okoncentrerad = struntar i hjälperna.

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
:confused: rider min häst aktivt och allt går superbra, (även om hon brunstar för tillfället). Hon har mkt energi och älskar att springa, problemet kommer när jag vill ha henne uppmärksammad på MIG, inte på allt och alla andra. När vi travar igång och jag ger henne galoppskänkel+vikthjälpen och hon bara travar på som om inget hänt, ev ökar lite...:mad: då blir man lite sur för hon koncentrerar sig inte på MIG, vad ska jag göra? rätt som det är så tar hon den och gör jätte fina övergångar..men de gångerna hon inte lyssnar då? vad ska jag göra? först måste hon ju koncentrera sig på mig och jag tar alltid upp och skrittar när hon ignorerar, kräver form och sen gö nytt försök, ibland funkar de, ibland inte... hur skulle ni gjort?
:confused:
 
Sv: okoncentrerad = struntar i hjälperna.

Har också ridit en del okoncentrerade hästar. Vad gör man lixom? När hästen bara glor runt på saker som händer utanför ridbanan?

Ett tips angående galoppskänkeln. Asso, jag blir skitförbannad om en häst inte fattar galopp om jag bett om det (så länge jag vet att hästen KAN galoppskänkel). Får jag ingen galopp kommer direkt ett litet spörapp på inre bogen och till 99% får jag en galopp. Gärna i ett hörn också om det fortfarande är svårt att få en galopp.
Hoppas det funkar för dig! :smirk:
 
Sv: okoncentrerad = struntar i hjälperna.

Hur gammal är hästen? Hur dressyrriden är den?

Koncentrationen kommer oftast av sig själv när man gör något som hästen tycker är kul, eller när hästen hajar att den måste koncentrera sig för att inte snubbla över travbommar och dylikt. Prova att lägg ut några markbommar längs ena långsidan, innanför spåret så du kan galoppera utanför. Eventuellt kan du ställa några cavalettibommar innanför spåret på andra långsidan också för att få variation. Eller varför inte kombinera med markbommar och cavaletti i samma serie?

Rid sedan varierat över bommarna/cavalettin och lägg (t.ex.) en volt på varje kortsida. Gör tempoväxlingar - t.ex. om du gör en volt på kortsidan, går ur hörnet och travar över bommarna, lägger en ny volt på nästa kortsida och öka sedan traven några hekto på kommande långsidan, gå in i ny volt på kortsidan, och så vidare. Gör passet intressant så att hästens koncentration skärps. När du märker att hästen börjar lyssna, gör en galoppfattning ur nästa hörn, och var övertydlig! Markera att NU ska vi GALOPPERA, typ. Håll galoppen genom en långsida och en kortsida, sakta av på nästa långsida och gå in i en volt på kortsidan. Jag tror att du bibehåller koncentrationen bäst genom att variera mycket, och varken skritta, trava eller galoppera för länge. Det räcker med en liten bit i taget, huvudsaken är att hästen är med och hela tiden frågar efter nästa moment. Ge aldrig hästen så mycket av det goda att den tröttnar, sakta hellre av innan hästen fått nog.

Hoppas det löser sig, jag vet hur struligt det kan bli när hästen är fullt fokuserad på allt annat än ridningen. :smirk:
 

Liknande trådar

Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: Nordx
·
Kropp & Själ Jag känner på mig att detta kommer bli ett långt och vimsigt inlägg i ett försök att sortera mina egna tankar. Mannen i mitt liv mår...
Svar
8
· Visningar
4 367
Senast: Squie
·
M
Hästhantering hej! Har en 2 åring som är absolut underbar... i vissa lägen då. Hon är extremt stark och stor för sin storlek! Kommer alltid fram...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 525
Senast: pannkakssmet
·
F
Träning snälla, nån duktig och snäll människa hjälp mig. jag är 13 år gammal och har en kallblodstravare som jag har haft några månader. först...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 923
Senast: Roucle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp