Okoncentrerad, bockande 3-åring...

pinky

Trådstartare
Nu har jag åkt av Elvira 2 gånger på kort tid (1 gång i veckan eller varannat ridpass...:angel: ), och det börjar kännas lite oroande OM hon skulle få för sig att fortsätta i de banorna.
Jag vill ju inte tro det om henne, för hon är väldigt klok och stabil annars, men hon har visat ett tydligt mönster i detta beteende tidigare, även om det tagit lite andra uttryck än vilda bockningar.

I grunden är hon en mycket social häst som gillar att "prata" med andra hästar, gärna tar kontakt med okända hästar och människor och därmed blir väldigt nyfiken på de hon inte känner. Men när jag sitter på och kräver annat så blir det inte bra...
Hon kan vara ganska tuff och passar det inte så blir hon arg (stampar med fötterna etc.:D ) , men tar en tillrättavisning och lugnar sig snart.

Inne i ridhuset går hon som en klocka och är jättetrevlig att rida, möjligen något seg och ofokuserad om vi har sällskap av någon intressant, ny häst som hon inte känner.

På utebanan är hon lite mer ofokuserad i allmänhet, men under markarbetet kan jag alltid få henne att lyssna ändå. Däremot när jag rider, då är det svårare...

Förra veckan travade jag på utebanan, en häst rörde sig i hagen bredvid och Elvira blev lite yster. Hon fattade galopp, och jag tolkade det som att hon blev osäker (är inte galopperad uppsuttet innan) och började studsa lite. De första studsen gick bra, men sedan började hon skjuta rygg rejält och jag åkte i backen.:mad:

Igår var hon jättefin när jag longerade henne innan jag satt upp, hästen i hagen observerades men var inte så intressant längre efter en stund. Jag satt upp och hann bara skritta några steg innan ett ekipage kom ridande på skogsvägen en bit från banan.
Hästen i hagen satte genast fart, och Elvira skjöt rygg direkt (från skritt!!) och satte mig i sanden...:o

Jag måste hela tiden vara stenhård på att behålla hennes uppärksamhet, och kan därmed inte heller jobba henne några längre stunder eftersom vi blir så mentalt trötta båda två. Från marken har jag lättare att "behålla henne", men uppsuttet är det jättesvårt.

Visst skulle jag kunna hålla mig i ridhuset, men det känns som att vi behöver träna på att jobba med "störningsmoment", och då ger ju ridning i ridhuset inte så mycket...

Tips och tankar, innan jag bryter något, tack!:angel: :bow:

Sv: Okoncentrerad, bockande 3-åring...

Du kan vara lugn så gör dom flesta unghästarna ,det är bara att vänta ut henne,du skulle kanske göra något annat an att bara rida.
Är dom inne i en växtperiod (oftast vår/försommar)kan dom vara
för :devil: :devil: då ska man bara låtas dom vara ,det måste vara
kul att jobba..På biblioteket finns en kanon bra bok om unghästar
av Peder Fredricson.Kom ihåg att unghästar blir med trötta i huvudet än kroppen därav bara korta ca 15 min rid pass i början..

Lycka till och ha kul med din häst...

Självklart gör jag annat än rider, det brukar bli 1-2 gånger i veckan uppsuttet, resten markarbete och 2-3 vilodagar.
De pass där vi jobbar "med hjärnan" blir inte heller långa, som jag skrev, eftersom vi inte orkar med det. :)

Det är nog kanske som du säger, hon är i förändring just nu och det kanske går över av sig själv.

Min treåring har på tok för mycket hjärnverksamhet och attityd och efter sista clinicen ställde jag av henne i allt vad det gäller ridning (tränaren skakade mest på huvudet åt henne...). Jag vann de duster vi hade då och även när hon tjurade ihop när vi skulle lasta sen så hon kom på men efter 40 minuters jobb...:smirk: ... Hon byter tänder för full och växer dessutom på bredden och även höjden en del nu så jag hoppar av de nästkommande clinicarna och låter hästen stå hela sommaren och vi kommer enbart ha trevlig från marken men en del hoppning på studs, dressyr på töm och annat trevligt. Så får hon mogna i sommar så tar vi nya tag på kommande clinicar i höst;)...tror inte det är fel att låta dom växa i sig själva...i lugn och ro:cool:

Nu har jag funderat någon dag och bestämt mig för att försöka rida ett pass utan att fara av, och sedan inte rida mer förrän längre fram under sommaren.

Den ursprungliga planen var att visa henne på 3-årstestet och sedan ge henne semester. Det verkar vara en bra idé att följa den planen, även fast det inte blev någon visning i helgen.

Så ett ridpass till, sedan lite markarbete under någon vecka (ev. för tränare) och sedan sommarlov. Tror att vi behöver det!:D

Tackar för era svar.:bow:

*S* hennes syster är ju precis lika samma :P

Stampar också i marken och tjurar och skjuter rygg :rofl:
Arv gissar jag på!
Skulle vilja träffa hennes mamma :P

Stampandet i marken har hon slutat med, men en irriterad svansviftning kan man få ibland. Nu känner vi dock varandra så pass väl att det inte behöver gå längre heller... ;)

Jepp, mamman skulle vara intressant att få träffa. :D

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama