HjÄlp nu!

Sv: HjÄlp nu!

Ifall någon kollar igenom tråden är det mycket bättre nu och hon testade nog mig bara. Hon travtränades ju innan jag köpte henne men nu är hon jätte duktig. Jag har lärt henne mycket och vi trivs jätte bra med varandra=) Tack så mycket för alla svar!:laugh:
 
Sv: HjÄlp nu!

Ifall någon kollar igenom tråden är det mycket bättre nu och hon testade nog mig bara. Hon travtränades ju innan jag köpte henne men nu är hon jätte duktig. Jag har lärt henne mycket och vi trivs jätte bra med varandra=) Tack så mycket för alla svar!:laugh:


Härligt! Det funkar att kämpa, Kämpar själv på med min ridtravare och är snart 14, så visst kan vi som är lite yngre vi med :D

Lycka till med henne!
 
Sv: HjÄlp nu!

Jag tycker att du skall låta någon erfaren rida henne ett tag (: har inte så mycket fler tips, men bäst är dt om du skulle få en lättare häst och sälja eller hyra bort henne ett tag , lycka till!
 
Sv: HjÄlp nu!

Sälj inte!
Du har ju inte haft hästen så länge.
Menbörja om från början. Longera eller tömkör istället för att rida. Pyssla mycket med din häst. och BERÖM din häst när hon/han har gjort rätt.
Och försök att hitta en tränare som kan komma hem till dej eller någonstan i närheten.


Allt kanske inte är hästen fel. Utan det kanske är du som är problemet??


Man lär sig mot motgångarna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HjÄlp nu!

Ifall någon kollar igenom tråden är det mycket bättre nu och hon testade nog mig bara. Hon travtränades ju innan jag köpte henne men nu är hon jätte duktig. Jag har lärt henne mycket och vi trivs jätte bra med varandra=) Tack så mycket för alla svar!:laugh:

Jättekul att det går bra nu men jag vill bara lägga till något.

Du lärde din häst galopp på 3månader jätte bra :) men tänk på att det tar lång tid att lära, hon måste muskla sig och så för att kunna orka galoppera.

Om hon blir grinig igen och bara springer, hon kanske brunstar? Har ont någon stans. Kolla igenom hella hästen och se om det är något litet fel. Ibland kan det räcka med något jätte litet. Fortsätt kämpa med henne :D

Tips om du ska börja hoppa henne, då jag gjorde ett eget fel med min förra häst som skulle vara ett halvblod, men vi fick reda på efter köpet att det var ett varmblod, och då var hela familjen förälskade i henne så vi lämnade inte tillbaka henne, dock borde vi ha gjorde det, då det kom fram efter ett halvår att hon hade spatt, sen under hela sommaren hade hon exem, men jag är glad över all tid jag fick med henne, när jag red gråt jag ofta eftersom det var så svårt, men med hjälp så klarade jag det tills skadan kom fram och dom 4sista månaderna vi försökte hjälpa henne var förjävliga, jag gråt minst 4gånger i veckan pågrund av att hon sprang över folk och attackerade dom, hon gjorde aldrig något mot mig, det enda hon gjorde mot mig var att dra bak öronen inget annat, medans mot alla andra hög hon, srang över, stegrade mot dom, hón blev farlig till slut av sin smärta, och det gick inte hjälpa henne.

Nu till mitt tips, gör många avsakningar tex, börja ett pass med att skritta fram och sen när du ska börja trava, låt henne få trava som hon vill på fyrkantspåret, så hon blir avslappnad, sen börjar du arbeta henne, sen när hon är uppvärmd och det är dags för galopp, sakta av till skritt och gör halt, skritta och sen fatta galopp, galoppera någran steg och sakta av till trav låt henne ha slängtrav i ca 3steg sen samlar du henne och saktar av till skritt och gör om det. sen när du tycker det går bra gör från halt och även trav. '

Hoppas du prövar tipset, ta gärna med dig en kompis eller någon som kan hjälpa dig, påmina dig om din sits m.m
Kram josefin
 
Sv: HjÄlp nu!

jag ska snacka med mamma.
Jag säger bara:
Antingen börjar jag ta privatlektioner för en duktig person, eller så säljer vi hästen.

Ja jag vill hellst ha en duktig häst som jag kan ha kul ihop med.
På ridskolan funkar det bra för mig och jag får ofta hästen att göra det den ska så nån stangs känner jag mig duktig iallafall.
Men min syrra har hela tiden sagt om jag har hittat en häst:
Men Frida. Du ska inte ha ett varmblod dom är som dom är.
Men Frida. Du ska inte ha en nybörjarhäst, du har ridit länge.
Men Frida. du SKA ha ett kallblod.
Men Frida. Den där hästen var ju bra, då kan du lära den saker!
Och så blev det ju som det blev. Jag är så lätt övertalad också :/
Och mamma höll me syrran...
Visst det är väl mitt fel också, men jag vill ju bara ha en lugn läromästare som jag kan rida i skogen och tävla då jag får lust :s

Måste bara till lägga lite, även om problemet är löst..

Blir lite arg när jag läser det här. VEM är det som ska ha hästen? VEM är det som ska rida, sköta m.m. Om du nu vill ha en lugn läromästare, varför sa du inte det då?!

Av det jag har läst om dina "problem", verkar det som att du inte är mogen för en sådan häst. Att du är rädd för den.Självklart känner din häst det! Du kanske tror att du inte är rädd,, inbillar dig det. Men med en sur häst, blir man oftast osäker.

Har sett att det går bättre för dig, kanske du raskade upp dig, visade att det var du som bestämde?
Lycka till i framtiden iallafall.
 
Sv: HjÄlp nu!

Tänk på att om hästen nu har varit i annan träning innan, tyckte det stod travträning, och du har ridit enbart på den, arbetar den ju på ett annat sätt nu, sätter nya muskler till exempel.
Kanske har din häst lite träningsvärk och är grinig eller ovillig av den anledningen?
Tag det lite lugnt och låt in/tillridningen ta den tid det tar, så blir det säkert bättre med tiden.

Och även om det går bra nu så tycker jag ändå att de vuxna i din närhet skall se till så att du får tränarhjälp, det är inte lätt att rida in hästar på egen hand om man inte är så van. :)
 
Sv: HjÄlp nu!

Jättekul att det går bra nu men jag vill bara lägga till något.

Du lärde din häst galopp på 3månader jätte bra :) men tänk på att det tar lång tid att lära, hon måste muskla sig och så för att kunna orka galoppera.

Om hon blir grinig igen och bara springer, hon kanske brunstar? Har ont någon stans. Kolla igenom hella hästen och se om det är något litet fel. Ibland kan det räcka med något jätte litet. Fortsätt kämpa med henne :D

Tips om du ska börja hoppa henne, då jag gjorde ett eget fel med min förra häst som skulle vara ett halvblod, men vi fick reda på efter köpet att det var ett varmblod, och då var hela familjen förälskade i henne så vi lämnade inte tillbaka henne, dock borde vi ha gjorde det, då det kom fram efter ett halvår att hon hade spatt, sen under hela sommaren hade hon exem, men jag är glad över all tid jag fick med henne, när jag red gråt jag ofta eftersom det var så svårt, men med hjälp så klarade jag det tills skadan kom fram och dom 4sista månaderna vi försökte hjälpa henne var förjävliga, jag gråt minst 4gånger i veckan pågrund av att hon sprang över folk och attackerade dom, hon gjorde aldrig något mot mig, det enda hon gjorde mot mig var att dra bak öronen inget annat, medans mot alla andra hög hon, srang över, stegrade mot dom, hón blev farlig till slut av sin smärta, och det gick inte hjälpa henne.

Nu till mitt tips, gör många avsakningar tex, börja ett pass med att skritta fram och sen när du ska börja trava, låt henne få trava som hon vill på fyrkantspåret, så hon blir avslappnad, sen börjar du arbeta henne, sen när hon är uppvärmd och det är dags för galopp, sakta av till skritt och gör halt, skritta och sen fatta galopp, galoppera någran steg och sakta av till trav låt henne ha slängtrav i ca 3steg sen samlar du henne och saktar av till skritt och gör om det. sen när du tycker det går bra gör från halt och även trav. '

Hoppas du prövar tipset, ta gärna med dig en kompis eller någon som kan hjälpa dig, påmina dig om din sits m.m
Kram josefin

Tack så mycket=) Ska prova det!:D
 
Sv: HjÄlp nu!

Måste bara till lägga lite, även om problemet är löst..

Blir lite arg när jag läser det här. VEM är det som ska ha hästen? VEM är det som ska rida, sköta m.m. Om du nu vill ha en lugn läromästare, varför sa du inte det då?!

Av det jag har läst om dina "problem", verkar det som att du inte är mogen för en sådan häst. Att du är rädd för den.Självklart känner din häst det! Du kanske tror att du inte är rädd,, inbillar dig det. Men med en sur häst, blir man oftast osäker.

Har sett att det går bättre för dig, kanske du raskade upp dig, visade att det var du som bestämde?
Lycka till i framtiden iallafall.
Kanske var lite rädd, eller jag vet inte, men jag hade nog slutat hoppats på att det skulle bli bra så jag struntade i det. men sen skärpte jag
mig och brydde mig inte om när hon vart sur eller jo jag gormade till hon när hon vart sur och satte mer gränser för henne. Det gedde resultat.
 
Sv: HjÄlp nu!

Jätte bra! :) Glad för er bådas skull, stort lycka till i forts.

Hur går det på träningarna då?:P
 
Sv: HjÄlp nu!

Jätte bra! :) Glad för er bådas skull, stort lycka till i forts.

Hur går det på träningarna då?:P

Bra:) Hon är jätteduktig men ibland väldigt het.
Fast jag har kommit på att om man gör mycket volter så lugnar hon ner sig:p
Ska nog börja tävla till sommaren:laugh: fast bara klubb då.
 
Sv: HjÄlp nu!

Att hon är het är ju helt normalt. Kör slut på henne någon gång i veckan. Kul med tävling, hopp eller dressyr?
 
Sv: HjÄlp nu!

Att hon är het är ju helt normalt. Kör slut på henne någon gång i veckan. Kul med tävling, hopp eller dressyr?

Hopp:crazy: Skulle aldrig komma ihåg en dressyrbana tror jag:angel:
Men hon är väldigt duktig och söker sig ner i formen och går jättefint så jag får helt enkelt träna in en dressyr också kanske:rofl:
Måste få till galoppen bara:grin:
 
Sv: HjÄlp nu!

Gah, får panik på alla. Jag är tretton, snart fjorton, och jag klarar minsann av hästar själv. Jag köpte mitt helt outbildade sto för 20 000. Hon var en katastrof. Henne har jag utbildat och idag är hon en fin tävlingshäst. Även ett flertal räliga ponnysar har jag "gjort om". Jag säger bara FÖRDOMAR, sluta med det..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 335
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp