Okunniga hästmänniskor?!

ujent96

Trådstartare
Vet ej om tråden ligger rätt- moderator flytta den gärna i så fall!

Jag är så evinnerligt trött på människor som köper häst till sina barn (ej hästvana själva), tar ej hjälp av någon erfaren- sen när det blir fel i t ex hanteringen får alla andra i stallet hjälpa dessa människor tillrätta....
Har haft två fall på kort tid i mitt stall nu...Det senaste fallet har föräldrarna köpt en häst till sin dotter, utan att vet besiktiga hästen, inte provridit hästen- och hästen är givetvis halt när de kommer hem till "vårt" stall.... Iväg till veterinären med hästen som konstaterar kotledsinflammation båda fram samt artros....
Så i förra veckan skulle tjejen äntligen få börja skritta hästen. Tre personer står i stallgången o princip skriker "stå still" till hästen- ner på banan där tre hypernervösa människor fortfarande ryter på stackars hästen att stå still. Ytterligare 2 ekipage befinner sig mitt i ett pass på ridbanan. Dessa får nu flytta sig till en minimal volt i andra änden av banan då skritturen övergått i backning och hopp på stället.
Tjejen går på hästen m skänkeln vilket resultetar i mer hopp på stället....Jag tvivlar ens på att hästen är ordentligt inriden.....
Tycker bara det är så obeskrivligt dumt att bråka m hästen första gången man rider, när man inte vet vad och hur mkt den kan...Hade väl varit bättre att skritta ett par varv utan att bråka, sedan kunde det varit bra för den dagen- eller??

Det enda jag ångrar nu i efterhand är att jag inte sa ifrån på skarpen, för den hästhantering de åstadkom tål jag egentligen inte...! Hur kan man säga ifrån utan att för den skull bli ovän med dessa människor? Både jag och de är inackorderingar på samma stall...däremot tycker stallägare också att vi andra kan säga ifrån om ljudvolymen är för hög.....
Varför inte antingen vänta med att skaffa häst att man har råd att köpa en mer välutbildad häst- och tills man lärt sig mer om skötsel och hästhantering?
I förrgår hade tex hästen fått ett sår- tjejen tänkte ta outspädd jodopax i såret.....
Blev långt och rörigt, var tvungen att skriva av mig min irritation- kom gärna m synpunkter och förslag på ställda frågor....:smirk:

Sv: Okunniga hästmänniskor?!

Vet ej om tråden ligger rätt- moderator flytta den gärna i så fall!

Jag är så evinnerligt trött på människor som köper häst till sina barn (ej hästvana själva), tar ej hjälp av någon erfaren- sen när det blir fel i t ex hanteringen får alla andra i stallet hjälpa dessa människor tillrätta....
Har haft två fall på kort tid i mitt stall nu...Det senaste fallet har föräldrarna köpt en häst till sin dotter, utan att vet besiktiga hästen, inte provridit hästen- och hästen är givetvis halt när de kommer hem till "vårt" stall.... Iväg till veterinären med hästen som konstaterar kotledsinflammation båda fram samt artros....
Så i förra veckan skulle tjejen äntligen få börja skritta hästen. Tre personer står i stallgången o princip skriker "stå still" till hästen- ner på banan där tre hypernervösa människor fortfarande ryter på stackars hästen att stå still. Ytterligare 2 ekipage befinner sig mitt i ett pass på ridbanan. Dessa får nu flytta sig till en minimal volt i andra änden av banan då skritturen övergått i backning och hopp på stället.
Tjejen går på hästen m skänkeln vilket resultetar i mer hopp på stället....Jag tvivlar ens på att hästen är ordentligt inriden.....
Tycker bara det är så obeskrivligt dumt att bråka m hästen första gången man rider, när man inte vet vad och hur mkt den kan...Hade väl varit bättre att skritta ett par varv utan att bråka, sedan kunde det varit bra för den dagen- eller??

Det enda jag ångrar nu i efterhand är att jag inte sa ifrån på skarpen, för den hästhantering de åstadkom tål jag egentligen inte...! Hur kan man säga ifrån utan att för den skull bli ovän med dessa människor? Både jag och de är inackorderingar på samma stall...däremot tycker stallägare också att vi andra kan säga ifrån om ljudvolymen är för hög.....
Varför inte antingen vänta med att skaffa häst att man har råd att köpa en mer välutbildad häst- och tills man lärt sig mer om skötsel och hästhantering?
I förrgår hade tex hästen fått ett sår- tjejen tänkte ta outspädd jodopax i såret.....
Blev långt och rörigt, var tvungen att skriva av mig min irritation- kom gärna m synpunkter och förslag på ställda frågor....:smirk:

säg vad du tycker till dem istället :angel: gör nog mer nytta i skallen på dom...förhoppningsvis...men kanske inte om de nu är så j*kla korkade...usch stackars häst:( hur går det för dom? *om man nu törs fråga, det verkar kunna gå hursomhelst*

shit ja vad ska man säga??!?!?

du måste ju få fram detta till dom, men om de inte fattat det innan så behöver de verkligen höra det tillräckligt många ggr antagligen =/
stötte en gång på en kvinna med typ 6 ungar eller fler, hon skulle köpa en häst till ungarna för "det var billigare än ridskola" SUCKA!!!!

Lycka till!

Jo jag vet precis vad du pratar om. Har själv varit med om det, och i det fallet slutade det med att hästen åkte tll slakt, bra för att den här okunniga, BORTSKÄMDA tjejen hade på tokför lite kunskap och var en för dålig ryttare.

Är fortfarande otroligt förbannad på den familjen, trots att det är flera år sen. Det var en jättefin häst, men pga okunskapen oh osäkerheten kände väl hästen att den kunde ta över= "hästen blev tokig"=till slakt.

:devil:

Jag har som väl är inte varit där samtidigt som de ska rida sin häst.... men du kan bara ana vad nervös jag var för tjejens skull när hästen gick emot skänkeln och började hoppa jämfota m frambenen.... Hästen var så j*a nära att skicka henne.....
i förrgår tog jag ut ett hönät från hennes box(hästen behöver inte det då han inte sprider ut maten....), som var knutet så att nätet LÅG på marken.... snacka om skaderisk.....*suck*

Uppdaterar efterhand:smirk:
Vill poängtera att jag på inget sätt ser mig som expert, men sunt förnuft och att vara lyhörd för andras kunskap har ingen dött av...:)

jag tycker att du ska försöka prata med dottern om hon e motaglig först.. asså om hon inte e en bortskämd snorunge:devil: för dom vuxna brukar va svårare .. ser du nått kan du juh prata med henne eller du kanske bara frågar typ hur det gått under dan o på så sätt försöka "lära" henne blev flummigt föklarat men hoppas du förstår på ett ungefär lycka till

Saken är den att dottern är i högsta grad mottaglig, MEN det tycks inte gå in det man säger t ex har flera sagt till henne att inte använda hönätet och speciellt inte på det sättet då det är för stor skaderisk....har inte provat med föräldrarna än.....

Saken är den att dottern är i högsta grad mottaglig, MEN det tycks inte gå in det man säger t ex har flera sagt till henne att inte använda hönätet och speciellt inte på det sättet då det är för stor skaderisk....har inte provat med föräldrarna än.....

Du kanske behöver VISA hur hönätet ska sitta om hon nu tvunget vill använda det... (ni kanske redan har gjort det)

Vissa behöver ju se/göra saken rätt med händerna för att det ska gå in.. Att bara höra att man gör fel är inte alltid så lätt när man inte vet hur man ska rätta till det.

men om ni visar? tex jag e så trög att man kan stå o förklara i evigheter för mig att fatta:crazy: det blir bara ett stort virr varr i skallen men visar nån mig brukar med en gång ordentligt så sitter det för alltid :bump:

Nej,detta är så svårt!Vi har själva en fodervärd till en av våra ponnysar vars föräldrar är helt hästokunniga.Ponnyn står hos oss och vi sköter den i och för sej,men nu ska hon skaffa egen häst och man bävar.
Den egna hästen ska inte stå hos oss utan hyras in.Flickan är duktig ,men har ingen ansvarskänsla för hästen för fem öre.Ibland kommer hon och mockar och rider och ibland inte,aldrig meddelas vi.Aldrig att de funderar över om hästen kanske borde tas in vid dåligt väder eller att de kanske skulle kunna ta något eget ansvar.

Det är precis som det vanliga sunda förnuftet vad det gäller hästhantering är helt borta.Sånt man inte kan läsa sej till utan bara vet .
Försök att prata med flickan på ett bra sätt om du kan,föräldrarna är nog ingen ide.

Tyvärr är det alldeles för vanligt. Jag skulle knappast kalla dom hästmänniskor, utan bara folk som har häst. Gärna en alldeles för stor och ung häst/ponny med. Nä, någon form av körkort skulle det vara på de flesta djur. Tyvärr är många av dessa inte talbara, så det går att försöka hjälpa dom. Dom kommer med tiden att erfara vad som gjorts fel, och då oftast på hästens beskostnad. Om det går att prata med som så är det kanon, man ha inte för stora förhoppningar att det funkar. Lycka till!

Det bästa är ju att ni andra i stallet som tycker likadant om denna tjej och hennes familjs hästskötsel, går ihop och säger ifrån en gång för alla.

Det är en konst att säga det på så sätt att varken flickan eller hennes föräldrar blir ledsna på något sätt, men om ni diskuterar innan hur ni skall lägga upp det, kanske skall nog stallägaren vara med också, eventuellt kan denne framföra det till flickan.

Det är nog mer synd om flickan som verkar vara ett sådant barn som får vad hon vill?

Försök först att prata med flickan och om ni ser att hon gör något fel, så säg till henne att "hon kanske skulle göra så istället" eller berätta vad som är fel eller vad som kan hända ex med det där hönätet, utan att bli "besserwisser".

Flickan kanske egentligen är mottaglig om man nu tar det på ett bra sätt så att hon inte känner att ni klagar på henne, då kan det nog bli fel på allvar.

Men, säg det till dem iallafall, det är mitt råd, bättre att det är öppen kommunikation än att ni pratar "bakom ryggen" på henne.
Lycka till.

Ser att du bor i norra Skåne. I Hässleholm har man haft ett antal tematräffar om hästhållning - kommunen och studiefrämjandet som höll i dem. Var ingen av er med där? Skulle ni inte kunna gå i hop i stallet, ordna en studiecirkel om hur man hanterar hästen?

Det vore kanske något att tipsa om.....bor bara en mil utanför Hlm...:smirk:

Vet ju inte hur många ni är men man kan ju ringa studiefrämjandet och kolla om de inte kan hjälpa er med en studiecirkel. Jag vet att det kan hjälpa till med ledare och material t ex....

tyvärr så är många så himla osäkra och när man då försöker rätta dem så är det taggarna utåt direkt! även om man gör det på ett snällt fast tydligt sätt.
stod i ett stall som fick in en tjej som ridit ca 1 år och köpt en "korsningsponny", som visade sig vara en travare. hon kunde inget och vågade knappt skritta ut på hästen. hon frågade mkt i början och det var ju bra, då trodde vi ju att hon skulle lyssna och lära sig. tyvärr hände det inte så mkt och efter div incidenter bla då hon släppte en annan tjejs häst för att den var busig och lät den skena hem själv från hagen, då hon hade helgjour, så började vi tröttna. till slut så kom hon knappt dit utan ringde och tjatade på oss att vi skulle ta hand om hästen. de andra dagarna kom någon av hennes medryttare, hon avverkade ca 4 st på de 4 mån hon stod hos oss. när vi till slut sa ifrån att vi inte pallade ta hand om hennes häst utan att det var hennes eget ansvar, då flyttade hon omgående! så ibland hjälper det tyvärr inte! men försöka måste man, för hästens skull!

KL

Men det finns solskenshistorier också, måste jag bara säga.

Vi stod i ett större stall med många seriösa ryttare i olika åldrar när en totalt okunnig familj flyttade in med en ponny de fått billigt. I början var det som ni beskriver i tråden med flängande på ridbanan och en massa konstigheter i hantering mm.

Vändningen kom när vi började prata med dem, men framförallt när vi bjöd med flickan att delta i träning för en hopptränare som vi tog dit. Han hade träningar både för häst o ponny och bla en grupp för några mindre erfarna ponnyryttare.

I och med det blev tjejen så glad och angelägen om att vara som de andra lite duktigare ryttarna och började "göra likadant", dvs vara noga med saker som de förr struntat i.
Hon putsade mer, blev mer prydlig själv, började även träna dressyr och hela hästhållningen blev mycket bättre. Och de blev mer en del av gemenskapen i o m det. Ingen mer flängridning eller konstigheter i övrigt utan de kom och frågade och bad om råd.

Jag tror dom kände innan att dom inte platsade och tyckte alla duktiga ungar och kunniga vuxna var stroppiga, faktiskt.

Men det finns alla sorter, ville bara ge lite hopp här att man faktiskt kan få en bättring om man inte bara snackar skit bakom ryggen och gaddar ihop sej, utan verkligen pratar med folk, fast med respekt.

det där är så hemskt... när okunniga människor stallar upp sina hästar i små kollektiv stallar... och bllir tvungna att dessutom hantera andras hästar. om någon släpt ut min häst hade jag polisanmält och säkert slagit ihjäl människan....:devil:

och just det där att istället för att ställa hästen på ett ställe som kanske en ridskola så väljer man ett litet skogstall där allt detta skit tillåts att ske.... STACKARS DJUR!!

Jag måste hålla med flashlight. Det är nog många som tycker att de som är litet duktigare i att rida och hantera sina hästar är litet snobbiga (och det kan ju vara sant ibland eller....) Tyvärr så är ju problemet är att när man inte kan någonting så tror man att det är lätt och inser inte då att man gör helt fel. Det är först när man har kunskapen som man förstår hur urbota dumt man betett sig mot både hästar och andra :o

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar