård eller inte får veterinärvård som den ska?
I så fall skulle jag inte tveka att anmäla dem till länsveterinären. Jag har gjort det en gång - skrev ett långt brev där jag förklarade hela situationen - och det fick väldigt bra effekt.
Det handlade om en ponny som missköttes, bl.a. fick hon inte veterinärvård som hon skulle. Veterinären åkte ut och inspekterade efter anmälan och kunde iofs inte se några direkta problem där och då (hästen gick på bete och det var bl.a. bronkit vid installning som var problemet och hon såg förstås inte att hästen reds fast den var halt) men i och med att jag anmält så fick ägarna veterinärens ögon på sig. Kanske detta var en ovanligt bra och engagerad länsveterinär men jag hörde sedan på omvägar att skötseln av ponnyn hade blivit MYCKET bättre på grund av att veterinären höll koll och jag förstod det som att ägarna följde råden vet. gav dem. Ponnyn fick behandling och även foder så att hon var närmast tjock, istället för att ha sett ut som ett staket när jag anmälde.
Ägarna var totalt okunniga själva och lyssande inte på någon utan kände sig bara påhoppade men förmodligen insåg de att en länsveterinär faktiskt vet vad hon pratar om.

Så anmäl - det kan hjälpa även om det inte blir någon dom eller djurhållningsförbud eller så.

Usch! Jag blir så arg att jag skakar!!! :eek:
Jag har varit med om en del jag med, bland annat en "duktig" äldre hoppryttare som haft mycket hästar och ridit länge, som inte orkade åka till stallet två gånger om dagen för att ta in och ut hästen, så hästen fick stå i sin box 24 h om dygnet!!! :mad: :mad:
Jag erbjöd mig att ta ut den mot en liten summa pengar i månaden, men han vägrade. Jag hade tyvärr inte möjlighet att göra det "gratis". Han red helt galet oxå. Hoppade hinder som var ihopbuntade i mitten av manegen, tvärstannade efter hindrena och backade i 500 km/h! Hästen blev blockhalt, men han red ändå. INGEN i detta stall (stort stall) sade till... fy fan säger jag. Om jag sá till så skrattade han bara och "lilla gummade" mig. Hästen blev sedemera så dålig att de fick ta bort den. Vad gör karl om inte köper en ny fin häst..

I ditt fall skulle jag anmäla! Du vet var dom bor.
Man kan inte sköta andras hästar åt dem, då bränner du ut dig (I know... :cry: ). Det enda raka är att anmäla. PUNKT.
Håller tummarna för dig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: Ava22
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17