Okontrollerad galopp

F

FridaM

Jag rider en fullblodskorsning som knappt går att galoppera på. Det funkar varken i ridhuset eller på uteritt, även om det är går lite bättre inne eftersom han är begränsad i sin framfart av väggarna. Jag ska förklara så kanske någon har tips?

I ridhuset går han fint på tygel i skritt och trav, är lydig och snäll. Men så fort man fattar galopp så rusar han, fattningen blir inte heller fin utan några stora travsteg och så galopp. Tänker mig att han är lite som en travare som inte riktigt lärt sig galoppera. Han bara rusar in i galoppen.

Ute är han glad och pigg i både skritt och trav, går gärna snabbt men lyssnar på förhållningar. Men så fort man fattar galopp tokrusar han iväg, snabbare och snabbare. Jag försöker med upprepade kraftiga förhållningar få honom att galoppera långsammare men han är för stark, när man väl får honom att lyssna väljer han istället att sakta av.

Resultatet blir att vi knappt galopperar ute eftersom jag är rädd att han ska skada sig när han rusar så snabbt. Flyger det upp en fågel ur diket i den farten skulle jag ju flyga all världens väg.

Jag får intrycket att han inte "kan" galoppera långsamt. Han är visserligen en pigg häst men inte på ett nervöst sätt. Han gör alltid halt när man vill, är inte stressad eller stirrig. Förutom i galoppen känns det som att han vill vara till lags.

Det känns som att jag inte kan "öva" på långsam galopp eftersom han rusar iväg direkt i fattningen och enda sättet att bromsa är att sakta av.

Har någon tips? Gärna något NH-inspirerat!

Sv: Okontrollerad galopp

Har du provat att göra kraftiga halvhalter? Funkade rättbra på min ;)

Annars om du vågar funkar gramman rätt bra i de läget. Om man använder den rätt och i rätt tillfälle! ;) Det var lösningen när ponnyn blev så stresad att hon stack med mig :banana:
(Kom ihåg att grammanen är en hjälptygel som bara skall användas tillfäligt som alla andra hjälptyglar!)

Har du provat att longera han i galopp? för att se hur den gör där utan ryttare? Funkar det bra kan du ju lära in ett kommando för galopp och sedan ta upp det på ryggen.

Tränare brukar också funka rätt bra :idea: men det är inte alltid man vågar erkänna att man inte klarar det själv.

Senast ändrad:

svar till urris

Om den lugna kompisen är framför försöker han springa in i rumpan på den. När jag håller emot blir det snabb trav istället! Oftast blir det att jag väljer att trava för att vi inte ska springa om/ifrån kompisen. Om han själv är först kör han på precis som vanligt!

Senast ändrad av en moderator:

Låter som om hästen inte har styrka nog att bära sig i galoppen och kompenserar det då med fart.
Du kanske dessutom trycker på honom med sätet, eller faller framåt och på så vis driver på.

Du nämner att hästen "går på tygeln", men frågan är om den verkligen arbetar med rygg och rumpa eller bara böjer in huvudet. Vid det sistnämnda fallet som även är det vanligaste bland ridhästar så resulterar det i dålig muskulatur och styrka i rygg och rumpa.

När man försöker göra halvhalter blir det mest att han stoppar in huvet... Eller saktar av till trav.

Men gramman kanske jag borde prova, i så fall kanske med tränare... Men det är ju också en ekonomisk fråga.

Och longera har jag faktiskt själv tänkt på att prova! Det är inte min häst så jag har aldrig sett honom longeras men jag ska nog försöka vara med och kolla när det görs hur det går.

svar till Morcraban

Det är precis vad jag är inne på, att han inte kan bära sig i galoppen... Men jag vet inte hur jag ska öva upp det?

Han går bra i form skritt och trav, där känner jag ju att han trampar under sig, åtminstone efter en stunds jobb. Försöker jobba lite sidvärtes med skänkelvikningar och framdelsvändningar för att få ihop honom ännu bättre.
Men i galoppen däremot, om man väl galopperar inne, så stoppar han ju bara ner huvet, benen bara rusar vidare framåt helt okontrollerat.

Senast ändrad av en moderator:

Förutom bakdelsvändningar så är öppna och sluta riktigt bra övningar för att stärka bakdelen. Dessutom är klättring också väldigt bra, halter i nedförsbackar och tempo samt takt växlingar i mängder.
Sedan gäller det att verkligen rida hela tiden, även när han rusar och även trycka till för att få med baken.

Framdelsvändningarna är lösgörande.

Prova att fokusera mer på själva fattningen, och upprepa den många gånger istället.

Det både stärker hästen -om det nu är så att han är lite svag och okoordinerad- och hjälper dig att hålla läget under kontroll innan han hinner få upp farten och springa ifrån dig. Sedan kan du utöka antalet galopperade steg vartefter hästen stannar kvar på hjälperna längre och längre.

Passa även på att checka av bashjälperna, funkar de verkligen till 100% i de lägre gångarterna?
När du ber om trav, kommer traven nu eller om 2, 5 eller 10 steg. När du ber om halt, kommer halten direkt eller har ni en stoppsträcka på 5, 7 eller 12 steg?

Jag tror också att hästen helt enkelt inte orkar galoppera långsammare. Skit i galoppen så länge och stärk hästen med mycket skritt istället. Eller gör som pinky föreslog och träna galoppfattningar, och se till att bryta av innan han sticker med dig!

Graman tycker jag definitivt inte låter som rätt metod :crazy: (Men jag har varken sett dig eller hästen IRL så egentligen är det omöjligt att svara på)

KL

Vill bara förtyligare det med gramman så det ej blir någa missförstånd.

Meningen är att hon ska fatta galopp försöka hålla ett lagom tempo med hkälp av grammanen typ 6steg elr nåt bryta av och upprepa tills hästen kan det och sedan göra samma sak utan gramman :idea: låter busenkelt men det är det dock inte:grin:

Fast om hästen inte har styrka nog att galoppera långsammare så tror jag inte man gör saken bättre genom att dra in nosen på den.

DET är ABSOLUT INTE korrekt sätt att använda graman på och fel använd graman gör mer skada än nytta.

Tyvärr så är det vanligaste sättet som folk använder graman på- just för att hålla tillbaka hästar, t.ex vid uteritt.

Graman ska användas av "kunniga" ryttare som en hjälp för hästen inte "okunniga" ryttare som en hjälp för dem själva.

Förövrigt så är det en hjälptygel som ytterst få hästar har hjälp utav, (visserligen liksom resterande).

Hej! troligen också ett ganska vanligt problem. Prova gör som du säger men när du gr halvhalten måste du också driva hästen framåt så den fortsätter galoppera, ha tanken uppåt! Så gör halvhalter i galopp, på rätt tygel! Om han också blir hårdare på ena tygeln än den andra. Ta inte tag i den tygeln som han böjer sig lättast mot. Utan den mer strama tygeln som det finns att ta ngt i! Han orkar, han är ju en häst! Herregud, om han skulle vilja galoppera sakta ute i hagen när han leker, då gör han bara det, det är inte direkt så att han inte orkar leka i galopp med sina polare. Det gäller bara få honom förstå att det är DET du vill!:idea:

Så lyft upp honom och bromsa med överskänkeln och håll i gång honom med underskänkeln, ev lägg till spö på rumpan, lätt, om han vill sakta av. Så fort han gör minsta antydan till att tänka mer uppåt än framåt, beröm!

Lycka till! :D

Fast det är ju stor skillnad på att gallopera i hagen och att göra det med ryttare. Visst orkar hästen springa, men han orkar troligen inte gallopera med bärighet och i en form som är bra för honom. Det är det man måste bygga upp

Hej! Visst är det skillnad, men ingen häst kan galoppera med bärighet första gången den ska lära sig galoppera sakta. Det kommer ju i ett senare skede. I början är ju inte formen ändamålsenlig men man kan inte kräva både perfekt form, takt, tempo, samtidigt på en häst som inte tar hjälperna för halvhalt i galopp. Och det var ju inte direkt formen som TS ville ha hjälp med, utan att få den galoppera saktare och inte skena. Sen, när man kan inverka i galoppen så kan man börja jobba med lösgörande arbete för att stärka och få en bättre balans.

Fast det är ju stor skillnad på att gallopera i hagen och att göra det med ryttare. Visst orkar hästen springa, men han orkar troligen inte gallopera med bärighet och i en form som är bra för honom. Det är det man måste bygga upp

Tack för alla tips!

Jag ska verkligen försöka öva galoppfattningar så att han gör dem korrekt och inte rusar in. Galoppera ett par steg och sedan sakta av, upprepa många gånger.

Samt försöka galoppera och med kraftiga halvhalter försöka få honom att rikta energin uppåt istället för framåt...

Får nog öva inne först och främst för ute blir han bara FÖR stark. Inte så att han skenar, han är ju inte rädd eller så, men han bara drar iväg i fullt tempo. Och enklaste sättet att sakta av är att bara sätta sig tungt och gå över till skritt på långa tyglar för då brukar han lugna sig. Men egenligen kanske man borde fortsätta då och driva på tills man får en lugn galopp?

Saken blir ju inte bättre av att han blir så himla upphetsad av att galoppera och verkligen VILL springa allt vad han kan. När vi har övat en galoppfattning brukar jag gå över till skritt en stund för att han inte ska bli för het. Han blir så ivrig när han tror han ska få springa att han nästan studsar på stället ibland...

Koncentrera dej på fattningarna, galoppera några steg och sakta av. Min tränare säger alltid att sådan fattning sådan galopp och det stämmer ganska så bra tycker jag.

Att fatta galoppen från skritt är också bra tycker jag om hästen har en tendens att rusa in i galoppen, förutsatt att du har koll på skritten då och att hästen verkligen går bra där.

Har du provat att longera honom i både skritt,trav,galopp och sedan gåut och rida.Hoppas det ordnar sig för dig:)

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25