Okoncentrerad hund!

Verre

Trådstartare
(Hittade en gammal tråd om detta men startar en ny.. Behöver all hjälp jag kan få!!)

Jag har en okastrerad jack russel hane på 17mån som är väldigt okoncentrerad både på träning och på promenader.

Det känns som om jag försökt med allt. Jag lockar med godis kött leksak ja allt roligt man kan tänka sig, även försöker jag så gott jag kan att vara "den roliga" men han tycker det är kul o koncentrerar sig på mig två- tre gånger sen skiter han totalt i mig. Jag har testat att ryta till ordentligt men då är det precis som om han skakar av sig det, kollar på mig kanske i nån sekund för att sedan återgå till att kolla på andra hundar/lukta på marken.. Jag är även väldigt noga med att belöna när han gör rätt och tränar inte allt för långa pass utan bryter när han har lyssnat bra och då busar med honom..

Hemma är det en helt annan sak! Han är jätte duktig o lyssnar bra på mig. Men så fort vi kommer till hundklubben och ska göra ett enkelt ligg (som jag vet att han kan) struntar han totalt i mina kommandon.. (Inte alltid)

Jag försöker att miljöträna honom så mkt jag bara kan.

Snälla hjälp!

Sv: Okoncentrerad hund!

Ska även tillägga att han inte alltid är såhär, men oftast. Tränar jag själv eller är hemma med honom är han gudasnäll :love:

PUTT!!!!!!!!!!!

Ni har ingen slyngelkurs på er klubb? Att locka funkar ALDRIG på en sådan hund, så det tycker jag du ska sluta med. Att hålla på och rycka i kopplet funkar sällan heller, när de är lite exhalterade så märker de knappt av det. Jag hade tränat riktigt korta pass med enkla övningar som går ut på att han ska fokusera på dig. Ha belöningar som han verkligen går igång på! Mellan passen så sätts hunden på pausläge, dvs du ber honom sitta/ligga ner en stund. Under pausen får han inte ligga och sniffa på marken utan han ska ha lite tråkigt. Kan han inte ligga ner någon längre stund så kanske du kan sätta in honom i en liten bur eller i bilen. Det viktiga är att du inte bjuder honom på tillfällen där han kan skita i dig och roa sig själv.

Utöver Cillamuffins tips så vill jag tipsa om att träna på andra ställen än brukshundklubben. Med "hemma" menar du inomhus då? Kan du träna tex på en gräsmatta utanför huset där du bor? Börja med så bekanta miljöer som möjligt för att inte gå från ingen störning till massor av störning utan mellanlägen.

Ju mer störning, desto lättare övningar och godare godis/bättre leksak (vad han nu uppskattar mest som belöning).
Korta korta pass med uppgifter han klarar. Om han tappar koncentrationen, belöna så fort han tar kontakt med dig igen.

Ni har ingen slyngelkurs på er klubb? Att locka funkar ALDRIG på en sådan hund, så det tycker jag du ska sluta med. Att hålla på och rycka i kopplet funkar sällan heller, när de är lite exhalterade så märker de knappt av det. Jag hade tränat riktigt korta pass med enkla övningar som går ut på att han ska fokusera på dig. Ha belöningar som han verkligen går igång på! Mellan passen så sätts hunden på pausläge, dvs du ber honom sitta/ligga ner en stund. Under pausen får han inte ligga och sniffa på marken utan han ska ha lite tråkigt. Kan han inte ligga ner någon längre stund så kanske du kan sätta in honom i en liten bur eller i bilen. Det viktiga är att du inte bjuder honom på tillfällen där han kan skita i dig och roa sig själv.

Har aldrig hört talas om slyngelkurs, vad är det? Just nu går jag grundkursen med honom. Det vi håller på med just nu är korta inkallningar, hopp över litet hinder, ligg och att han sitter tätt vid min sida har kontakt med mig och liksom flyttar sig med mina rörelser (svårt o förklara, jag är dålig på sånt..)
Om jag inte lockar honom eller vad man nu ska säga, ska jag vänta ut honom? Typ jag sätter honom jämte mig väntar på ögonkontakt o då belönar.. (vilket jag också gjort nu) Fortsätta med det?

Det med att ha lite tråkigt i pausen har jag fått tips om, ska vara lite bättre på det när jag tränar själv, just nu får han gå o sniffa runt lite. När vi är på klubben får han sitta i bilen i sin bur i pausen. Tack för ditt svar.

Utöver Cillamuffins tips så vill jag tipsa om att träna på andra ställen än brukshundklubben. Med "hemma" menar du inomhus då? Kan du träna tex på en gräsmatta utanför huset där du bor? Börja med så bekanta miljöer som möjligt för att inte gå från ingen störning till massor av störning utan mellanlägen.

"hemma" är både inomhus och utomhus på olika ställen. Så ofta jag kan. Inomhus går det ju bäst, där är det inte mkt störning.. Där känns det även som han ,vad ska man säga, uppskattar vilken belöning han än får hemma. Medans man på klubben kan hålla en köttbulle framför nosen på honom men han vägrar, bara vänder bort huvudet. Ska jag hitta bättre belöning till klubben? Känns om jag testat med det mesta. Allt från Pipleksak (som han är helt tokig i i vanliga fall) till en massa olika sorters godis.

Såna kan de vara, killarna i den åldern ;). Har en hemma som kan flamsa bort sig totalt på promenader. Det jag gör som jag upplever funkar är att vara extremt konsekvent med att allt kul sker genom mig: han får inte ens gå i längre koppel eller nosa före han tagit kontakt med mig! Detta leder till att han tar kontakt för att det lönar sig för honom och inte bara för att jag vill det.

I träning skulle ja tipsa om "gå och nosa leken". Sök på google på "gå och nosa övning" så får du en superbra förklaring till hur man lär in det på klickersmarts blogg!

Ju mer störning, desto lättare övningar och godare godis/bättre leksak (vad han nu uppskattar mest som belöning).
Korta korta pass med uppgifter han klarar. Om han tappar koncentrationen, belöna så fort han tar kontakt med dig igen.

Tack för ditt svar. Jag fortsätter jakten på den bästa belöningen.. :)

Senast ändrad:

Såna kan de vara, killarna i den åldern ;). Har en hemma som kan flamsa bort sig totalt på promenader. Det jag gör som jag upplever funkar är att vara extremt konsekvent med att allt kul sker genom mig: han får inte ens gå i längre koppel eller nosa före han tagit kontakt med mig! Detta leder till att han tar kontakt för att det lönar sig för honom och inte bara för att jag vill det.

I träning skulle ja tipsa om "gå och nosa leken". Sök på google på "gå och nosa övning" så får du en superbra förklaring till hur man lär in det på klickersmarts blogg!

hehe eller hur, Dom små monstren :love:

Hittade gå o nosa övningen, sådan övning har jag letat efter! Han är precis som hon beskriver sin hund i början. Får min Åke upp spår eller bara tycker något luktar gott ( :grin: ) trycker han ner nosen i marken och drar fram som en stridsvagn. Då är det inte lätt o få kontakt kan man säga..

Tack tack tack! :D

Jag tror du behöver hitta bättre belöning i kombination med lättare uppgifter på klubben. Försök träna med störning, tex andra hundar, så ofta som möjligt. På hemmaplan kan du försöka hitta fler belöningsformer att variera mellan, vad tycker in tex om att kampa? När jag började gå på samträningar regelbundet hade vi 2 kurser i bagaget men hunden gick ändå knappt att få kontakt med runt de andra hundarna, oavsett belöning. God korv och belöna bara för kontakt var vårt recept i början. Det tog inte så många månader innan han kunde träna lös med andra hundar. Idag är det inga problem alls, även om motivationen ibland brister är han inte så störningskänslig. Så kämpa på!

Bara en liten fundering, hur aktiverar du hunden i övrigt? kan den dåliga koncentrationen ha och göra med att han har överskottsenergi?

"hemma" är både inomhus och utomhus på olika ställen. Så ofta jag kan. Inomhus går det ju bäst, där är det inte mkt störning.. Där känns det även som han ,vad ska man säga, uppskattar vilken belöning han än får hemma. Medans man på klubben kan hålla en köttbulle framför nosen på honom men han vägrar, bara vänder bort huvudet. Ska jag hitta bättre belöning till klubben? Känns om jag testat med det mesta. Allt från Pipleksak (som han är helt tokig i i vanliga fall) till en massa olika sorters godis.

Har du testat att träna en liten bit från klubben? eller på nya ställen som inte är någon klubb? Hur har det gått i så fall? Om du inte testat, så gör det, kanske det kan vara ett bra "mellanläge" att börja med.

När min unga dåre först var okoncentrerad på klubben så började jag med att bara åka dit, sätta mig ner och låta henne göra vad som helst (i koppel såklart och utan att störa de andra). Hon tuggade gräs och pinnar, tittade på de andra hundarna, tittade mer, tittade massor, och så plötsligt fick hon för sig att titta på mig. Kanske för att vi bara stod still, men det gjorde iaf att hon fick massor av beröm. Kort därefter tittade hon på mig igen, och jag berömde igen. Efter det tog det inte lång tid innan jag kunde börja be om mer uppmärksamhet från hennes sida. Hon behövde bara få vänja sig vid allt som fanns att titta på på klubben utan att jag bad henne att göra saker samtidigt.

Har aldrig hört talas om slyngelkurs, vad är det? Just nu går jag grundkursen med honom. Det vi håller på med just nu är korta inkallningar, hopp över litet hinder, ligg och att han sitter tätt vid min sida har kontakt med mig och liksom flyttar sig med mina rörelser (svårt o förklara, jag är dålig på sånt..)
Om jag inte lockar honom eller vad man nu ska säga, ska jag vänta ut honom? Typ jag sätter honom jämte mig väntar på ögonkontakt o då belönar.. (vilket jag också gjort nu) Fortsätta med det?

Det med att ha lite tråkigt i pausen har jag fått tips om, ska vara lite bättre på det när jag tränar själv, just nu får han gå o sniffa runt lite. När vi är på klubben får han sitta i bilen i sin bur i pausen. Tack för ditt svar.

Slyngelkurs är för unga hundar som har ett lite för stort intresse för omvärlden ;).

Ja, vänta ut, men inte för länge. Är han uppenbart låst på något annat så hade jag satt honom på pausläge. En sådan hund orkar inte arbeta många sekunder i taget innan det blir tilt i skallen då är det hemskt smidigt att kunna säga "lägg dig" och låta den vila en liten stund. Men då utan att den får spana på andra hundar, sniffa i gräset, rulla sig osv.

Hur ser ditt chefsskap ut i vardagen? Gör han som du vill eller som han själv vill?

Hej alla.

Tack för alla tips, jag har ökat hans motion ytterligare och tränat o tränat o tränat. det går framåt med stormsteg! Fick mkt beröm i Tisdags på klubben, stolt matte :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 731
Senast: fixi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 031
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 401
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka