Sv: Okomplicerade hästar - finns de?
Jag har haft väldigt mycket problem med min häst, framför allt på marken.
Eller, det är inte jag som har haft de värsta problemen, men folk i min omgivning som hanterat hästen har haft problem.
Hon har gått på bakbenen in från hagen, sprang in i folk och var allmänt tokig att ha att göra med i just gå in från hagen.
Troligtvis så blev hon såhär för att personalen inte alltid tog in henne bland de första och därmed lämnades kvar ute
för länge och bland de sista, av ungefär 60-70 hästar. Man kan ju inte kräva hur mycket som helst av fyra personal
på 70 hästar, så det är förståeligt att hon "glömdes bort". Men det hela gjorde henne väldigt stressad, panikslagen
när hon skulle in från hagen i rädsla över att bli kvarlämnad. En av de minsta hästarna på gården som står blickstilla
i hagen utan att röra ett öra, medens halvbloden drar som dårar i hagarna, då prioriterar man de som är galnast i hagen.
Min blev galen så fort man satte fast snöret i grimman.
Hon var snäll att lasta när jag köpte henne, men blev skadad och åkte 2-3 gånger i månaden till veterinären, åka transport
blev = ont i benen. Så hon började backa tills grimman gick sönder.
När hon varit skadad så var hon ett monster att ha att göra med för mig också, hon reste sig rakt upp, sparkade efter mig och
träffade flertalet gånger, bet mig etc. Inte en liten ängel direkt...
Och hon har varit skadad mycket då hon i och med att hon
var så stressad ute i hagen så lyckades hon få två senskador, lymfangit etc.
Men nu, äntligen så har jag fått ordning på henne!
Inga problem med att leda, sko, lasta - travar in i trailern för det mesta, spola, rida ut, trevlig att rida enligt mig,
oavsett om jag vill rida ett dressyrpass, ut i skogen, rejsa på terrängbana, skritta ut i grimma och grimskaft, hoppa småhinder.
Hon är till och med jättesnäll att ta in från hagen, lunkar in i sakta mas varje dag! Klippa - inga problem, huvud, ben allt går bra.
Röntgen gör hon utan lugnande och "min" veterinär blir "glad" när jag kommer bara för att de tycker att hon är så snäll att ha att
göra med. Sticka, medicinera, vaccinera rör hon inte en min åt.
Hon har blivit en supertrevlig och harmonisk häst, det som krävdes var en fast hand, ordentliga regler i hanteringen och motion.
http://www.youtube.com/watch?v=J-2jR_J0pqE Underbara ponny!