Ökning av behov vid pälssättning

Shaggy

Trådstartare
Igår såg jag att Novan tappat lite muskler i halsen och ryggen. Klantig som jag är har jag inte tänkt på att behovet av proteiner måste öka vid pälsbyte iom att päls är proteiner. Är det någon som vet hur mycket behovet kan tänkas öka? Jag ökade på så hon fick ungefär 50g mer igår men räcker det med den ökningen när hästen fäller så det rasar av henne?

Sv: Ökning av behov vid pälssättning

Jag är också intresserad av siffror(om det finns några...)!
Min häst tappade en hel del nu under fällningen, vi fick dessutom ett foderbyte samtidigt :crazy:
Jag behöver åka och shoppa soja snarast! Nu går kamelen på 1,5 L lucern pellets och då verkar det ha vänt iallafall. Men jag vet ju inte vad som beror på fällningen och vad som beror på fodret i år.

För din del så är det lite kört, för behovet för pälsen ökade redan i vintras när kroppen började förbereda sig för sommarpäls så nu gör det varken från eller till så att säga. Utan nu är det frågan om att ev fodra upp henne som vilken tunn häst som helst.
Men till nästa åt kan du börja öka behovet redan i december januari för att slippa ifrån det här. Någonstans på nätet finns en bra rapport om detta från SLU.
I den står också vilka behov som ökar m m.

Det har stått om detta i Foderbladet som SLU ger ut...

Fast hjälper det inte ens lite?
Jag vet att min häst blev matt i pälsen ungefär så här års förra året.
Jag lade till lite lucern och efter ett par veckor så såg hästen finare ut både i pälsen och hullet.

Att det hjälper det gör det men inte för att hästen fäller utan för att hästen var tunn. Så om man vill hjälpa hästen igenom fällningarna ska man höja foderstaten när kroppen börja blida den nya pälsen. Vilket då sker långt innan den gammal ramlar av.
Sök på nätet och se om du hittar SLU:s foderblad. Där står allt om detta.

Hon tappade lite kring jul när jag bytte foder men det fodrade jag upp igen. Sedan dess har hon byggt upp sig väldigt bra ända tills nu sista 2 veckorna då jag sett en viss minskning av muskelmassa. Tro nu inte att hästen ser hemsk ut. Hon fick för två veckor sedan beröm för att hon är så välmusklad så detta är mycket små saker.
Jag förstår inte heller hur hon skulle kunna ha behov av att fodras upp innan hon börjar tillverka pälsen. Det måste ju vara nu när hon ska tillverka sommarpälsen som det behövs mer. Hon har ju inte lagrat en extra päls under skinnet från i julas fram tills nu.

Nej den är redan tillverkad. Hårstrån kan man säga består av döda celler, de har alltså tillverkats redan vid jultid. Det är då man ska sätta in tillskott om det ska ha någon nytta vid pälsbytet.

Skriver av en artikel från ATL
" Det går åt mer foder för att producera ett kilo päls än ett mjölk eller muskler. Därför behöver hästen mer att äta inför pälsbytet.
På våren upptäcker många hästägare att deras hästar tappar både muskler och fett, när sommarpälsen kommer fram under den avfallna vinterpälsen. Det beror på att det kostar hästen både energi och protein att bygga upp ny päls, skriver Foderbladet Häst från SLU.
Pälstillväxten prioriteras framför ansättning av muskler och fett i hästens kropp. Det är inte säkert att den vanliga foderstaten räcker till både päls och hull. När hästägaren upptäcker att hästen fallit ur är det ofta försent, eftersom den nya pälsen börjar växa redan i december - januari.
Det kan alltså vara klokt att öka fodergivan lite ungefär vid juletid enligt Foderbladet Häst."

Då är ju frågan varför hon helt plötsligt tappar muskler nu. Eftersom hon byggt upp musklerna fram tills nu så kan det ju inte bero på någon långvarig proteinbrist.

Ja det är ju en helt annan fråga. Som kan beror på allt från att fodret tappat näring till dåliga tänder eller sjukdom.

Det här var något nytt för mig, om att man ska öka före pälsfällningen. Himla tur att jag lät mina hästar stå i vintras men samtidigt gå på full foderstat så att de nästan blev feta (arab och fullblod). Fortfarande är de runda och fina i kropparna trots att pälsen rasar av dem. Ska tänka på detta nästa år!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 921
Senast: IngelaH
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
A
Foder & Strö Jag har hamnat i ett foderdilemma. Ringde höbonden som jag har handlat av ett par vintrar. Han hade sålt det hö som han lovat mig...
Svar
1
· Visningar
792
Foder & Strö Jag har en Lättfödd häst som alla i stallet tycker att jag skall banta. Kruxet är att jag inte VILL banta hästen pga att den mår dåligt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 281
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar